پاتیل دوجداره چیست؟

پاتیل دوجداره، یک مخزن با دو لایه داخلی است که می تواند عملکردهای ویژه ای از خود ارائه دهد. از پاتیل های دوجداره، عموما برای انجام کارهایی که در آنها به ثبات دما، افزایش یا کاهش آن نیاز است به روش های مختلف استفاده می شود. پاتیل دوجداره در انواع مختلفی تولید می شود. تنوع این پاتیل ها معمولا بر اساس نوع سیال مورد استفاده در آن، محل نصب و قرارگیری آن و گنجایش پاتیل تعیین خواهد شد. متریال مورد استفاده در بدنه این پاتیل ها از استیل های با کیفیت است. در این محتوا قصد داریم در مورد پاتیل های دوجداره و عملکرد و کاربرد آن در صنایع مختلف توضیح دهیم. پس ما را همراهی کنید.

بررسی ساختار پاتیل های دوجداره و نحوه کارکرد آنها

پاتیل های دوجداره، از جنس استنلس استیل که فلزی مقاوم در برابر حرارت و خوردگی است، ساخته می شوند. همانطور که گفته شد، این مخازن از دو جداره تشکیل شده اند که بین این دو جداره یک لایه تو خالی وجود دارد. این لایه تو خالی، مهمترین نقش در کیفیت عملکرد یک پاتیل دوجداره را ایفا خواهد کرد. به این لایه های تو خالی در اصطلاح، فلنج گفته می شود.

پاتیل دوجداره

بررسی مخازن استیل دوجداره

در مواردی که نیاز است، دمای سیال درون مخزن ثابت باشد، متریال های عایق حرارت وارد این لایه های تو خالی پاتیل های دوجداره می شوند تا از انتقال حرارت سیال به فضای بیرونی جلوگیری شود و سیال در دمایی ثابت باقی بماند. در مواردی که نیاز به افزایش دمای سیال درون مخزن باشد، آب داغ یا روغن داغ به این فلنج های تعبیه شده درون لایه های داخلی پاتیل وارد می شود تا دمای سیال به مرور افزایش پیدا کند. در مواردی که از این پاتیل ها برای کاهش دمای یک سیال استفاده می شود نیز، آب سرد یا تکه های ریز یخ وارد لایه های تو خالی دیگ خواهند شد. البته برای کاهش یا افزایش دمای سیال بیشتر از مخازن استیل 3 جداره استفاده می شود و استفاده از مخزن دوجداره اغلب برای حفظ تعادل دمایی در سیالات صورت می گیرد.

بررسی کاربرد انواع پاتیل دوجداره در صنایع مختلف

امروزه، بسیاری از صنایع به منظور بهبود کیفیت ساخت محصولات خود از انواع مختلف پاتیل دوجداره استفاده می کنند. صنایع دارویی، غذایی، شیمیایی، تولید چسب و رزین و… از جمله صنایعی هستند که به این دستگاه نیاز ویژه ای دارند. این مخازن در ثبات دمای یک سیال نقشی اساسی ایفا می کنند و این عمل با عایق سازی لایه توخالی بدنه صورت می گیرد. موادی که می توانند بدنه این مخازن را عایق کنند، شامل پشم شیشه، پشم سنگ و… می باشند. در ادامه مهمترین کاربردهای این دستگاه در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد.

پاتیل های دوجداره حمل شیر

  • استفاده در صنایع لبنیات: حمل شیر به کارخانه های لبنیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود دمای ثابت در تانکرهای حمل شیر، از ملزومات محسوب می شود زیرا به هم خوردن تعادل دمایی در شیر، ممکن است باعث فاسد شدن آن شود. بنابراین می توان برای حمل و نگهداری شیر در دمای ثابت از این پاتیل استفاده کرد.
  • تولید روغن نباتی: برای تولید روغن نباتی در حالت های جامد و نیمه جامد نیز به نگهداری محصول در دمایی ثابت دارد. بنابراین از این پاتیل ها در تولید روغن نباتی نیز استفاده می شود.
  • استفاده در صنایع دارویی: تولید بعضی از داروها، نیاز به یک فرآیند دمایی ثابت دارد تا دارو با کیفیت بالا تولید شده و خواص آن حفظ شود. بنابراین در تولید بعضی از محصولات دارویی نیز از پاتیل های دوجداره استفاده می شود.

پاتیل دوجداره

شکل ظاهری پاتیل های دوجداره

انواع پاتیل دوجداره، در شکل های ساختاری متفاوتی ساخته می شوند. استفاده از پاتیل هایی با شکل های متفاوت بستگی مکان قرارگیری و نحوه استفاده از این دستگاه ها دارد. این دستگاه ها اغلب از استیل هایی با گرید 304 و 316 ساخته می شوند و شکل ظاهری آنها نیز به صورت استوانه، مکعب، هرم، مخروط و… می باشد. مخازن دوجداره بیشتر در انواع استوانه ای و ایستا در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. به هر حال شما می توانید مطابق با فضای کارخانه و نوع استفاده، شکل ظاهری مناسب برای این پاتیل خود را انتخاب نمایید. امید است مطالب ارائه شده، زمینه آشنایی شما با این انواع پاتیل و کاربردهای آنها در صنایع مختلف را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ