قیمت انواع دیگ بخار نو و دسته دوم

دیگ بخار نوعی مخزن ایزوله (سربسته) است که به وسیله منبعی حرارتی، بخش آبی موجود در دیگ را به بخار پر فشار تبدیل کرده. و سپس با هدایت آن بخار از نیروی تولید شده در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. دیگ بخار یا همان بویلر بخار، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. و به نوعی، بخش مهمی از صنایع محسوب می‌شود. انواع دیگ بخار با توان‌ها و ظرفیت‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. و دسته‌بندی‌های مختلفی نیز دارند. در این مقاله قصد داریم درباره قیمت انواع دیگ بخار صحبت کنیم. و همچنین نگاهی به قیمت دیگ بخار دست دوم داشته باشیم؛ تا ببینیم برای کاهش هزینه‌های اقتصادی طراحی خط تولید در صنایع، چگونه می‌توانیم. با کمترین هزینه، دیگ بخار مناسب خود را انتخاب کنیم. در پایان مقاله نیز درباره معیارهای مورد سنجش هنگام استعلام قیمت دیگ بخار صحبت خواهیم نمود.

معیارهای دسته بندی انواع دیگ بخار

آشنایی با انواع دیگر بخار و کاربردهای مختلف آنان برای پرداختن به موضوع قیمت دیگ بخار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اشکال مخلتفی از این سازه وجود دارد. و معیارهای مختلفی نیز برای قیمت گذاری بر روی آن وجود دارد. بنابراین ابتدا لازم است. انواع آن را شناخته و سپس با آگاهی بیشتر درباره معیارهای تعیین کننده قیمت صحبت کنیم. در این صورت شما نیز قادر خواهید بود. محصول مورد نیاز خود را شناخته و بر اساس همان نیاز، نوع و ظرفیت مورد نظر را تعیین و قیمت را بررسی نمایید.

دیگ‌های بخار را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی نمود. به عنوان مثال می‌توان آن‌ها را بر اساس سوخت منبع حرارتی به چهار دسته سوخت جامد، سوخت مایع، سوخت گاز و سوخت اتمی تقسیم کرد. همچنین، همین دسته بندی نیز خود می‌تواند. به زیر دسته‌های مختلفی تقسیم شود. به علاوه می‌توان بر اساس کاربرد، نوع طراحی، مکانیزم عملکرد، میزان بازدهی، ظرفیت تولید و… این دیگ‌ها را به دسته بندی‌های مختلف تقسیم نمود. با این حال آنچه ما در این مقاله نیاز داریم، شناخت معیارهای مهم در تعیین قیمت انواع دیگ بخار است. و بنابراین بر اساس دو حیث طراحی و کاربرد، انواع آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم نمود.

انواع دیگ بخار از نظر ساختمان طراحی

بر اساس ساختمان طراحی دیگ‌های بخار را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم نمود:

  1. دیگ بخار لوله آبی (Water tube):

دیگ‌های بخار لوله آبی در واقع دارای فضایی به نام درام هستند. که در درون آن‌ها لوله‌های آب به شکل مارپیچ قرار گرفته است. گاز داغ ناشی از سوخت مخزن حرارت به داخل درام وارد شده و تمامی آب موجود در لوله‌ها را به دلیل همجواری به بخار تبدیل می‌کند. این نوع دیگ‌ها معمولاً در صنایع کاربرد فراوانی دارند؛ بیشترین کاربردشان هم برای صنایعی است که نیاز به فشار بالای بخار به عنوان نیروی محرکه دارند. دلیل این موضوع آن است که می‌توان چنین دیگ بخاری را با ظرفیت‌های بالا و فشار و دمای زیاد بخار مناسب صنایع بزرگ ایجاد نمود. به عنوان مثال یک دیگ بخار نیم تنی از نوع لوله آبی قادر است. در هر ساعت نیم تن آب را به بخاری با دمای 550 درجه سانتی‌گراد و فشار 160 اتمسفر تبدیل نماید که چنین بازدهی و ظرفیتی برای بسیاری صنایع می‌تواند مفید باشد.

  1. دیگ بخار لوله آتشی (Fire tube):

دیگ‌های بخار لوله آتشی مکانیزمی برعکس لوله آبی دارند. در این دیگ‌های بخار، آب در محفظه‌ای استوانه‌ای و بزرگ قرار دارد. و این لوله‌های حاوی گاز داغ است که پس از احتراق از محفظه آب گذشته و سبب گرم شدن آب خارج از لوله و تبخیر آن می‌شود. از این نوع بیشتر در صنایعی که فشار بخار آب دارای اهمیت نیست. و حجم بخار تولید شده اهمیت دارد، استفاده می‌شود. دیگ‌های بخار لوله آتشی معمولاً با حجم‌های بالا و برای صنایع بزرگ تولید می‌شوند. و میانگین ظرفیت تولیدی این نوع دیگ‌ها 25 تن بخار در ساعت است.

انواع دیگ بخار از نظر کاربرد در صنایع مختلف

دیگ‌های بخار در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال در صنایع کنسروسازی، تولید غذای خشک، بسته بندی غذای یخ زده و یا شستن و استریل کردن ظروف برای کارخانجات تولید نوشیدنی و مواردی از این دست استفاده می‌شود. همچنین در صنایع چاپ، تولید کاغذ، تولید قیر، صنایع پتروشیمی، صنعت داروسازی، دریانوردی و همچنین در نیروگاه‌های تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای هر یک از صنایع نامبرده ممکن است از انواع مختلفی از دیگ بخار استفاده شود. که در ادامه به این دسته بندی اشاره خواهیم داشت:

  • دیگ‌های بخار صنعتی:

دیگ‌های بخار صنعتی از انواع لوله آبی و لوله آتشی در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شود. و وظیفه تامین نیروی محرکه و انرژی لازم برای تکان دادن اجسام سنگین و یا حرکت پیستون‌های بزرگ صنعتی را بر عهده دارد. همچنین ممکن است. چنین دیگ‌های بخاری نه به منظور تولید نیروی محرکه، که به جهت استریل کردن اجسام و یا تهویه فوری یا تغییر فشار در فضای داخلی یک محفظه را بر عهده داشته باشد. در برخی صنایع، از بخار آب برای سنگین شدن ذرات معلق در دودکش کارخانه استفاده می‌شود. که مانع از پخش شدن ذرات در آسمان و آلودگی هوا شود.

بنا به هر کاربردی، دیگ‌های بخار صنعتی در ابعاد و ظرفیت‌های بزرگ و چشم‌گیر تولید می‌شوند. و مکانیزم مدیریت و ایمنی آن‌ها نیز کمی پیچیده‌تر از سایر انواع دیگ بخار است. درباره قیمت انواع دیگ بخار صنعتی در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • دیگ‌های بخار اتوکلاو:

از این نوع دیگ‌های بخار برای ایجاد بخارهایی با فشار پایین‌تر استفاده می‌شود که اغلب اوقات برای استریل کردن ابزار و لوازم صنعتی و شستشوی صنعتی دستگاه‌ها در کارخانجات از آن استفاده می‌گردد. دیگ‌های صنعتی اتوکلاو در بیمارستان‌ها، صنایع کالای پزشکی، دندان‌پزشکی‌ها و همچنین مراکز مدیریت پسماند عفونی بیمارستان استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قادرند بسته به ظرفیت خود حجم خاصی از بخار را تولید و در مخزنی ذخیره کند که در صورت نیاز از طریق لوله‌های هدایتگر به سمت خروجی هدایت شوند و مورد استفاده قرار بگیرند. در اتوهای بخار خشکشویی‌ها نیز از همین نوع دیگ بخار استفاده شده است.

  • دیگ بخار نانو کارواش:

این دستگاه‌ها را در کارواش‌های حرفه‌ای می‌توان مشاهده نمود. دیگ بخار نانو کارواش از طریق ایجاد بخار آب و پخش پرقدرت ذرات آن در ابعاد نانو، قادر است میزان کیفیت شستشوی ماشین و یا سایر وسایل صنعتی را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. از جمله مزایای استفاده از این نوع دیگ بخار در کارواش‌ها، کاهش چشمگیر مصرف آب و افزایش کیفیت شستشو است.

  • رادیاتورها:

رادیاتورها یا دیگ‌های آب داغ نیز مکانیزمی مانند دیگ بخار دارند. و از این رو در دسته بندی انواع دیگ بخار قرار می‌گیرند. در این موتورها آب داغ نه به صورت بخار که به شکل آب در لوله‌هایی جاری می‌شود. و پس از گرم کردن محیط و سرد شدن خود آب، مجدد به مخزن حرارتی باز می‌گردد.

عوامل تعیین کننده قیمت انواع دیگ بخار

عوامل متعددی بر قیمت دیگ بخار تاثیرگذار هستند. هنگامی که برای خرید دیگ بخار اقدام می‌کنید، متوجه می‌شوید که محصولات متنوعی در ابعاد و کاربردهای مختلف وجود دارند و دقیقاً اینجا است. که اگر ادامه این مقاله را نخوانده باشید، کمی سردرگم خواهید شد. در ادامه، عوامل مختلفی که بر روی قیمت یک دیگ بخار تاثیر دارند. و هنگام خرید باید مد نظر قرار بگیرند را با شما در میان خواهیم گذاشت:

  1. کاربرد:

هنگام استعلام قیمت دیگ بخار دست دوم و یا نو، اولین سوالی که با آن موجه خواهید شد، کاربری دیگ است. انواع دیگ بخار اعم از ایستاده یا افقی، کم ظرفیت یا پر ظرفیت، نوع سوخت، جنس بدنه و لوله‌ها و… همگی بستگی به کاربری شما خواهد داشت. بنابراین اولین عامل تعیین کننده قیمت نیز کاربری شما خواهد بود. مادامی که مشخص نباشد دیگ بخار مورد نظر در کجا قرار است استفاده شود، سایر عوامل تعیین کننده قیمت نیز مجهول باقی خواهند ماند.

  1. ظرفیت:

دومین مسئله در تعیین قیمت دیگ بخار، ظرفیت تولید بخار و توان دستگاه است. دیگ‌های مختلف با ظرفیت‌های بسیار متفاوت از 100 کیلوگرم تا 25 تن به شکل چشمگیری با یکدیگر تفاوت دارند و طراحی و جنس بدنه و حجم مخزن دستگاه و همه موارد دیگر آن با توجه به ظرفیت تولید آن معین می‌گردد. وقتی از ظرفیت دیگ بخار صحبت می‌کنیم، به حجم بخار تولیدی این دستگاه در هر ساعت اشاره داریم.

  1. طراحی:

ساختار طراحی دستگاه، سومین عامل تعیین قیمت دیگ بخار است. این که نوع دستگاه لوله آبی باشد یا لوله آتشی و یا اینکه دستگاه عمودی یا افقی طراحی شده باشد و همچنین اینکه دستگاه مورد نظر با چه نوع سوختی و از طریق چه مکانیزم استانداردی بخار مورد نظر را تولید می‌کند، همگی بر روی قیمت دیگ تاثیرگذار خواهند بود. همچنین تعداد پاس دیگ بخار (تعداد رفت و برگشت لوله‌های احتراق پیش از رفتن به سوی دودکش) نیز بر روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال دیگ بخار 4 پاس از نظر ساختاری پیچیدگی بیشتری نسبت به دیگ دو پاس دارد. و در آن از لوله‌های بیشتری نیز استفاده شده است و لذا ظرفیت تولید و همچنین قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

  1. بدنه:

مسئله دیگری که بر روی قیمت دیگ بخار دست دوم و نو تاثیرگذار است. جنس و استقامت بدنه آن است. بدنه دیگ بخار نقش بسیار مهمی در استقامت و دوام آن خواهد داشت؛ چرا که فشار ناشی از ذخیره بخار با دما و فشار بالا نیازمند بدنه‌ای مستحکم و ضد زنگ است که توانایی تحمل آن حجم از فشار و گرما را داشته باشد. دیگ‌های بخار بسته به ظرفیت و کاربردشان ممکن است بدنه‌هایی استیل یا چدنی داشته باشند و آلیاژ این بدنه و ضخامت آن، نقش بسزایی در دوام دستگاه و همچنین قیمت تمام شده آن خواهد داشت.

  1. کیفیت مواد اولیه:

بجز بدنه، اجزای دیگر دیگ بخار نیز می‌توانند کیفیتی متفاوت داشته باشند. مخزن سوخت، محفظه احتراق، لوله‌های انتقال حرارت، لوله‌های انتقال آب، لوله‌های هدایتگر بخار، مخزن سوخت و بسیاری اجزای دیگر که همگی می‌توانند در قیمت تمام شده دستگاه تاثیر بگذارند و البته بسیار هم مهم است که دیگ بخار استانداردی خریداری کنیم که با مواد اولیه با کیفیت ساخته شده باشند. از آنجایی که ایمنی دیگ بخار در خط تولید صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین کیفیت مواد ساخت نیز بسیار مهم تلقی می‌گردد.

  1. استاندارد:

آخرین و البته مهم‌ترین نکته درباره قیمت دیگ بخار، موضوع داشتن پلاک استاندارد است که نشان از گواهی بازرسی و تایید کیفیت محصول دارد. استاندارد مربوط به دیگ بخار در سازمان استاندارد ملی ایران به شماره 4231 چک لیستی از الزامات و قوانین ایمنی و طراحی ساخت دیگ‌های بخار را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد که رعایت همگی آن‌ها باعث اخذ مهر استاندارد محصول خواهد شد. هنگامی که محصولی از کنترل استاندارد سربلند بیرون آمده باشد، به آن معنا است که نقشه طراحی آن، مواد اولیه آن، اصول ایمنی ساخت آن و کنترل بازبینی نهایی آن مورد تایید استانداردهای ایمنی است و این موضوع، اثبات می‌کند که محصول خریداری شده دارای کیفیت ذکر شده خواهد بود و از نظر ایمنی، خطری را برای خط تولید ایجاد نخواهد کرد.

قیمت انواع دیگ بخار نو و دست دوم

یکی از راه‌های خرید اقتصادی دیگ بخار، خرید دیگ بخار دست دوم است که برای صنایع، راهی برای کاهش هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید محسوب می‌شود. قیمت دیگ بخار دست دوم به نسبت کمتر از دیگ بخار نو است و راه حلی منطقی بجای خرید دیگ بخار نو محسوب می‌شود. تنها چالش این کار، یافتن دیگ بخاری مطابق با نیاز خط تولید شما است. که از نظر کاربردی و ظرفیت، با خط تولید شما هماهنگ باشد. از آنجایی که دیگ بخار قیمت بالایی دارد. و خرید آن هزینه زیادی را به روی دست صنعتگران می‌گذارد. یافتن یک گزینه دست دوم می‌تواند. راهکار مناسبی باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید. که دیگ خریداری شده از نظر سلامت فیزیکی مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین استاندارد آن چک شود.

برای استعلام قیمت دیگ بخار دست دوم سعی کنید. استعلامی هم از قیمت نو از همان مدل داشته باشید. و همچنین تنها به سراغ دیگ‌هایی بروید که دارای مهر استاندارد هستند. به این صورت خیال شما از بابت استاندارد ساخت و موارد ایمنی دیگ راحت خواهد بود. و قیمت نو آن را نیز با دست دوم آن مقایسه خواهید نمود. همچنین درباره میزان استفاده از دیگ بخار و مقدار استهلاک آن نیز اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشید. که ببینید دیگ بخار دست دومی که خریداری می‌کنید، به طور مفید چه مقدار می‌تواند. برای شما کارایی داشته باشد و در چه زمانی نیاز به تعمیر و یا سرویس دوره‌ای خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ