مطالبی در مورد بخار خشک و بخار مرطوب

بخار خشک و بخار مرطوب در صنایع مختلفی استفاده می شود، تا حد زیادی استفاده از این دو نوع بخار به نیاز مشتری و خدمات مورد نظر بستگی دارد، برای مثال در دیگ بخار بویلر نیازی به مصرف بخار خشک وجود ندارد، به همین خاطر برای بویلر دیگ بخار خروجی بخار خشک را نصب نمی کنند چون بویلر به آن نیازی ندارد. لازم به ذکر است که دیگ بخار های صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که دو خروجی داشته باشد، این دو خروجی یکی برای بخار خشک نصب می شود و دیگری برای بخار مرطوب که با توجه به نیاز مشتری بخار خشک و بخار مرطوب را راه اندازی خواهند کرد.

بخار مرطوب خود در صنایع کاربرد های زیادی دارد، بسیاری از صنایع برای افزایش رطوبت محیط از بخار مرطوب استفاده می کنند و همچنین در بسیاری از مصارف مربوط به شستشو بدنه سیستم ها و حتی موتور شویی نیز به کار می رود. بخار خشک در صنایع جهت افزایش رطوبت محیط استفاده نمی شود زیرا درصد رطوبت موجود در آن بسیار کم است، بیشتر برای شست و شوی منافذ کوچک و استریل کردن سطوح مختلف استفاده می شود.

"<yoastmark

تفاوت بخار خشک و بخار مرطوب

اولین تفاوتی که بین این دو نوع بخار وجود دارد  اختلاف دمای آنها است، اصولا بخار خشک تحت دمای بالاتری به وجود آمده است به همین خاطر نسبت به بخار مرطوب دمای بالاتری دارد، لازم به ذکر است که مولکول های آبی که در بخار خشک وجود دارند بسیار کم هستند، به همین خاطر به آن بخار خشک می گویند، زیرا مولکول های آب موجود در آن بسیار کم است، اما در بخار مرطوب دقیقا برعکس است و میزان مولکول های آب موجود در آن بیشتر است. میزان رطوبت موجود در این دو بخار نیز با یکدیگر متفاوت است، نسبت رطوبت موجود در بخار مرطوب بیشتر است.

شناخت تفاوت های میان این دو نوع بخار کمک می کند تا تفاوت میان کاربرد این دو بخار را بهتر متوجه شویم، برای مثال در مورد بخار خشک می توان گفت که برای ضدعفونی کردن کاربرد بیشتری دارد زیرا رطوبت آن کمتر است و همچنین دمای بالاتری دارد و بهتر می تواند میکروارگانیسم های مختلف را از بین ببرد. بخار مرطوب به دلیل میزان رطوبت بالایی که دارد، می تواند میزان رطوبت موجود در محیط را تغییر دهد، در شرایطی نیاز است تا محیط رطوبت قابل توجهی داشته باشد، با استفاده از بخار مرطوب می توان این کاهش رطوبت موجود در محیط را برطرف کرد. در صنایع مختلف ممکن است در فرایندها و کارهای متفاوتی از بخار خشک و بخار مرطوب استفاده شود، هنر صنعتی متناسب با نوع نیاز کاری خود از این نوع بخارها و گاه از هر دو استفاده خواهد کرد.

"<yoastmark

بخار خشک بهتر است یا بخار مرطوب ؟

سوالی که همواره پرسیده می شود، این است که بخار خشک بهتر است یا بخار تر، باید در نظر داشت که در صنایع متناسب با نیازشان از این دو نوع بخار استفاده می کنند به همین خاطر درجه رطوبت موجود در این بخار ها متفاوت است و گاه حتی میزان این رطوبت را تغییر می دهند تا نتیجه کار بهتر شود، گاه نیاز است تا میزان رطوبت موجود در بخار بیشتر از حد معمول باشد مثل ماشین هایی که در گل و لای کار می کنند، نیاز به رطوبت بیشتری دارند. آب و هوا نیز در مصرف این دو نوع بخار اثر گذار است، هر چه هوا خشک تر باشد باید از رطوبت بیشتری استفاده نمود.

وقتی که مشتری دیگ بخار صنعتی خریداری می کند نیازی به راه اندازی بخار خشک ندارد، به همین خاطر خروجی بخار خشک برای آن نصب نمی شود. امروزه حتی این امکان وجود دارد که این دو نوع بخار را با یکدیگر تولید کنند، گاه نیاز است تا هم از بخار خشک استفاده شود و هم از بخار مرطوب که باز به نیاز مشتری بستگی دارد، باید بدانید که بخار می تواند علامت و لکه را از بی ببرد به همین خاطر از آن در شستشو بدنه خودرو و سایر لوازم استفاده می شود، در بسیاری از مکان ها مثل حمام، اتاق های مختلف، سالن اجتماعات و … می توان از آن استفاده کرد علاوه بر این برای از بین بردن بسیاری از میکروب ها می توان از بخار استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ