تولید نبات به روش صنعتی

نبات یکی از انواع خوراکی های شیرین است که در کشور ما به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به پرطرفدار بودن چای و میزان بالای مصرف اآن توسط تعداد زیادی از افراد جامعه، نبات نیز با استقبال زیادی همراه شده است. /تولید نبات به روش صنعتی
نبات  ضمن اینکه کنار چای گزینه خوبی است؛ موارد مصرف دیگری را نیز دارد. نبات در تهیه برخی از شیرینی جات به ویژه شیرینی های سنتی به کار برده می شود.

از آنجا که نبات یکی از کالاهای پر فروش است؛ تولید آن می تواند سود آور بوده و برای تولید کنندگان آن درآمد بالایی را به همراه داشته باشد. البته به شرطی که تولید نبات به بهترین روش ممکن انجام گیرد.

تولید نبات به روش صنعتی و سنتی انجام می گیرد؛ که روش صنعتی آن از نظر اقتصادی توجیه بهتری دارد و می تواند بازدهی بالاتر و در نتیجه سود بهتر را به همراه داشته باشد.

همچنین ساخت نبات به روش صنعتی، مشکلاتی مانند تنظیم حرارت را ندارد. اما در روش  سنتی تنظیم حرارت محلول آب و شکر برای تولید نبات کار مشکلی است و در خیلی موارد نمی توان مناسب ترین حرارت را برای آن تنظیم کرد.

با توجه به مزیت هایی که ساخت نبات به روش صنعتی در مقایسه با سنتی دارد؛ از استقبال بیشتری برخوردار شده است و در حال حاضر بخش زیادی از نبات های موجود در بازار به روش صنعتی و با استفاده از تجهیزات مخصوص آن تهیه می شود.

در ادامه به ساخت و تولید نبات به روش صنعتی و تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در آن از جمله دیگ  بخار می پردازیم.

 

مراحل ساخت نبات به روش صنعتی با استفاده از دیگ بخار

به منظور تولید نبات به روش صنعتی و با استفاده از دیگ بخار، لازم است که محلولی از آب و شکر داشته باشیم. از این رو مقدار معینی از شکر با میزان مشخصی از آب مخلوط می کنیم تا به صورت شربت درآید.

در مرحله بعد شربت را برای حرارت دیدن در دیگ بخار می ریزیم تا به جوش آید و به شربت غلیظی تبدیل شود. پس از به جوش آمدن محلول آب و شکر؛ باید ناخالصی های آن گرفته شود که این کار را می توان با اضافه کردن یک عدد تخم مرغ به ازای هر  100 کیلوگرم شربت انجام داد.

 تخم مرغ باعث می شود که ناخالصی های شربت، به تخم مرغ بچسبد. بدین شکل شربت کاملا تمیز شده و تمام مواد اضافی آن گرفته می شود. در نهایت تخم مرغ را از دیگ باید خارج کرد.

شربت دوباره حرارت داده می شود؛ این فرایند حرارت دیدن باید تا حدی ادامه پیدا  کند که محلول به  غلظت مورد نیاز خود برای تبدیل شدن به نبات برسد. پس از رسیدن به غلظت مورد نیاز؛ شربت از دیگ خارج شده و داخل ظرفی که به شکل نیم دایره است؛ ریخته می شود. این ظرف نیم دایره با نخ هایی مشبک پوشیده شده است.

ظرف نیم دایره که با شربت غلیظ، پر شده است، به میزان دمای 108 سانتی گراد حرارت می بیند. این حرارت موجب تبدیل شدن شربت به نبات می شود و بلورهای درشتی از نبات تشکیل می شود.

 می توان بلورهای نبات را ریز کرد. اگر میزان حرارت را بالا برد، بلورهای نبات نیز کوچک می شود.

 

مزایای تولید نبات با استفاده از دیگ بخار

تولید نبات به روش صنعتی و با استفاده از دیگ بخار مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت. دیگ بخار در فرایند تولید نبات به روش صنعتی به عنوان حامل انرژی مورد استفاده می گیرد حرارت مورد نیاز جهت پخت نبات را فراهم می آورد.

برای تولید نبات های با کیفیت و بلوری؛ باید حرارت مناسب در نظر گرفته شود و حرارت به درستی تنظیم شود  عدم تنظیم حرارت ممکن است در فرایند تولید نبات، کمی مشکل ایجاد کند و امکان تشکیل شدن بلورهای نبات با کیفیت را فراهم نکند.

این مشکل در ساخت نبات به روش صنعتی که توسط دیگ  بخار و یا دیگ روغن انجام می گیرد، به راحتی امکان پذیر است. از این رو در تولید نبات به روش صنعتی توسط دیگ بخار، می توان  بلورهای با کیفیت از نبات را تشکیل داد. ضمن اینکه در روش صنعتی می توان در یک زمان حجم بسیار بیشتری از نبات را تولید کرد که همین امر صرفه اقتصادی بالایی دارد و می تواند در سود دهی تولید کننده تاثیر مثبتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ