روش تیره کردن چوب با اتوکلاو

جهت پردازش عمیق چوب از نوعی تجهیزات خاص به نام اتوکلاو چوب استفاده می شود. که در این دستگاه از فرآیند تحت فشار قرار دادن چوب به همراه گرما برای دستیابی به ایمنی چوب روکش استفاده می گردد. از دستگاه اتوکلاو در بسیاری از جاهای دیگر از جمله صنایع خودروسازی، دکوراسیون ، صنایع دفاعی، هوافضا و غیره استفاده می شود. دستگاه اتوکلاو مجهز به فشارسنج، شیر اطمینان(ایمنی) و عنصر درجه حرارت و غیره است.

اتوکلاو

اتوکلاو

برنامه های کاربردی در صنعت اتوکلاو:

.صنایع آجر سازی

صنایع لاستیک سازی

. صنایع غذایی

. صنایع چوب

. صنایع شیشه

دستگاه اتوکلاو

در دستگاه اتوکلاو به طور گسترده ای از بخار استفاده می گردد. علاوه بر آن به صورت گسترده ای در پردازش عمیق چوب ،مواد عایق حرارتی، سنگ گچ با دارا بودن مقاومت بالا،پزشکی، لاستیک و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.و تولید آن می تواند بر اساس درخواست مشتری با توجه به نیازهایشان به اشکال مختلف انجام گیرد. در تولید دستگاه اتوکلاو بایستی محاسبات قدرت را با تجزیه و تحلیل قطعات اصلی که مورد فشار قرار می گیرند و با انجام تمامی آزمون های استرس در دستگاه در نظر گرفت. و دستگاه ساخته شود. بهره برداری راحت، اطمینان و امنیت از مزیت های این محصول است.

جهت محافظت چوب ها در مقابل قارچ و حشرات و همچنین رطوبت آنها را به وسیله فشار و نگهدارنده تحت درمان قرار می دهند. و از این نوع چوب ها در مصارف دیگر از قبیل تجهیزات زمین بازی، غواصی، اسکله قایق،حصارها ، پیاده روها و عرشه ها استفاده می شود.

اتوکلاو در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب جهت به عمل آمدن ولکانش لاستیک و پوشش ها و سنتز هیدروترمال مورد استفاده قرار می گیرد. اتوکلاوهای صنعتی در کاربردهای صنعتی بیشتر در خصوص کامپوزیت ها مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد این وسیله در آزمایشگاه که معمولا به صورت یک استوانه دردار  کوچک است. تا ابعاد صنعتی آن در کارخانجات که به حدود 15 متر میرسد قابل تغییر است. و وجود دارد.دستگاه اتوکلاو توسط چارلز چمبرلن در سال 1879 از میکروبیولوژیست های فرانسوی  اختراع گردید. در اتوکلاو ها با قرار دادن تجهیزات به مدت 15 الی 20 دقیقه (بستگی به بار و حجم تجهیزات دارد) در معرض بخار اشباع شده  121 درجه سلسیوس معادل 249 درجه فارنهایت برای استریل کردن لوازم، انجام می شود.

اتوکلاو

اتوکلاو

حذف هوا از مخزن:

 نکته بسیار مهم  و حائز اهمیت در بحث استفاده از اتوکلاو این است. که قبل از به کارگیری دستگاه، هوای داخل محفظه را به طور کامل تخلیه کنیم.زیرا که هوا یکی از عوامل بسیار ضعیف در استریل کردن است. بخار در مدت زمان سه دقیقه در دمای 134 درجه سلسیوس می تواند سطحی را استریلیزه نماید. که هوای گرم در دو ساعت در دمای 160 درجه سلسیوس آن سطح را استریلیزه می نماید.

روش های حذف هوا:

. نوع گرانشی یا همان جا به جایی به سمت پایین، که در این روش بخار بعد از اینکه به محفظه وارد می شود در ابتدا قسمت های بالایی را اشباع می کند زیرا که چگالی آن کمتر از هوا است. در این عملکرد هوا به سمت پایین هدایت می شود و از طریق سنسور دما تخلیه می شود.که این سنسور تا زمانی که کل هوا تخلیه نشده فعال می باشد. تا زمانی که هوا و بخار با یکدیگر ترکیب می شوند می شود ترکیب را از مکان هایی غیر از قسمت پایینی تخلیه کرد.

.حرکت بعدی پالایش با بخار است که در این روش هوا به وسیله یک سری پالس های بخار رقیق سازی شده تا در آن اتاق به صورت متناوب تحت فشار قرار گیرد و سپس فشار کاهش یابد.

. روش دیگر استفاده از پمپ خلاء است که این پمپ هوا و یا ترکیبات هوا را از محفظه تخلیه می نماید.

.چرخه بالای اتمسفری نیز یکی دیگر از روش هاست که از  یک پمپ خلاء کمک گرفته می شود این چرخش با بوجود آمدن یک خلاء ایجاد می شود و بعد از یک پالس بخار و یک خلاء و سپس یک پالس بخار به وجود می آید. تعداد پالس ها به چرخه انتخاب شده و اتوکلاو بستگی دارد.

.در چرخه زیر اتمسفری نیز شبیه چرخه بالای اتمسفری عمل می کند. با این اختلاف که فشار محفظه هرگز نباید بیش از فشار اتمسفر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ