فن کویل: اصل عملکرد و قوانین نصب آن

هنگامی که در مورد تهویه مطبوع یک محیط، چه آپارتمان، چه خانه یا یک ساختمان تجاری بزرگ فکر کنید، منطقی است که با فن کویل و عملکرد آن آشنا شوید. در این مقاله سعی شده است تا حد امکان اطلاعات مرتبط با این ابزار تهویه جمع آوری شده و سطح آگاهی و شناخت شما از عملکرد این دستگاه را بهبود بخشد. البته در صورت عدم تمایل و نداشتن زمان لازم برای خواندن تمام مطالب! می‌توانید بلافاصله به بخش خرید این دستگاه رجوع کرده و بر اساس پارامترهای مورد نظر خود، به خرید تجهیزات مورد نیاز خود اقدام نمایید.

عملکرد فن کویل

یک فن کویل، با ایجاد فشار، توده‌های هوا را از طریق مبدل حرارتی (مدار) خود هدایت می‌کند. آب گرم یا سرد بسته به هدف وارد مدار می‌شود. بر این اساس، هوا، گرم یا سرد شده و سپس در سراسر اتاق پخش می‌شود. این دستگاه، نه تنها به گرم کردن و خنک کردن هوای داخل خانه می‌پردازد،  بلکه ترکیب کردن هوای محیط با هوای تازه نیز یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود. در واقع، این دستگاه، بخشی از سیستم کلی آب و هوای ساختمان است که به لطف آن دما و میکرو اقلیم مورد نیاز شما ، به طور موثر در اتاق حفظ می‌شود.

 

ساختار دستگاه

از نظر ساختاری، یک واحد فن کویل یک سیستم نسبتا ساده است که از یک فن، یک مبدل حرارتی و یک فیلتر تصفیه هوا تشکیل شده است. این دستگاه، هیچ تفاوتی با سیستم‌های تهویه مطبوع مشابه ندارد. بسته به کارکرد ، واحد این دستگاه تهویه ممکن است دارای یک مبدل حرارتی باشد، مانند سیستم دو لوله‌ای، یا دو مبدل حرارتی، مانند سیستم چهار لوله ای. لازم به ذکر است که یونیت‌های فن کویل در ظاهر و نحوه نصب خود تفاوت چندانی با یونیت های داخلی سیستم های تهویه مطبوع ندارند.

شایان ذکر است که استفاده از واحدهای فن کویل به معنای آزادی در طراحی سیستم تهویه مطبوع است. با محاسبه صحیح توان چیلر و/یا دیگ می‌توانید تعداد واحد فن کویل مورد نیاز را تنظیم کنید. نصب واحدهای فن کویل به دلیل استفاده از لوله‌های لوله کشی معمولی نسبتا ارزان است. با این حال ممکن است در مواردی استثنا، به لوله های فولادی نیاز باشد که همین امر هزینه نصب آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.!

علاوه بر این، هنگام نصب این سیستم تهویه، به مجموعه‌ای از کوپلینگ ها، مواد عایق و … نیاز خواهید داشت. نکته بسیار مهم اطمینان از عایق حرارتی شبکه است، زیرا درصد اتلاف حرارت و راندمان کل سیستم به طور کلی به این امر بستگی دارد. یک گزینه عالی ممکن است لوله هایی با روکش لاستیکی باشد. چرا که این لوله‌ها فشرده بوده و خواص عایق حرارتی خوبی دارند.

فن کویل

فاصله فن از چیلر

خیلی وقت‌ها این سوال مطرح می شود که حداکثر فاصله ممکن واحد فن کویل از چیلر به چه میزان باید باشد؟ در پاسخ به این سوال، در نظر داشته باشید که این فاصله با قدرت پمپ مورد استفاده که آب یا اتیلن گلیکول را از طریق لوله های سیستم به حرکت در می آورد، تعیین می‌شود.  هر چه قدرت پمپ بیشتر باشد، این  فاصله می‌تواند بیشتر باشد. البته تا جایی که ما اطلاعات داریم، این فاصله حدودا 600 متر است.

انواع این سیستم تهویه مطبوع

بسته به محل نصب، واحدهای فن کویل متمایز می شوند:

  • کاستی
  • دیواری
  • کف-سقف (کنسول)؛
  • کانالی

هدف هر نوع دستگاه از نام آن مشخص است.

واحدهای فن کویل کف تا سقف (کنسول) اغلب به عنوان جایگزینی برای رادیاتورهای معمولی سیستم گرمایش آب عمل می‌کنند. این فن کویل‌ها، همچنین در امتداد دیوارها ،در زیر پنجره‌ها یا در قسمت بالایی نزدیک سقف نصب می‌شوند.

ویژگی های نصب فن کویل

در نظر داشته باشید که نصب این سیستم تهویه کار ساده ای نیست. اگر تجربه زیادی در نصب تجهیزات گرمایشی و برودتی ندارید، توصیه می کنیم ریسک نکرده و با یک متخصص در این حوزه تماس بگیرید. در نصب این دستگاه، علاوه بر تعیین مسیرها و نصب خود واحدهای فن کویل، مونتاژ واحد لوله کشی، گذاشتن یک لایه عایق حرارتی و سازماندهی یک سیستم زهکشی میعانات قابل اعتماد ضروری است. نکته بسیار مهم نصب المان هایی مانند شیرهای قطع کن، سنسورهای دما، فیلترهای رسوب، فشار سنج و … می باشد.!  همچنین، یادآوری این نکته ضروری است که  لوله‌هایی که قرار است به واحدهای فن کویل متصل شوند باید به دقت آب بندی شده و با لایه‌ای از مواد عایق حرارتی پوشانده شوند.

نمایندگی عرضه و توزیع فن کویل

در نهایت لازم به یادآوری است که در صورت نیاز به تهیه و خرید فن کویل، می‌توانید با مشاورین فروش این مجموعه تماس بگیرید. همچنین بخش پشتیبانی نیز به صورت تمام وقت آماده رفع کلیه نیازهای اطلاعاتی شما می‌باشد. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر گونه چالشی در طی فرایند خرید، می‌توانید سوالات خود را  با کارشناسان این بخش مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ