معرفی دیگ روغن داغ نبات سازی

کاربرد دیگ روغن داغ در قسمت های گوناگون صنعت مرسوم است. به کار بردن دیگ روغن داغ در ساخت نبات یکی از نخستین استفاده ها از این دیگ ها می باشد. همچنین اکثر تولیدات نبات کشور به گونه سنتی می باشد و توسط دیگ های تولید این محصول که درب آنها باز است، پخته می شوند. البته به دلیل احتیاج به دمای زیاد جهت بالا بردن غلظت محلول شکر که دمایی برابر 110 درجه سانتیگراد دارد، به شکل کارامل می شود و رنگ شکر در آن تغییر می کند. در واقع به این موضوع انورت شدن نام نهاده اند.

بنابراین از شیره های نبات در تکرار کمی می توان در تهیه نبات به کار برد. البته این موضوع سبب پایین آمدن بازدهی تولیدات می گردد.

با کاربرد از دیگ پخت خلاء یا وکیوم به دلیل اینکه محلول شکر در حرارت های فوق العاده کمی به غلظت می رسد. مثلا دما و حرارتی که برای به غلظت رسیدن شکر در دیگ روغن داغ نیاز است، 75 الی 85 درجه سانتی گراد می باشد. تهیه رنگ و کاراملیزاسیون به سرعت کم می گردد. و از شیره های نبات کاربرد زیادتری در پروسه تهیه آن می توان کرد.

دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ

 

مزیت های دیگ روغن داغ

مزیت های تهیه نبات و آب نبات صنعتی توسط بویلر و دیگ روغن داغ

  1. پایین آمدن هزینه های انرژی، به صورتی که جهت به غلظت رساندن شربت در این سیستم احتیاج به دمای پایینی داریم. و در حرارت های کم تر شربت به دمای بالاتر از نقطه جوش خواهد رسید، قیمت هایی که صرف انرژی این پروسه می شود، پایین می آید.
  2. قیمت و هزینه لوازم پایین تر می گردد؛ به این صورت که پس از مهیا و مخلوط نمودن شکر و نرمه در آب جهت تزریق شربت به تانک خلاء احتیاج به پمپ های مکانیکی نمی باشد و با کاربرد از نیروی مکش تانک در سریعترین زمان و عاری از هر گونه پمپ این جابجایی صورت می گیرد.
  3. احتیاج به کاربرد مواد رنگبر صنعتی و غیر مجاز مثل پودر قند ( بلانکیت ) و … نمی باشد.
  4. پایین آمدن مقدار زعفران مصرفی با استفاده از دیگ روغن داغ

.

در واقع به طوری که با به کار بردن از دستگاه رنگ نبات ها و به ویژه واریزهای تولیدی فوق العاده کم رنگ تر از نوع سنتی می گردد. میزان تکرار زیادتری را از طریق واریزها میتوان انجام داد که به طور عادی استفاده زعفران با دقت به هزینه فوق العاده زیاد آن به حداقل خواهد رسید.

به طور نمونه در یکی از کارخانه هایی که نبات تولید می گردد، این روند به اجرا گذاشته شد در نوع سنتی ماهانه یک کیلوگرم زعفران مصرف می شد ولی با به کار بردن این سیستم، استفاده زعفران به 250 گرم در ماه پایین آمد.

  1. کنترل سر نرفتن و کف نکردن شهد در حال جوشیدن

به طوری که غلیظ نمودن محلول شکر در حرارت پایین می بایست از نقطه جوش پایین تر باشد و در فضایی بسته انجام گردد، اضافی شربت از بین نمی رود و از ظرف های فاقد درب لبریز نمی گردد. همچنین این روند در پیشگیری از ضایعات، احتیاجی به نظارت دائمی بر روی انجام پروسه در مابین فرایند غلیظ شدن نمی باشد.

دیگ روغن داغ برای نبات سازی

در واقع دیگ روغن داغ برای نبات سازی بسیار مناسب می باشد. البته از این دیگ در پیشرفت تکنولوژی و فرایندها نقش بسزایی دارد. در واقع با دقت به پیشرفت کاربرد از روغن حرارتی جایگزین سیال حامل انرژی در دستگاه های گرمایشی گوناگون صنعتی، و از طرفی هم امتیازات سیستم این دیگ در مقایسه با سیستم های بخار، در حال حاضر دیگ و بویلرهای روغن داغ یا همان اویل هیترها از مکان خاصی در صنایع گوناگون برخوردار شده اند. از اساسی ترین امتیازات این دستگاه گرمایشی، قابلیت دسترسی به حرارت منتقل شده بسیار زیادتر از 300 درجه با استفاده از روغن گرمایشی ویژه است که در بیشتر موارد احتیاج به گرفتن دمای یکنواخت و محدود شده و از سویی غیر مستقیم است، مورد مصرف قرار می گیرد.

کاربردهای دیگ روغن داغ

کاربردهای دیگری جهت استفاده از دیگ روغن داغ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

– کاربرد این دیگ در خشکشویی های بزرگ صنعتی است.

– به کار بردن این دیگ ها در کارخانه های تصفیه روغن موتور می باشد.

– مصرف این نوع دیگ در صنایع ساخت قیر، آسفالت و ایزوگام رایج است.

– کاربرد آن در ساخت چرم مصنوعی برای ایجاد حرارت موردنیاز.

– استفاده این دیگ ها در ساخت نبات و آبنبات سازی از دیرباز مرسوم است.

–  تولید حرارت توسط دیگ روغن داغ در ساخت ورق های چوبی نئوپان و MDF از ملزومات کار است.

– تولید حرارت تنظیم شده برای راکتورهای موادشیمیایی در این دیگ ها صورت می گیرد.

– مخازن نفتی برای گرم شدن و روان بودن نیاز به این دیگ ها دارند.

– همچنین در تولید گرمای غیرمستقیم در کوره های بزرگ پخت صنعتی این دیگ بسیار به کار می آید.

– برای تولید چیپس و پفک در صنعت غذا و موارد تغذیه ای خوراکی از جمله سرخ کردنی ها بسیار ضروری است و از طریق آن گرمایش موردنظر در فرایند تولید این محصولات ایجاد می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ