تونل بخار چیست و در دیگ بخار چه کاربردی دارد؟

یک دیگ بخار، از اجزا و قسمت های متفاوتی ساخته شده است. یکی از اجزای مهم در ساختار این نوع دیگ، تونل بخار می باشد. تونل بخار در واقع همان لوله های آتشخوار مورد استفاده در دیگ های فایر تیوب و واتر تیوب هستند. در واقع این لوله های آتشخوار مقاوم به عنوان یک تونل، برای انتقال حرارت به بخش های مختلف دستگاه عمل می کنند. در ادامه قصد

داریم به نکاتی در مورد ساختار این تونل های مورد استفاده در دیگ بخار و کاربرد بخار در تونل اشاره کنیم. پس ما را همراهی کنید.

دیگ بخار

دیگ بخار

بررسی ساختار تونل بخار

همانطور که گفته شد، تونل های بخار همان لوله های انتقال حرارت در یک دیگ بخار هستند. لوله های انتقال حرارت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل حرارت های بالا دارند، به لوله های آتشخوار صنعتی معروف هستند. این لوله ها، از متریال فولاد آتشخوار با آلیاژهای ترکیبی ساخته می شوند. طراحی ساختار این لوله ها به صورتی است که هیچ منفذی در آن وجود ندارد. این مسئله باعث می شود انتقال حرارت با سرعت و کیفیت بالا انجام شود. دیگ بخار بدون وجود یک تونل بخار مناسب، قادر نیست عملکرد خود را به خوبی ارائه دهد. آلیاژ لوله های آتشخوار از کربن و منگنز تولید می شود چرا که این عناصر مقاومت خوبی در مقابل حرارت های بالا دارند.

تونل های بخار، در دو نوع واتر تیوب و فایر تیوب موجود می باشند. در تونل های واتر تیوپ، آب داغ با فشار بالا انتقال پیدا می کند و باعث انتقال حرارت به بخش های مختلف دستگاه می شود. اما در انواع فایر تیوپ، آب در دیگ بخار جوشیده و بخار حاصل از آن از طریق این تونل های بخار به قسمت های مورد نظر هدایت می شود.

کاربرد تونل بخار چیست؟

از تونل های بخار، علاوه بر دیگ بخار در مبدل های حرارتی نیز استفاده می شود. در موارد کاربرد این تونل ها در دیگ های بخار، می توان گفت که این لوله ها توانایی انتقال حرارت تا 800 درجه سانتیگراد را دارند که دمایی بسیار بالا محسوب می شود. این بخار در اثر جوشیدن آبی که در بویلر موجود است حاصل می شود. پاس های حرارتی در دیگ های بخار به سه دسته یک پاس، دو پاس و سه پاس تقسیم می شوند. یک بویلر استاندارد بویلری است که دارای حداقل سه پاس باشد. تعداد پاس در یک دیگ بخار با تعداد لوله های آن نسبت مستقیم دارد. یعنی هرچه تعداد لوله ها و تونل های آتشخوار در بویلر، بیشتر باشد، تعداد پاس آن نیز بیشتر خواهد شد. پاس، به هر بار انتقال حرارت در لوله گفته می شود. همانطور که می دانید، این سه پاس شامل دریافت انرژی گرمایی، انتقال آن و خروج آن از اگزوز می باشند. دیگی که قادر باشد این سه عملکرد را ارائه دهد به عنوان بویلری استاندارد شناخته می شود. از تونل های بخار در صنایعی مانند لبنیات سازی، داروسازی، پتروشیمی و… استفاده می شود.

دیگ بخار

نکاتی مهم در مورد لوله های آتش خوار

در این قسمت از محتوا قصد داریم، به نکاتی مهم در زمینه تونل های بخار یا لوله های آتشخوار مقاوم اشاره کنیم.

  • این لوله ها در سایزهای 25 تا 76 تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند.
  • افزایش وزن و ضخامت لوله باعث افزایش کیفیت و تحمل فشار آن خواهد شد.
  • این لوله ها توانایی تحمل دمایی بین 450 درجه تا 800 درجه سلسیوس را دارند.
  • این لوله ها هم برای عبور مایعات و هم برای عبور گاز مناسب هستند.
  • این تونل ها برای کیفیت کارایی در موتورهای دیزل بسیار مناسب هستند.

با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که کاربرد بخار در تونل های تعبیه شده در انواع دیگ بخار بسیار گسترده و ضروری است. با استفاده از تونل های بخار در کیفیت بالا می توان راندمان کار در صنایع مختلفی را افزایش داد. صنایع تولید کاغذ، صنعت تولید نفت و گاز، صنایع کشتی سازی و ساخت تجهیزات هواپیما و… از جمله صنایعی هستند که با توجه به استفاده از این لوله های آتشخوار در کیفیت بالا می توانند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. امیدواریم مطالب تهیه شده زمینه آشنایی شما با تونل های بخار و نقش آنها در انجام فرآیندهای حرارتی را فراهم کرده باشیم.

همچنین پیشنهاد می شود این مقاله را دنبال نمایید:

دیگ بخار ایستاده بهترین گزینه برای صنایع کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ