سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

دیگ‎های بخار صنعتی اغلب بیش از 30 سال عمر می‏کنند. با این وجود، سیستم‏های دیگ‌های که بیش از 15 سال از استفاده آن‌ها می‎گذرد، برای افزایش کارایی باید مورد بازرسی‎های دوره‎ای قرار بگیرند. سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار از خاموش شدن ناگهانی و متضرر شدن شما جلوگیری می‎کند. دیگ، در جهت تولید گرما، مونوکسیدکربن آزاد می‎کند، اگر لوله‎ها فرسوده شده باشند و این گاز کشنده به‌جای خروج از لوله‎های خروجی وارد محوطه شود، ممکن است صدمات جبران‏ناپذیری را رقم بزند؛ اما با انجام کارهای پیشگیرانه، تولید و طول عمر دستگاه شما افزایش پیدا می‎کند.

ایرادات و مشکلات رایج در دیگ بخار

درحالی‎ که سیستم دیگ بخار عملکرد ساده‏ای دارد، اما ممکن است مشکلاتی در سیستم یا مخزن به وجود آید. از مشکلات شایع در دیگ بخار، انسداد لوله‎ها به دلیل رسوب یا از بین رفتن عایق است. برخی از ایرادات در دیگ، قابل مشاهده هستند و برای مشخص شدن برخی از علت‎ها، به تحقیقات و بررسی‎های بیشتر نیاز است. برخی از ایرادات در دیگ بخار مانند تنظیماتی جزئی در کنترل فشار یا دما را می‌توانید به ‌تنهایی و بدون حضور تکنسین برطرف کنید. از عیوبی که ممکن است در سیستم کار با دیگ بخار به وجود آید، می‌توان به مشکلاتی مانند فشار پایین دیگ، گرم نکردن آب، ایجاد صداهای غیرعادی مانند کوبیدن یا سوت کشیدن، عدم روشن شدن شعله، عدم آبگیری، ایجاد رسوب و خوردگی و شکستگی مخزن اشاره کرد.

سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

  • کاهش فشار در دیگ بخار

مشکلات کمبود فشار معمولاً به دلیل نشتی از سیستم است. اگر لوله بخار نشت داشته باشد، سیستم، نیرو و فشار لازم را در داخل دیگ ایجاد نمی‏کند. باید دیگ بخار را از ‎نظر نشت بررسی کنید. تمام دریچه‎ها و لوله‎ها را باید با دقت بررسی نمایید. به ‌احتمال زیاد در این نقاط، سوراخ‎های کوچک دیده نشده‎ای وجود دارند که می‎توانند فشار را تحت تأثیر قرار دهند. نشت از نمای خارجی مخزن، مکان دیگری است که می‎تواند از افزایش فشار جلوگیری کند. وقتی آب جدیدی به مخزن وارد می‎شود این اختلاف دما تا زمان گرم شدن نیز باعث کاهش تولید بخار می‎شود؛ تولید کم بخار می‎تواند فشار را به‎طور موقت کاهش دهد.

  • از بین رفتن عایق مخزن و لولهها

از بین رفتن عایق، کارایی سیستم را کاهش می‌دهد. عایق به نگه داشتن گرما در سیستم کمک می‎کند. از آنجا که ممکن است عایق از دست رفته قابل مشاهده نباشد، باید این کار توسط تکنسین‎ها انجام شود.

  • خاموشی ناگهانی دستگاه

اگر سیستم‎های ایمنی، مشکلی را تشخیص دهند، دیگ بخار به ‎طور خودکار خاموش می‎شود. هرگز سعی نکنید مجدداً آن را راه‌اندازی کنید؛ انجام این کار می‏تواند منجر به فاجعه شود.

  • انسداد لولههای دیگ بخار

کیفیت پایین آب می‏تواند به سیستم دیگ بخار آسیب برساند. مواد معدنی مانند کلسیم و سایر مواد موجود در آب می‎توانند به‎صورت رسوب در دیگ و لوله‎ها جمع شوند. این رسوبات می‎توانند عبور بخار از سیستم را کند کرده و یا به‎طور کامل مسدود کنند. می‎توانید از سیستم تصفیه آب برای دیگ استفاده کنید. رسوبات در سیستم، میزان مصرف سوخت را افزایش می‎دهند.

سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

عدم بررسی سیستم دیگ بخار می‎تواند نتایج فاجعه‎باری در قالب انفجار دیگ به همراه داشته باشد. سوخت ممکن است به دلیل مشکلات، بی‎دلیل منفجر شود. در صورت پایین آمدن سطح آب و خرابی کلید سوئیچ، دمای بالای تولید شده توسط دیگ نیز می‎تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بازرسی‎های منظم در قالب سرویس و نگهداری فصلی، می‎تواند خطاهای موجود در سیستم‏های ایمنی را که برای جلوگیری از حوادث طراحی شده‎اند، شناسایی و اصلاح کنند.

سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

سرویس و نگهداری فصلی دیگ بخار

  • بررسی مشعل دیگ بخار

از نکات اصول نگهداری دیگ بخار، بررسی مشعل است. به ‌طور کلی، خرابی شعله در دیگ می‎تواند به دلیل خرابی الکترود باشد. خراب شدن الکترود، اشتعال را از کار می‎اندازد. با استفاده از یک عایق، از انتقال حرارت دیگ به بدنه مشعل جلوگیری می‎شود. باید عایق را بررسی کنید. در صورت از بین رفتن عایق، به قطعات صدمات جبران ناپذیری وارد می‎شود. بررسی دمپر روی مشعل نیز کمک می‎کند تا شعله به ‎درستی بسوزد. در قسمت شعله، از فن برای تأمین اکسیژن استفاده می‎شود. با یک بررسی می‏توانید از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. دقت داشته باشید جلوی فن به ‌هیچ‌ عنوان نباید مسدود باشد.

  • رسوب زدایی لوله‌ها

از اصول نگهداری دیگ بخار می‎توان به رسوب ‎زدایی اشاره کرد. برای رسوب‎زدایی، ابتدا باید دیگ را خاموش کنید؛ سپس اقدام به رسوب ‎زدایی نمایید. ایجاد رسوب باعث خوردگی، هدر رفت گرما و افزایش مصرف سوخت می‏شود و درنهایت می‏تواند آسیب جدی به دیگ وارد کند. با رسوب ‎زدایی، عملکرد دیگ و طول عمر آن، افزایش خواهد داشت. صافی‎ها، پمپ، لوله‎ها و مخزن باید در طول سرویس و نگهداری فصلی، رسوب ‏زدایی شوند. معمولاً وجود املاح موجود در آب مانند کلسیم، منیزیم و سیلیس، ایجاد رسوب می‏کنند و در عملکرد صحیح دیگ اختلال ایجاد می‌نمایند. هنگام رسوب ‏زدایی، از تجهیزات ایمنی مانند عینک، کفش و ماسک استفاده کنید و به آب دسترسی داشته باشید.

  • بررسی پمپ دستگاه

 با سرویس و نگهداری فصلی پمپ، می‎توانید راندمان دیگ را افزایش دهید. اگر پمپ دچار زنگ‎زدگی شده باشد، راندمان آن کاهش پیدا می‎کند و نمی‎تواند فشار مناسب را ایجاد کند. اگر پمپ به ‎درستی کار نکند، جریان تخلیه آب به‎ صورت یکنواخت انجام نمی‎شود. تغییر دما، فشار، میزان جریان و کیفیت آب می‎توانند بر عملکرد پمپ تأثیر بگذارند. تعمیر و نگهداری پمپ، شامل نظارت بر ارتعاش، نظارت بر دمای تحمل و اطمینان از کیفیت روغن است. کنترل های ویژه دیگ بخار، کاهش مصرف انرژی را به دنبال خواهند داشت. دیگ‎های بخار سالم، انرژی کمتری مصرف می‎کنند؛ در نتیجه هزینه‎ها کاهش خواهند یافت.

سخن پایانی

سیستم‎های دیگ بخار با بالاترین بازده و عمر طولانی طراحی شده‎اند. با این حال ممکن است با بروز مشکلات پیش‎بینی نشده، مواجه شوید. از آنجا که برخی از دیگ‎های بخار به صورت مداوم در حال کار کردن هستند، نظارت و سرویس و نگهداری فصلی از آن‌ها از الزامات محسوب می‎شود. با راهکار تجزیه و تحلیل از راه‎دور، می‎توان به داده‎های عملیاتی دسترسی پیدا کرد و در هر زمان و هر مکان، نظارت سریع، راحت و مقرون به‌ صرفه‌ای را انجام داد و از خرابی‎ها جلوگیری کرد. برای استفاده از این فناوری، کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ