چگونگی عملکرد بخار بر روی خوراک دام و طیور

عملکرد بخار بر روی خوراک دام و طیور را پلت کردن گویند. در واقع پلت کردن فرایندی است که با استفاده از غلتک هایی با فشار از یکسری روزنه، با بخار و با فاقد بخار می گذرند و به شکل حبه های فشرده و متراکم در می آیند. همچنین از این طریق علوفه، مکمل های پروتئینی و مواد معدنی جیره را در پلت وارد می کنند. بنابراین تمام حیوانات اهلی شکل واقعی پلت را مخصوصا هنگامی که با مدل آردی مقایسه می گردد، ترجیح می دهند. در حال حاضر پس از سال ها استفاده از پلت کردن، شاید هنوز در بعضی مناطق گوناگون کشور غذای حیوانات به صورت دستی به آنها داده می شود.

اما سبک رایج پلت سازی خوراک طیور نیز بسیار از استقبال خوبی برخوردار شده است. در واقع اگر خوراک طیور را در برابر بخار آب قرار دهیم و این خوراک پودر شده با در معرض بخار قرار گرفتن و فشاری که به آنها وارد می شود، در مقابل جریان هوا ( کولر ) سرد و خشک می گردد و آماده مصرف دام می گردد. معمولا این خوراک تا دمای 58 درجه سانتیگراد فاقد از هر گونه فکر مضطرب کننده ای از فساد خواص خوراک یا از بین رفتن میزان تولیدی آن قابل پلت می باشد.

در نهایت باید گفت غذاهای آسیاب شده و پودری بوسیله ماشین و دستگاه های پرس پلت در وضعیت قرار گرفتن در معرض بخار، فشار و دمای 70 الی 85 درجه سانتیگراد به پلت قابل تغییر است.

 

بخار

بخار

 

مزایای کاربرد بخار در خوراک دام و طیور

  1. براساس ثابت و یکنواخت بودن خوراک دام و طیور امکان گزینش را از طیور می گیرد و همه قسمت های موجود در خوراک به صورت اجباری بوسیله دام به کار برده می شود و همه طیور به یک اندازه از مواد پر خواص استفاده می کنند.
  2. در واقع از مزیت های دیگر این کاربرد بخار بر روی خوراک دام و طیور تحت دما و فشار زیاد، سطح کیفی مواد بالا می رود و خاصیت لیگنین زدایی و ژلاتینه شدن مواد نشاسته ای بالا می رود. همچنین هضم خوراک راحت تر می شود.
  3. از دیگر مسائلی که می بایست به عنوان مزیت از آن یاد کرد، از فعالیت افتادن باکتری ها و آلودگی های میکروبی و سالمونلا از درون مواد مغذی خوراک مورد استفاده طیور و دام است.
  4. همچنین با استفاده از بخار میتوان اثرات منفی پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای را بر روی ویسکوزیته ترکیبات سیستم گوارش کاهش داد.
  5. کاربرد دیگر بخار در این خوراک ها سبب بالا رفتن ویسکوزیته بوسیله پلی ساکاریدها می گردد که باعث جذب آب در سیستم گوارشی شده و سبب کاسته شدن سرعت نفوذ مواد مغذی و میزان روند گوارش این خوراک می شود، البته مواد هضم نشده با درصد بالای ویسکوزیته فرایند تولید مدفوعی چسبناک را برای دام و طیور به دنبال دارد، که بسیار خوشایند نیست. در واقع کاسته شدن و از بین رفتن خوراک طیور در حین حمل و نقل و در معرض بادهای تند و … بخشی از ذرات کوچک تر و سبک تر را در بر دارد. که متاسفانه همین مواد از دست رفته ممکن است، موجب هدر رفتن ویتامین ها و مواد معدنی درون خوراک طیور و دام شود.

کاربرد بخار در کارخانه خوراک دام و طیور

  1. توانایی نگهداری خوراک دام و طیور به طور بخار اندود شدن بیشتر می گردد.
  2. بخار در فرایند تولید خوراک دام و طیور سبب از بین رفتن گرد و غبار می شود، که این موضوع خود بسیار برای ممانعت از ایجاد بیماری های تنفسی مثل C R D مهم می باشد.
  3. از آنجایی که استفاده چربی در کارخانجات دام و طیور به خاطر تخریب، مشکلات محافظتی، یکپارچه ترکیب نشدن خوراک طیور کاملا میسر نمی شود این مواد به صورت یکنواخت بوسیله همزن ( میکسر ) در پلت امکان استفاده از آن وجود دارد.
  4. در موقعیت هایی که محرک های تنشی و عصبی رخ می دهد، مقدار مصرف غذا و خوراک دام و طیور کم می گردد و سرانجام این موضوع سبب کم شدن عملکرد گله می گردد. در نتیجه با بخار و پلت کردن مواد میتوان تا حدودی در مقابل این اتفاقات ناگهانی با تدبیر و آگاهانه تر عمل کرد.
  5. در مناطقی که دارای هوای گرم می باشد استفاده از این شیوه در کمتر شدن زمان اغذیه دام موثر است و دام در زمانی کم خوراک مفیدی را مصرف نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ