کیورینگ بتن با بخار چیست؟

کیورینگ بتن با بخار در واقع یک عمل حرارتی است که برای افزایش مقاومت بتن های پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد. به این روش در اصطلاح هیدراسیون سیمان گفته می شود. این دوره از ابتدای کار بتن ریزی یا به عمل آوردن بتن آغاز می شود و تا زمانی که بتن به شرایط مطلوب و ایده آل برسد، ادامه خواهد یافت. هدف از انجام روش کیورینگ بتن با بخار، حفظ بتن در رطوبت و دمای مناسب می باشد.

زمان تکمیل فرایند کیورینگ بتن، به عوامل زیادی بستگی دارد. اندازه دانه های بتن، شرایط آب و هوایی و محیطی، میزان قرار گرفتن بتن در مقابل نور خورشید و… از جمله عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان به عمل آمدن بتن، به شمار می روند. اما به طور کلی هرچه حرارت وارد شده به بتن به وسیله بخار بیشتر باشد، مدت زمان به عمل آمدن آن کاهش خواهد یافت.

کیورینگ بتن با بخار

کیورینگ بتن با بخار چگونه انجام می شود؟

کیورینگ بتن با بخار شامل مراحل مختلفی است. پس از طی شدن این مراحل بتن به اصطلاح به عمل آورده می شود. این مراحل به شرح زیر می باشند:

  1. در مرحله ابتدایی لازم بتن، قالب گیری شود و در ابعاد خاصی متراکم شود. سپس آن را در شرایط معمول محیطی قرار می دهیم تا سخت شود.
  2. مرحله دوم مرحله تحت حرارت قرار دادن بتن است. در این مرحله با استفاده از دیگ بخار بتن تحت حرارت بالایی قرار می گیرد و به مدت طولانی در آن حرارت حفظ می شود. این مدت زمان می تواند بین 3 تا 12 ساعت متغیر باشد. افزایش یا کاهش مدت زمان نگهداری بتن تحت حرارت بالا، به میزان دمای حرارت اعمال شده بستگی دارد.
  3. در مرحله بعد، بتن کم کم سرد می شود. در واقع حرارت اعمال شده به بتن باید به صورت تدریجی کاهش یابد تا عملیات سرد شدن بتن به یکباره صورت نگیرد. این مدت زمان ممکن است بین 2 تا 3 ساعت به طول بیانجامد.

با انجام مراحل ذکر شده، عملیات کیورینگ بتن با بخار تکمیل می شود و بتن به شرایط رطوبتی و دمایی ایده آل خواهد رسید.

کیورینگ بتن با بخار

مزیت های استفاده از دیگ بخار برای حرارت دهی به بتن

مراحل اعمال حرارت به بتن، می تواند توسط وسایل مختلفی صورت گیرد. برای مثال قرار دادن بتن در آب جوش یکی دیگر از روش های اعمال حرارت به بتن مورد نظر می باشد. اما استفاده از دیگ بخار یا اتوکلاو درصد نفوذ ناپذیری بتن را افزایش می دهند. یعنی شما با استفاده از دیگ های بخار یا انواع اتوکلاو برای تحت حرارت قرار دادن بتن، می توانید میزان مقاومت آن در برابر نفوذهای رطوبتی و حرارتی را افزایش دهید.

کاربردهای بتن کیورینگ شده با بخار

کیورینگ بتن با بخار می تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد و در سازه های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. در واقع بتن کیورینگ شده، یک متریال مستحکم و قوی است که به عنوان یک متریال پیش ساخته در ساخت سازه های معماری بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال استفاده از این انواع بتن در کانال های آبی و تونل ها بسیار مرسوم می باشد. این نوع بتن، بسیار مقاوم است و درصد واکنش پذیری بسیار کمی با مواد مختلف دارد. بنابراین دوام و ماندگاری آن در شرایط مختلف بسیار زیاد می باشد. همچنین رطوبت این نوع بتن ها حفظ شده و با قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، حرارت داخلی آنها افزایش نمی یابد. بنابراین برای استفاده در کانال ها و تونل ها موارد بسیار مناسبی می باشند.

مزیت های کیورینگ بتن با بخار

نکاتی در مورد کیورینگ بتن با بخار

  • بهتر است بتن های کیورینگ شده، در دمایی بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد و به دور از تابش مستمر آفتاب نگهداری شوند.
  • بهتر است بتن های کیورینگ شده را در محلی نگهداری کنید که از مواد احتراق زا دور باشند تا مشکلی برای این بتن ها و محل نگهداری آنها پیش نیاید.
  • اگر این بتن ها را در شرایط ایده آل نگهداری کنید، تا حدود 1 سال می توانند شرایط مطلوب خود را حفظ کنند.
  • این نوع بتن ها علاوه بر استفاده در کانال ها و تونل ها، برای طراحی نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

امید است مطالب ذکر شده، زمینه آشنایی کامل شما با فرآیند کیورینگ بتن با بخار و روش ها و مزیت های آن را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ