نحوه تهیه مبدل حرارتی صنعتی

مبدل حرارتی صنعتی، وسیله‌ای است که برای انتقال گرما از یک سیال به سیال دیگر( خواه این سیالات توسط یک مانع جدا شده و یا با هم در تماس باشند) طراحی شده‌ است. شایان ذکر است که مبدل‌های حرارتی  بسیار کارآمد بوده و عمده‌ترین کاربرد آن‌ها در بخش صنعتی مربوط به دیگ‌های بخار صنعتی می‌باشد. در صورت نیاز به تهیه انواع مختلفی از مبدل‌های حرارتی صنعتی، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین جهت شناخت بهتر کارکرد و انواع این مبدل‌ها، تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید!

کارکرد مبدل‌های حرارتی

تبادل حرارت بین دو جسم یکی از قوانین اصلی ترمودینامیک است. و این قانون فیزیکی به طور گسترده در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. در داخل مبدل‌های حرارتی بسته به ویژگی‌های هر یک، می‌توانیم زیرمجموعه‌هایی را پیدا کنیم. رایج ترین تقسیم بندی بر اساس سطح تماس بین سیالات درگیر در انتقال گرما انجام می‌شود: مبدل های حرارتی تماس مستقیم و مبدل های حرارتی تماس غیر مستقیم.

  • مبدل حرارتی مستقیم: در این نوع از مبدل‌ها، هر دو بدنه در تماس مستقیم هستند، اما بدون اختلاط. نمونه آن، برج های خنک کننده است که در آن آب به دلیل تماس با هوا خنک می‌شود.
  • مبدل حرارتی غیر مستقیم: هر دو بدنه توسط دیواری از هم جدا می شوند و انتقال و تبادل گرما از طریق این دیوار صورت می‌گیرد.

به بیانی بهتر، در مبدل‌های تماس مستقیم، همانطور که از نام آن پیداست، سیالات با یکدیگر تماس پیدا می کنند، اما پس از تکمیل تبادل حرارت، مخلوط به راحتی جدا می‌شود. از سوی دیگر، در مواردی که تماس غیر مستقیم دارند، سیالات با هم مخلوط نمی‌شوند، بلکه توسط عوامل مختلفی از هم جدا می شوند. در این مبدل‌ها، گرما از طریق عنصری که هر دو سیال را جدا می‌کند، منتقل می‌شود.

در یک طبقه‌بندی دیگر، انواع مبدل حرارتی صنعتی را می‌توان به انواع زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مبدل حرارتی تک لوله‌ای: این مبدل، دارای چندین لوله موجدار متحدالمرکز است که برای ایجاد بیشترین تبادل دما محاسبه شده است. شایان ذکر است که مبدل‌های حرارتی تک لوله‌ای جهت استفاده در لوله‌های مواد غذایی بر اساس استانداردهای ASME، DIN، BS و CLAM بسیار مناسب می‌باشند.
  • مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای: این مبدل‌ها، کاربردهای صنعتی زیادی در بخش‌های متفاوتی مانند دارویی، شیمیایی، غذایی، محیط زیست دارند.
  • مبدل های حرارتی لوله ای: این مبدل‌ها از مجموعه‌ای از لوله‌های راه راه احاطه شده توسط یک پوسته لوله‌ای، ساخته شده‌اند. شایان ذکر است که مبدل‌های لوله‌ای برای سیالات با شاخص‌های ویسکوزیته بالا بسیار مناسب بوده و می‌توانند حلقوی یا با سطح خراشیده باشند.

در نظر داشته باشید که انواع مختلف مبدل حرارتی صنعتی امکان تحقق فرآیندهای صنعتی متعددی را فراهم کرده و  اصل کار آن بسیار ساده می‌باشد.  به لطف قوانین ترمودینامیک، امکان استفاده از تبادل دما برای بسیاری از کاربردها وجود دارد.

نحوه کارکرد مبدل حرارتی صنعتی و چگونگی انتقال دما

یکی از قوانین فیزیکی اصلی نشان می‌دهد که وقتی دو جسم در تماس هستند و دماهای متفاوتی دارند، به منظور ایجاد تعادل بین آن‌ها، یکی از آنها گرما را از دست داده و جسم دیگر، گرما را به دست می‌آورد. اصل کار  مبدل‌های حرارتی نیز بر اساس همین قانون است!  به عنوان مثال، در یک مبدل حرارتی صفحه‌ای، دو سیال یا گاز در دماهای مختلف توسط صفحه‌ای از هم جدا می‌شوند که می‌توان آنها را جوش داد، پین کرد یا به صورت ذوبی نصب کرد. صفحه باید کاملا آب بندی شود تا تبادلی بین سیالات صورت نگیرد و وظیفه انتقال دما از یک سیال به سیال دیگر را بر عهده دارد.

مزایای استفاده از مبدل حرارتی صنعتی صفحه‌ای

شایان ذکر است که یکی از پرکاربردترین انواع مبدل حرارتی صنعتی ، مبدل حرارتی صفحه‌ای می‌باشد. این نوع مبدل، یک سری مزایایی را دارا می‌باشد که در انواع دیگر مبدل‌ها مانند مبدل ‌های لوله‌ای نمی توانیم آن‌ها را مشاهده کنیم!  در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این مبدل‌ها پرداخته می‌شود:

  • مبدل‌های صفحه‌ای، بازده حرارتی بیشتری را ارائه می‌دهند.
  • این مبدل‌ها، واحدهای جمع و جورتری بوده و فضای بالایی را اشغال نمی‌کنند.
  • سایش و خوردگی بسیار کمتری داشته و در نتیجه رسوب کمتری در دستگاه ایجاد می‌شود.
  • این مبدل‌ها به دلیل انعطاف پذیری خود متمایز بوده و به راحتی با برنامه های مختلف سازگار می‌شوند.

مرکز خرید مبدل حرارتی صنعتی

شایان ذکر است که در صورت نیاز به خرید انواع مبدل حرارتی صنعتی ، می‌توانید از محصولات این مجموعه دیدن نمایید. این مرکز از جمله مراکز شناخته شده در بازار مبدل‌های حرارتی صنعتی است که توانسته است سهم بسزایی در تامین نیاز بازارهای داخلی به انواع با کیفیت این مبدل‌ها ایفا نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ