دیگ بخار چیست و چگونه کار می کند؟

در این مقاله، ما می‌خواهیم بدانیم که دیگ بخار صنعتی چگونه کار می‌کند. ما سعی کردیم در این مورد، اطلاعات کاملی را ارائه و شما را با دیگ بخار و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم.

در ابتدا توضیحاتی را در ارتباط با اصطلاح و یا واژه گرما بیان می‌کنیم. همان طور که می‌دانید گرما عنصری ضروری و حیاتی برای زندگی روزمره همه ما انسان‌ها است. گرما کاربردهای زیادی دارد. گرما محیط اطراف ما را گرم می‌کند.
گرما امکان غذا پختن را برای ما فراهم می‌نماید. و در برخی دیگر از فعالیت‌های رومزه، گرما نقش بسیار حیاتی دارد. به طوری که زندگی بدون گرما برای ما حتی قابل تصور نخواهد بود.

آب و بخار حامل های عالی گرما هستند. و به محیط زیست آسیب نمی رسانند. نقطه جوش آب 100 درجه سانتیگراد یا 212 درجه فارنهایت است.

آب و بخار، دو عنصری در طبیعت هستند؛ که حامل عالی برای گرما به شمار می‌روند و در عین حال، این حامل‌ها به محیط زیست نیز هیچ گونه آسیبی را وارد نمی‌کنند. نقطه جوش آب 100 درجه سانتی گراد و یا 212 درجه فارنهایت است.

با فشار وارد کردن به سیستم جوش و با محبوس کردن هوا، می‌توان نقطه جوش را افزایش داد. برای درک بهتر؛ می‌‌توان زودپز را اشاره کرد که بدین شکل کار می‌کند. زودپز یک ظرفی است که هوا در آن محبوس شده و با افزایش فشار، نقطه جوش نیز در آن افزایش پیدا می‌کند.

چرا این مثال‌ها را زدیم؟ برای اینکه بتوانیم آن را با دیگ بخار صنعتی مقایسه کرده و  نحوه کارکرد دیگ‌های بخار را به شکل بهتری شرح دهیم. در اینجا سوال دیگری در ذهن شکل می‌گیرد که چگونه می‌توان این با موضوع را با دیگ بخاری صنعتی مقایسه کرد؟
اگر در ادامه متن با ما همراه باشید، به سادگی این مقایسه را درک خواهید نمود. و به خوبی با دیگ‌های بخار صنعتی آشنا می‌شوید.

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار صنعتی چگونه کار می کند؟

خوب برای شروع این مقایسه باید بگوییم. که دیگهای بخار صنعتی قادر به تحمل فشار بیشتر در مقایسه با زودپز هستند.
از آنجا که برای ساخت دیگ بخاری صنعتی؛ از فولادهای ضخیم استفاده می‌شود؛ قدرت تحمل فشار نیز بالا می‌رود.
دیگ‌های صنعتی برای مقاومت در برابر فشارهای زیاد؛ باید به شکل مستحکمی ساخته شوند. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به ایجاد انفجار شود.

تولید آب گرم، عملکرد دیگ‌های بخار است. دیگ‌های بخار برای موارد خانگی و یا تجاری و صنعتی، آب گرم را تولید می‌کنند.

دیگهای بخار، همچنین بخار را تولید می‌کنند، تا بخار لازم  توربین را برای تولید برق و دیگر برنامه‌های گرمایشی فراهم آورند.

برای درک تاثیرات تولید بخار به کمک دیگ بخار صنعتی، کافیست به بخار توربین فکر کنید. وقتی که بخار از میان پره‌های یک توربین عبور می‌کند؛ انرژی به وجود آمده، پره‌ها را می‌چرخاند و حرکت توربین را تسریع می‌کند.

بخار انرژی زیادی دارد که همین انرژی؛ استفاده آن را در توربین‌ها بسیار کارآمده کرده است. بسته به سوختی که در دیگ برای جوشاندن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند میزان انرژی متفاوتی نیز تولید کند.

دیگ بخار صنعتی چگونه کار می کند؟

دیگ بخار

دیگ بخار

انواع مختلف دیگهای بخار چیست؟

برای کاربردهای گوناگون و مختلف، دیگ‌های بخار متعددی نیز وجود دارد.

  1. دیگ بخار لوله‌ای آتشخوار

در این نوع دیگ، لوله هایی وجود دارند که از مخزن، آب را حمل می کنند و گرما را نیز از کوره منتقل می کنند. دود و گازهای ناشی از اثر گرمایش را تخلیه می کند تا فشار بیش از حد مورد نظر، اعمال شود.

بنابراین، سوخت در داخل کوره سوزانده می شود. لوله ها، گرمای کوره را از طریق آب موجود در مخزن منتقل می کنند.بلافاصله پس از گرم شدن، بخار تولید شده در بخش پایینی حرکت می کند.

دیگهای بخار لوله‌ای، ارزان ترین مدل این دیگ‌ها هستند، زیرا ساختار نسبتاً ساده‌ای دارند اما به دلیل ضخامت پوسته بیرونی، معمولاً برای کاربردهایی با فشار کم تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. دیگ بخار لوله‌ای آب

اکنون که دیگ بخار آتشخوار را توضیح دادیم، بیایید نگاهی به دیگ بخار لوله آب بیندازیم.

این طرح تقریباً شبیه طرح لوله های آتشخوار است، اما به جای لوله های آتش؛ دیگ بخار، لوله های آب را در داخل کوره گرم می کند.

به همین ترتیب، یک منبع سوخت در کوره سوزانده می شود و باعث گرم شدن لوله های آب داخل آن می شود. بار دیگر، هنگامی که آب جوشانده می شود، بخار تولید می شود و در بخش پایینی حرکت می کند.

دیگ بخار لوله آب، از نظر حرارتی کارآمدتر از مدل لوله‌ای آتشخوار است، اما ساخت آنها پیچیده تر است و کیفیت آب می تواند یک عامل محدود کننده باشد. همچنین برای عملکرد موثر آب ممکن است نیاز به فیلتر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ