مقدمه‌ای بر کاربرد مشعل دوگانه

مشعل صنعتی، به ماشین آلاتی گفته می‌شود که از گاز یا سوخت مایع برای تامین شعله به روشی بسیار کنترل شده استفاده می‌کند. شایان ذکر است که یکی از رایج‌ترین مشعل‌های صنعتی ، مشعل دوگانه سوز است که مهمترین مشخصه آن، کار کردن با سوخت‌های مختلف می‌باشد. جهت شناخت بهتر ساختار و کاربرد مشعل دوگانه، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

مشعل دوگانه

مشعل دیگ و نحوه کارکرد آن

مشعل، جزئی از دیگ است که به منظور ایجاد شعله، در آن، اختلاط بین سوخت (به عنوان مثال گاز) و ماده احتراق (مثلا اکسیژن موجود در هوا) انجام می شود. شایان ذکر است که قدرت یک مشعل به میزان اختلاط هوا و سوخت بستگی دارد که بر پایداری شعله تاثیر می‌گذارد. برخی از کارکردهای حیاتی که مشعل های صنعتی انجام آن را به عهده دارند، شامل آماده سازی سوخت، توزیع هوا و سوخت و مدیریت احتراق می‌باشد.   در یک مشعل ، برای شروع احتراق، گاز باید از حالت مایع به گاز منتقل شود. این امر با تاثیر بر دما و فشار داخل مدار گاز امکان پذیر است. پس از تبدیل شدن گاز، گاز ایجاد شده به مشعل دیگ(جایی که به لطف تخلیه‌های الکترواستاتیکی ، احتراق ایجاد می‌شود) می‌رسد.

 شایان ذکر است که بیشتر دیگ‌های دیواری و گازی مدرن دارای مشعل مدولار پیوسته هستند. در مشعل مدولار، انتشار گاز کنترل شده و در نتیجه، کارایی مصرف سوخت و سطح راندمان و صرفه جویی در انرژی بهبود می‌یابد.

انواع مشعل

لازم به ذکر است که جهت شناخت بهتر انواع مشعل و همچنین کاربرد مشعل دوگانه ، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. به طور کلی، مشعل‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که از نظر ساختار متفاوت می‌باشند: (البته طبقه بندی‌های دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال بر اساس قدرت یا سوخت):

  • مشعل‌های اتمسفری یا پیش مخلوط
  • مشعل‌های دمنده دار

 گروه اول در دیگ‌های دیواری استفاده می شود. این مشعل‌ها، هوای مورد نیاز برای احتراق را به طور طبیعی جذب کرده و از اثر ونتوری استفاده می‌کنند. مشعل های دمنده‌دار نیز مجهز به فن برای ورود هوای اجباری بوده و عمدتا در بویلرهای خانگی و کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد مشعل‌های دوگانه سوز صنعتی

لازم به توضیح است که مشعل‌های دوگانه سوز امکان استفاده از منابع سوخت ارزان قیمت مانند BF، CO، گاز مخلوط، HFO یا حتی قطران زغال سنگ – همراه با سوخت ثانویه، که پرهزینه تر است اما دارای منبع دائمی و قابل اعتمادی مانند گازوئیل، NG  است، را فراهم می‌کنند.

کاربرد مشعل‌ دوگانه

در بیان کاربرد مشعل دوگانه ، لازم به توضیح است که این مشعل‌های صنعتی از کاربردهای متعددی در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، خودرو، فرآیندهای غذایی و غیره برخوردار می‌باشند.  آلودگی کمتر، سازگاری با محیط زیست، صدای کم، عمر طولانی، عملکرد ایمنی و کارکرد عملیاتی پایدار را می‌توان از مشخصات فنی  بهترین مشعل‌های صنعتی دوگانه به شمار آورد.

کاربرد مشعل دوگانه

کاربرد مشعل دوگانه

ساختار مشعل دوگانه

ساختار مشعل دوگانه به این صورت است که دارای سر مشعل، واحد پمپ گرمایش، قطار گاز و تابلوی کنترل الکتریکی است. این مشعل ها با بیوگاز، گاز طبیعی، LPG، روغن کوره و سایر روغن های سبک و سنگین کار می‌کنند. در ادامه به شرح ساختار این مشعل‌ها پرداخته می‌شود:

  • سر مشعل: در این مشعل‌ها، مشعل دارای سر احتراق دوگانه گاز و روغن است که به مشعل قابلیت شلیک بر روی هر دو سوخت را می‌دهد. سیستم مدیریت دوگانه سوز برای تغییر از یک سوخت به سوخت دیگر توسط یک سوئیچ کار می‌کند.
  • واحد پمپ حرارتی: یک واحد پمپاژ سوخت ، روغن را به مشعل دوگانه سوز در فشار از پیش تعیین شده برای اتمیزه کردن روغن سوخت می‌رساند.
  • قطار گاز: یک قطار گازی با اندازه مناسب،  به منظور حداقل سازی هدررفت فشار عمل کرده و به تنظیم و ایمن سازی مشعل دوگانه سوز می‌پردازد.
  • تابلوی کنترل برق: در این مشعل‌ها، یک پنل کنترل الکتریکی با اجزای الکتریکی دمنده، پمپ روغن و غیره از قبل سیم‌کشی شده است. سوئیچ تعویض سوخت، سوخت را از نفت به گاز و بالعکس تغییر می‌دهد.

خرید انواع مشعل‌های صنعتی

شایان ذکر است که در صورت نیاز به خرید انواع مشعل‌های صنعتی از جمله مشعل دوگانه می‌توانید از محصولات این مجموعه دیدن نمایید. این مرکز به مشتریان خود اطمینان می‌دهد که جلب رضایتمندی آن‌ها سرلوحه فعالیت‌های تجاری شرکت بوده و جهت تحقق آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. همچنین در صورت تمایل به کسب اطلاعات لازم در زمینه کاربرد مشعل دوگانه، به طور حتم ارتباط با مشاورین این مجموعه خالی از لطف نخواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ