دیگ فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

در سالهای اخیر و با گسترش ساخت آپارتمان ها و ساختمان های چند طبقه، نیاز به وجود پکیج های گرمایشی بیشتر از پیش احساس می شود. ساختمان هایی که دارای شوفاژ یا پکیج های حرارتی می باشند، به موتور خانه هایی نیز مجهز هستند. از مهمترین تجهیزات کار موتور خانه می توان به دیگ فولادی اشاره کرد. دیگ فولادی، در واقع مخزنی است که در فشارهای بالا کار می کند و باعث گرم کردن آب یا تولید بخار داغ می شود. این عملیات در نتیجه منجر به گرمایش محیط خانه توسط پکیج های گرمایشی و یا تولید آب گرم خواهد شد. منبع گرمایشی مناسب برای دیگ های فولادی، معمولا مشعل هایی هستند که با سوخت گاز شهری یا مازوت (گازوئیل) کار می کنند. جنس مخزن دیگ های فولادی از ورق های فولادی آتشخوار است. فولاد آتشخوار به فولادی اطلاق می شود که توانایی مقاومت در برابر شدیدترین حرارت را دارد.

معرفی انواع دیگ های فولادی

دیگ های فولادی معمولا بر اساس معیارهایی مانند نوع سوخت مصرفی، میزان تحمل دما، میزان تحمل فشار و… دسته بندی می شوند. دیگ های فولادی بر این اساس، به دو دسته واتر تیوب و فایر تیوب دسته بندی می شوند. برای آشنایی با انواع این دیگ، ما را در ادامه همراهی کنید.

استفاده از دیگ فولادی برای گرمایش محیط خانه

  • دیگ های واتر تیوب: همانطور که از اسم این نوع دیگ ها پیداست، در دیگ های واتر تیوب، لوله ها حامل جریان آب گرم یا داغ خواهند بود و روند گرمایش محیط، با گذر لوله های حامل آب داغ از محیط مذکور انجام می شود. دیگ های واتر تیوب، معمولا در ظرفیت های بیشتری نسبت به انواع فایر تیوب تهیه می شوند و می توانند گرمایش محیط های گسترده ای را تامین کنند. هزینه ساخت، نصب و نگهداری این نوع دیگ ها نیز نسبت به انواع فایر تیوب کمتر است و از این لحاظ نیز برای مصرف کننده به صرفه تر هستند.
  • دیگ های فایر تیوب: در دیگ های فایر تیوب، جریان گاز داغ از طریق انشعاب لوله ها انتقال پیدا کرده و باعث ایجاد گرمایی مطبوع در محیط خواهد شد. این نوع دیگ ها به طور کلی، از ظرفیت کمتری برخوردار هستند اما معمولا کارایی بسیار بالایی از خود ارائه می دهند.

معمولا در آپارتمان های مسکونی از دیگ های واتر تیوب استفاده می شود. ظرفیت بالا، هزینه نصب و نگهداری کمتر و… از جمله دلایل استفاده بیشتر از این نوع دیگ ها می باشند.

دیگ فولادی

اجزای تشکیل دهنده یک دیگ فولادی

برای آشنایی با تجهیزات کار موتور خانه، بهتر است با اجزای سازنده این دیگ آشنا شویم. یک دیگ فولادی متشکل از اجزایی مانند مشعل، مخزن دیگ، دودکش، مبدل حرارتی، شیر اطمینان، شیر تخلیه و… می باشد. برای آشنایی بیشتر با این اجزا، توضیحاتی در مورد مهمترین آنها به شما ارائه خواهیم داد:

  • مشعل: مشعل ها، وظیفه تامین انرژی لازم برای گرمایش یک دیگ فلزی را بر عهده دارند. مشعل ها معمولا با گاز شهری یا مازوت کار می کنند.
  • مخزن دیگ: همانطور که گفته شد، مخزن دیگ از فولاد های مقاوم در برابر حرارت بالا تهیه می شوند تا وجود گرمای شدید باعث آسیب رساندن به محفظه دیگ نشود.
  • دودکش: وظیفه خروج دودهای حاصل از احتراق بر عهده دودکش است.

در کنار این اجزا، بخش های دیگری مثل مبدل های حرارتی، شیر اطمینان و شیر تخلیه نیز وجود دارند که وظیفه کنترل شدت گرما را بر عهده دارند.

روش های مراقبت و نگهداری بهتر از دیگ های فولادی

دیگ های فولادی معمولا از ظرفیت و دوام بالایی برخوردارند اما روش هایی نیز وجود دارد که باعث افزایش دوام و کارایی دیگ های فولادی خواهد شد. برای مثال شما می توانید با استفاده از دستگاه های رسوب زدا و نصب آن بر روی این نوع دیگ، از بروز انواع رسوب در آن جلوگیری کنید. همچنین می توانید با موادی سختی آب درون محفظه را کنترل کنید تا مشکلی متوجه مخزن دیگ نشود. تنظیم شعله و انتخاب مشعل مناسب برای تامین گرمای دیگ نیز یکی از عوامل موثر در افزایش کارایی و دوام دیگ های فولادی می باشد. لازم است مشعل دیگ را کمی بزرگتر از دیگ انتخاب نمایید. همچنین می توانید هر چند ماه یکبار اجزای آن را بررسی کرده و به اصطلاح آن را سرویس نمایید تا مدت زمان بیشتری برای شما کار کند و دوام بیشتری داشته باشد. امیدواریم مطالب تهیه شده زمینه آشنایی شما با انواع این دیگ ها را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ