دیگ بخار و مشکل تنش حرارتی با بخار

به طور کلی، مخازن دیگ‌‌های بخار، به ویژه از نوع بویلرهای فایرتیوب، در صورتی که به طور ناموزن تحت فشار قرار گرفته و گرم شوند، ممکن است تحت تنش حرارتی با بخار قرار گیرند. جهت شناخت بهتر علت وقوع این تنش و همچنین روش جلوگیری از بروز آن، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

نقش دیگ‌های بخار در صنعت

دیگ‌های بخار را می‌توان نوع خاصی از محفظه بسته در نظر گرفت که در آن، آب تا نقطه جوش گرم می‌شود. لازم به ذکر است که دیگ‌های بخار در پیکربندی‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما همگی از محفظه‌ای تشکیل شده‌اند که در آن، آب با احتراق سوخت تا نقطه جوش گرم می‌شود. بخار به مبدل‌های حرارتی یا کویل‌های کنترل‌کننده هوا منتقل شده و سپس، گرما به مواد در حال گرم شدن جریان می‌یابد. با از دست رفتن گرما در طول این فرآیند، بخار دوباره متراکم و به آب تبدیل شده و به دیگ پمپ می‌شود.

شایان ذکر است که در این فرایند، آب باید تصفیه شده و فاقد کف باشد و همچنین  برای جلوگیری از پوسیدگی مخزن دیگ ، PH شیمیایی مناسبی داشته باشد. برای تحقق این امر، آب قبل از رفتن به دیگ، نیاز به پردازش از طریق فیلتراسیون و متعادل سازی شیمیایی دارد. این مراحل، بسته به توصیه‌های سازنده دیگ و ترکیب شیمیایی آب،  متفاوت می‌باشد. برخی از مراحل ممکن است شامل فیلتراسیون، تصفیه از طریق اسمز معکوس، افزودن شیمیایی، و اختلاط و توزیع باشد.

تنش حرارتی با بخار

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، مخازن دیگ‌‌های بخار، در صورتی که به طور ناموزن، تحت عملیات گرمایش قرار گیرند، ممکن است تحت تنش حرارتی با بخار قرار گیرند. در همین راستا، متخصصان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از قرار گیری دیگ بخار در معرض تنش حرارتی، بایستی از شعله کم آتش استفاده نمود.

در تشریح پدیده تنش حرارتی، در نظر داشته باشید که وقتی فلز گرم می‌شود، متناسب با افزایش دما منبسط می‌شود. اگر دیگ پر از آب خنک در معرض آتش سوزی بالا قرار گیرد، فلز نزدیک به کوره با سرعت بیشتری نسبت به کناره لوله‌های واقع در آخرین گذرگاه گاز ،گرم می‌شود. در نتیجه، انبساط فلزی لوله ناهموار می‌تواند موجب ایجاد تنش حرارتی  در سراسر صفحات لوله مخازن تحت فشار شود.

تنش حرارتی با بخار

تنش حرارتی با بخار

به گفته متخصصان، یک ویژگی طراحی ساده‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود این است که از طریق استفاده از سنسورهای تشخیص دما در دیگ‌های بخار، می‌توان تنش حرارتی با بخار را به حداقل رسانید. در واقع، این سنسورها آتش مشعل را تا زمانی که دیگ در حالت گرم شدن قرار گیرد، در حالت کم و ملایم نگه می‌دارند. به طور کلی، گرم کردن دیگ در حالت آتش کم،  از تنش حرارتی بیش از حد جلوگیری می‌کند.

نحوه کار کردن دیگ‌های صنعتی

دیگ بخار، یک سیستم تحت فشار است که سوخت قابل احتراق را برای گرم کردن آب می سوزاند. برخی از دیگ‌ها، آب گرم را توزیع می‌کنند، در حالی که برخی دیگر،  از آبی که به بخار تبدیل شده است،  استفاده می کنند. شایان ذکر است که بویلرها از انواع سوخت برای ایجاد گرما و در نتیجه تولید بخار استفاده می کنند:

  • زغال سنگ: زغال سنگ، یک منبع سوخت رایج برای دیگ‌های بخار است
  • گاز: گاز به پروپان یا گاز طبیعی اشاره دارد.
  • روغن: سوخت روغنی به بنزین یا مایعات مبتنی بر نفت اطلاق می‌شود.
  • خرده چوب یا گلوله: لازم به توضیح است که تنها دیگ‌های زیست توده می‌توانند از گلوله‌های چوبی برای سوخت استفاده کنند.

هدف از بکارگیری دیگ‌های بخار چیست؟

به طور کلی، از بخار تولید شده توسط یک دیگ بخار بزرگ، به عنوان یک منبع انرژی برای انواع نیازها از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تولید برق: از بخار می‌توان برای تامین انرژی قطعات در تاسیسات مختلف مانند پمپ‌ها، دمنده‌ها یا توربین‌ها برای تولید برق استفاده کرد.
  • تولید: نیروی بخار محور می‌تواند گرمای شدید مورد نیاز برای تولید یا استریل کردن محصول را تامین نماید.
  • کنترل آب و هوا: همچنین می‌توان از بخار برای تامین انرژی AC و یا برای حفظ دمای مورد نیاز برای تجهیزات و یا ایجاد یک محیط کاری راحت برای کارکنان استفاده کرد.

بهترین مرکز خرید دیگ‌های بخار صنعتی

در پایان لازم به توضیح است که این مجموعه از جمله مراکز خوشنام در تامین نیاز بازارهای صنعتی به انواع دیگ‌های بخار می‌باشد. شما نیز در صورت نیاز به خرید انواع مختلفی از دیگ‌های صنعتی، می‌توانید به محصولات این مجموعه اعتماد کرده و سفارش خرید خود را پیگیری نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ