اتاق تخمیر چیست؟

اتاق تخمیر، به عنوان بخشی از تجهیزات بسیاری از صنایع شناخته می شود که در آن با تولید بخار توسط دیگ های بخار فرآیندهای مختلفی انجام می شود. به این بخش از تاسیسات اتاق بخار نیز گفته می شود. بسیاری از صنایع قنادی، شیرینی پزی، تولید نان، تولید محصولات بهداشتی و دارویی و… برای تولید محصولات خود از اتاق های تخمیر استفاده می کنند. در واقع این اتاق، در صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد که برای تولید محصولات خود به فشار، دما و رطوبت ثابتی نیاز دارند. این اتاق ها معمولا به صورت پکیجی سربسته هستند که در داخل آنها تجهیزی تحت عنوان دیگ بخار تعبیه شده است. این دیگ های بخار می توانند بخار لازم برای انجام فرآیندهای مدنظر را تامین کنند. در این محتوا قصد داریم در مورد اتاق تخمیر و موارد مصرف آن در صنایع مختلف توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را همراهی کنید.

اتاق تخمیر

اتاق تخمیر

استفاده از اتاق تخمیر در قنادی ها:

همانطور که می دانید، خمیر ماده اصلی برای تولید انواع کیک و شیرینی به شمار می رود. خمیر مورد استفاده برای تولید بعضی از شیرینی ها و کیک ها، باید در شرایط دمایی خاص و ثابتی نگهداری شده و سپس تحت پخت قرار گیرد. اتاق تخمیر محلی مناسب برای تولید، نگهداری و پخت اینگونه شیرینی ها محسوب می شود. در واقع بخار تحت دما و فشار ثابتی به خمیرها اعمال می شود. از طرفی میزان خاصی از رطوبت نیز به خمیر داده می شود که مانع خشک شدن بیش از حد شیرینی شده و لطافت بافت آن را حفظ می کند.

استفاده از اتاق بخار در ضد عفونی کردن بیمارستان ها

همانطور که می دانید، بیمارستان ها از لحاظ آلودگی و شیوع بیماری در حساسیت بالایی قرار دارند. بنابراین باید برای رفع بیماری و عوامل بیماری زا در آنها تدابیر خاصی اندیشید. یکی از راه های جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری و عوامل بیماری زا، استفاده از اتاق بخار برای شستشوی لباس های بیماران و مواد و لوازم مورد استفاده در بیمارستان می باشد. در واقع حرارتی که به این لوازم و ابزار داده می شود باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا و ضد عفونی شدن آنها خواهد شد.

استفاده از اتاق بخار برای دفع زباله های آزمایشگاهی و بیمارستانی

زباله های بیمارستانی مانند، کاور های پوششی بیماران، کاروهای تخت، ماسک ها، سرنگ های استفاده شده و… از جمله زباله هایی هستند که دفع معمولی آنها ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای محیط زیست و افراد موجود در آن ایجاد کنند. اتاق بخار می تواند به ویروس کشی اولیه این زباله ها کمک کند. سپس می توان این زباله ها را با روش های ایمن دفع کرد تا خطری برای محیط زیست و مردم ایجاد نکنند.

اتاق تخمیر

اتاق تخمیر

استفاده از اتاق بخار در تولید نان های فانتزی

نان های فانتزی، نان فرانسوی، کروسان و… از جمله نان هایی هستند که با خمیر مایه ساخته می شوند. این نان ها قبل از قرار گرفتن در شرایط پخت، به محیطی نیاز دارند که خمیر در آنجا تحت شرایطی خاص استراحت کند. این شرایط شامل دما، فشار و رطوبت مناسب می باشند. استراحت کردن خمیر نان های فانتزی در اتاق تخمیر باعث می شود که نان وقتی تحت پخت قرار می گیرد، حجم مناسب خود را پیدا کند.

استفاده از اتاق تخمیر برای تولید قارچ

تولید قارچ، نیازمند رطوبت، گرما و تاریکی می باشد. برای تامین بخار لازم برای ایجاد رطوبت و گرمای کافی در اتاق های پرورش قارچ می توان از دیگ بخار استفاده کرد. در واقع دیگ های بخار می توانند شرایط مطلوب برای تولید و پرورش قارچ را فراهم کنند. گرمای لازم، رطوبت کافی و… از جمله شرایطی هستند که دیگ بخار می تواند برای پرورش قارچ مهیا کند.

نتیجه گیری و جمع بندی

همانطور که بررسی شد، می توان نتیجه گرفت که از اتاق تخمیر می توان برای موارد مختلفی استفاده کرد. استفاده از این اتاق برای تولید مواد غذایی مانند شیرینی، نان، قارچ و… بسیار مرسوم است. همچنین برای استریل کردن لوازم و زباله های بیمارستانی نیز می توان از اتاق های بخار استفاده کرد. این اتاق ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. امید است مطالب ارائه شده زمینه آشنایی شما با کاربرد اتاق تخمیر در صنایع مختلف را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ