دیگ آبگرم چیست؟

دیگ آبگرم یا بویلر آبگرم دستگاهی است که مدلی استوانه ای دارد و حاوی یک مخزن که با چندین لوله بر روی آن به طور معمول در چرخه های بسته مشغول به عملیات می شوند.

روند تولید آبگرم در این دیگ ها به این صورت است که، این دیگ حرارت تولید شده از احتراق سوخت بوسیله مشعل را به آب درون خود می دهد، این آب حرارت را گرفته و بوسیله پمپ به دوران و گردش در می آید و به تاسیسات گرم کننده واحدها مثل رادیاتورها، فن کویل ها، منابع کویلی و … می رسد و قسمتی از انرژی و حرارت خود را داده و سرانجام آب با حرارت و گرمای کم به درون دیگ برگشته می شود و دوباره گرم می گردد.

این دیگ حاوی لوله های آتش یا فایر تیوب و لوله های آبی یا واتر تیوب می باشد. فایر تیوب به وضعیتی که لوله ها حاوی گاز تولید شده از احتراق هستند و اطراف آن ها آب می باشد، واتر تیوب به وضعیتی عکس این حالت که در واقع لوله ها پر از آب باشند و اطراف آنها از گازهای تولید شده از احتراق موجود باشد، را می گویند.

 دیگ آبگرم

انواع دیگ آبگرم

دیگ آبگرم

– دیگ های بخار

– دیگ های آب داغ

– دیگ های روغن داغ

دیگ آبگرم

دیگ آبگرم

 

دیگ آبگرم را در ابتدای بحث مورد بررسی قرار دادیم.

دیگ بخار نیز از چندین لوله تشکیل شده است و آب داخل آن با به کار بردن حرارت بدست آمده از احتراق به بخار مبدل می شود و در حرارت و فشار معین به کار برده می شود.

دیگ بخار در صنعت کاربرد فراوانی دارد. صنایعی همچون کارخانجات، مجموعه های تفریحی، گردشگری، آبی، صنعت غذا و دارو، صنایع مرتبط با پتروشیمی و … کاربرد دارد.

دیگ های آب داغ و روغن داغ نیز در دسته بندی دیگ ها قرار می گیرند. این دیگ های آب داغ و روغن داغ اکثرا استفاده صنعتی داشته. و در مکان هایی که دما و حرارت بالا نیاز است، به کار برده می شود. همچنین روغن داغ برای کاربرد در صنایعی که حرارت فوق العاده زیاد از دیگ آبداغ و دیگ بخار می خواهند، مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ آبگرم دارای تقسیم بندی های مختلف می باشد. این تقسیم بندی ها عبارتند از؛ دیگ آبگرم افقی، فایرتیوب، وت بک، سه پاس، دو پاس و همچنین بازدهی زیاد و استفاده پایین سوخت می باشند.

دیگ ها براساس تعدد مسیرهایی که برای گذر دود دارند به چندین نوع تقسیم می شوند.

دیگ آبگرم تک پاس؛ نسل نخست دیگ ها که قدمت بالایی دارد و بخارهای بدست آمده از احتراق مسیر دیگ را یک بار دنبال می کنند. سپس به داخل دودکش می روند. این دیگ بازدهی کمی دارد و منسوخ شده است. همچنین سازندگان دیگر از ساخت این دیگ استقبال چندانی نمی کنند، زیرا خریداران به خرید این دیگ تن نمی دهند. به دلیل همین راندمان پایین، فروش کم شده و باعث صفر شدن تولید آن گشته است.

دیگ آبگرم دو پاس؛ این دیگ گازهای تولید شده از احتراق مسیر دیگ را دو بار دنبال می کند و سپس وارد دودکش می شود.

دیگ آبگرم کوره برگشتی؛ بخارهای تولیدی از احتراق مسیر کوره را دو بار دنبال می کنند. این دیگ از گنجایش بسیار کمی برخوردار است.

دیگ آبگرم سه پاس؛ این دیگ ها گازهای تولید شده توسط احتراق را سه بار به دور دیگ می چرخاند و سرانجام به دودکش می فرستد.

این دیگ ها اگر به صورت کامل و با دقت فوق العاده ای تولید شوند، حاوی سطح انتقال دمای مطلوبی هستند و همچنین حاوی بیشترین بازدهی و کمترین حرارت دودکش هستند.

.

بخارسازه تامین کننده دیگ آبگرم و انواع استاندارد این دیگ در تمام کشور است. در نتیجه کلیه دیگ ها حاوی ضمانت و خدمات پس از فروش هستند.

این دسته بندی دیگ ها شامل نوع مواد تشکیل دهنده در ساخت آنها نیز می باشد. این دیگ ها از دو فلز چدن و فولاد تشکیل می شوند. مدل چدنی این دیگ ها به سبک ریخته گری و به شکل پره پره در کارخانه ساخته می شوند و به طور معمول در مکان مونتاژ می شوند. در صورتی که دیگ های فولادی از ورق و لوله های آلیاژی آتشخوار به طور منسجم ساخته می شوند.

 دیگ آبگرم از هر نوع از این دسته بندی ها که باشد دارای مزایا و معایب است. که اگر به طور کلی بخواهیم راجع به آن چیزی بگوییم این را مورد نظر قرار می دهیم. که دیگ های ساخته شده از فولاد حاوی بازدهی و طول عمر زیادی است. و دیگ های چدنی به سبب آسان جابجا کردن آنها در عملیات و پروسه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ