خمیر خرما چیست و چه کاربردی دارد؟

خرما، از پرمصرف ترین مواد غذایی در ایران است که در استان های گرم و خشک کشور، به مقدار قابل توجهی حاصل می شود. همانطور که می دانید، خرما بسیار مغذی است و منبع مناسبی برای کلسیم، فسفر، آهن، کربوهیدرات، روی، فیبر و ویتامین محسوب می شود. فواید زیاد خرما سبب شده تا بسیاری از مردم از این ماده شیرین در تهیه کیک، شیرینی و دسرهای شیرین نیز استفاده کنند. البته برای تهیه کیک و شیرینی بهتر است به جای خود خرما، از خمیر آن استفاده شود. بنابراین ساخت خمیر خرما با بخار در صنایع بسیار مرسوم است. برای ساخت خمیر خرما با بخار تجهیزات و ماشین آلاتی نیاز است که به مجموعه آن دستگاه ساخت خمیر خرما گفته می شود.

خمیر خرما، ماده ای نرم، شیرین و انعطاف پذیر است که تمامی مواد مغذی خرما را در خود جای داده است. فرآیند تولید و ساخت خمیر خرما با بخار در کارخانجات به شیوه ای کاملا بهداشتی و طبق استانداردهای تعیین شده، انجام می شود. یکی دیگر از مزیت های خمیر خرما، ماندگاری بالای آن می باشد. شما به راحتی، می توانید خمیر خرما را تا یک سال بیرون از یخچال نگهداری کنید. در این محتوا، با دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار و فواید استفاده از آن آشنا می شویم. پس ما را همراهی کنید.

ساخت خمیر خرما با بخار

ساخت خمیر خرما با بخار

معرفی اجزای تشکیل دهنده دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار

دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار از اجزا و بخش های متعددی تشکیل شده است که از مهمترین آنها می توان به تونل پخت، هسته گیر، مخزن میکسر، دیگ بخار، بسته بندی، کولینگ تاور و… اشاره کرد. در این بخش از محتوا قصد داریم، وظیفه هریک از این اجزا برای شما بیان کنیم.

  • دیگ بخار: دیگ بخار یک دیگ فولادی در ظرفیت های متفاوت است که با وجود آب یا سیال درون خود، بخار زیادی ایجاد می کند که به گرم شدن و در نتیجه نرم شدن خرما کمک می کند.
  • هسته گیر: هسته گیر، بخشی از دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار است که هسته و کلاهک خرما را جدا می کند و خرما را برای فرآیند خمیر شدن، آماده می کند.
  • تونل پخت: خرماها پس از هسته گیری و جدا شدن ضایعات، به تونل های پخت منتقل می شوند. این تونل ها از طریق گرمای بخار حاصل از دیگ بخار، گرم شده و به اصطلاح خرما در آنجا پخته و نرم می شود.
  • مخزن میکسر: خرماهای پخته شده، وارد مخزنی شده که به آن مخزن میکسر گفته می شود. در این مخزن پروانه هایی وجود دارند که با دور موتور بالا کار کرده و عملیات میکس شدن خرما را به نحو احسن انجام می دهند. در این مرحله خمیری یک دست حاصل می شود که به آن خمیر خرما گفته می شود.
  • کولینگ تاور: یکی از بخش های دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار کولینگ تاور یا سیستم خنک کننده است که خمیر داغ در آن به مرور سرد شده و آماده بسته بندی خواهد شد.
  • دستگاه بسته بندی: در نهایت، خمیر خرمای به دست آمده در با دستگاهی پیشرفته و به صورت کاملا بهداشتی، در بسته بندی هایی قرار می گیرند و آماده عرضه به بازار خواهند شد.

سیستم دستگاه ساخت خمیر خرما با بخار از نوع الکترومکانیک است. یعنی به صورت ترکیبی از دستگاه های الکتریکی و مکانیکی فعالیت می کند. اکثر قطعات این دستگاه نیز از استیل ساخته شده اند.

ساخت خمیر خرما با بخار

ساخت خمیر خرما با بخار

موارد استفاده از خمیر خرما

همانطور که گفته شد، از خمیر خرما می توان استفاده های فراوانی کرد و به همین دلیل این محصول، با استقبال گسترده ای از سوی مردم مواجه شده است. در این بخش به بیان تعدادی از مهمترین موارد استفاده خمیر خرما می پردازیم.

  • استفاده به عنوان مکمل غذایی: خمیر خرما، به عنوان مکملی قوی و مغذی شناخته می شود که علاوه بر تامین کالری مورد نیاز بدن، به چربی سوزی نیز کمک می کند. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از این ماده به عنوان مکمل استفاده می کنند.
  • استفاده در پخت کیک و شیرینی: شیرینی مطبوع خمیر خرما، باعث می شود تا از آن به عنوان ماده ای مناسب در پخت شیرینی و کیک استفاده شود.

با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که ساخت خمیر خرما با بخار از فرآیندهای مهم در صنایع محسوب می شود که همواره طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ