شیره خرما خواص فراوان و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف این شیره برای صبحانه انرژی روز را تامین می کند . اگر به این ماده غذایی مقوی و خوشمزه علاقه دارید ، این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را مطالعه فرمایید و با خواص ، مضرات و طرز تهیه و تولید شیره خرما آشنا شوید.

.

طبع شیره خرما:

طبع شیره خرما گرم و خشک است و بهترین نوع مصرف آن برای همه مزاج ها این است که شیره را با سرکه بجوشانید و «سرکه شیره» را مورد استفاده قرار دهید.

خواص شیره خرما:

ویتامین های موجود در شیره خرما

شیره خرما حاوی پروتئین، قند طبیعی مواد معدنی و ویتامین هایی مانند B1، B2، B3 و B5 و همچنین A1 و C است که در صورت مصرف دیگر نیازی به مولتی ویتامین ها ندارید. این شیره حاوی قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند و برای میان وعده یک انتخاب مناسب به حساب می آیند.

شیره خرما برای تامین انرژی بدن:

شیره خرما انرژی زا بوده و مصرف آن انرژی بدن را تامین می کند. مصرف این شیره قدرت یادگیری کودکان و دانش آموزان را افزایش میدهد.

 

شیره خرما برای درمان یبوست:

فیبر موجود در شیره خرما سبب می شود که خاصیت ملین داشته باشد و فرایند دفع را آسان کند.

شیره خرما برای سلامت دستگاه گوارش:

مصرف شیره خرما باعث افزایش فعالیت باکتری های موجود در دستگاه گوارش میشود و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

شیره خرما برای درمان شب کوری:

شیره خرما به دلیل داشتن کاروتنوئید و ویتامین A از شب کوری که با علائمی مانند خشکی چشم و افزایش خطر ابتلا به عفونت همراه است ، جلوگیری و بینایی را تقویت می کند .

شیره خرما زایمان را آسان تر می کند:

خوردن شیره خرما در دوران بارداری دهانه رحم بازتر وفرایند زایمان و وضع حمل را آسان تر می کند.

شیره خرما برای درمان کم خونی:

شیره خرما حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به برطرف شدن و درمان کم خونی کمک می کند. در بخش سلامت نمناک میخوانید که فولات موجود در خرما خون ساز است به همین علت برای زنان باردار بسیار مفید میباشد. آهن طبیعی موجود در شیره خرما، باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود.

شیره خرما برای رفع خستگی و ضعف:

شیره خرما سرشار از ویتامین های گروه ب است و برای تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید می باشد . منیزیم و فسفر موجود در شیره خرما سلول های عصبی را تقویت و سر زنده نگه می دارد.

شیره خرما برای افزایش وزن:

اگر وزنتان کم است و تمایل دارید وزنتان اضافه شود شیره خرما مصرف کنید . شیره خرما کالری بالایی دارد و مصرف روزانه آن سبب چاق شدن صورت می شود.

شیره خرما مناسب برای پوست:

شیره خرما حاوی ویتامین C و D است که برای ویژگی الاستیک پوست شما بسیار مفید بوده و پوست را صاف تر می کند. شیره خرما خاصیت ضد پیری دارد و مانع از تجمع ملانین در بدن می شود. اما طبع شیره خرما گرم است واگر با گرمی های دیگر مانند ارده میل شود باعث ایجاد جوش های پوستی خواهد شد.

شیره خرما برای افزایش قوای جنسی:

مصرف شیره خرما برای بالا بردن قوای جنسی بسیار مفید است . مواد مغذی فراوان موجود در شیره خرما استقامت جنسی در بدن را افزایش می دهد.

شیره خرما برای افزایش رشد موها:

شیره خرما سرشار از آهن است و باعث افزایش گردش خون در زیر پوست شده و به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می دهد.

روش تهیه شیره خرما:

شیره ی خرما به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می شود.

شرح تولید شیره خرما به روش صنعتی

عملکرد خط تولید شیره خرما به شرح زیر می باشد:

مرحله شستشو، ضد عفونی و هسته گیری خرما: خرمای برداشت شده از نخلستان دارای مواد زاید و گرد و خاک و آلودگی است. خرما به طور کامل شسته می شود و هسته آن به دلیل داشتن ترکیبات متفاوت از گوشت خرما در این مرحله حذف شده و به قطعات کوچک خرد می گردد.
مرحله عصاره گیری: قطعات برش شده خرما به مخزن ویژه ای (دیگ بخار) منتقل شده و به نسبت 1.5 برابر وزن آن آب با دمای 90 درجه سانتیگراد افزوده و بمدت یک و نیم ساعت زمان داده می شود. این عمل باعث می شود تا قند و مواد معدنی موجود در خرما به آ ب منتقل شود. سپس آب حاوی عصاره خرما و تفاله از هم جدا می شوند.

تصفیه شیره خرما: عصاره بدست آمده از مرحله قبل دارای مزه گس و رنگ کدر است. عمل تصفیه شیره خرما موجب شفاف شدن رنگ شیره و خوش طعم تر شدن طعم آن می گردد. البته چون در این مرحله شیره خرما رقیق می باشد (دارای غلظت 15-20 درصد) نیاز به تعلیظ دارد.
تغلیظ شیره خرما: در این خط تولید شیره خرما را تا غلظت 75 درصد، در شرایط خلاء و با دمای پایین تغلیظ می شود. این امر، موجب حفظ کیفیت و طعم و حفظ مواد قندی مخصوصا فروکتوز در شیره خرما می گردد.
مرحله پاستوریزاسیون: عمل پاستوریزاسیون برای بالا بردن زمان ماندگاری و جلوگیری از فساد محصول انجام میگیرد و بصورت پیوسته می باشد. سپس شیره پاستوریزه به بطری های بسته بندی منتقل می شود.
بسته بندی: قسمت عمده محصول تولید در ظروف پلاستیکی مخصوص با ظرفیت 220 لیتر جهت صادارت به خارج از کشور بسته بندی می شود. برای مصارف داخلی از بطری های 300-500 گرمی استفاده می شود.

 

لیست تجهیزات اصلی خط تولید شیره خرما

  • شیر توپ
    دریچه ها
    آسیاب کلوئیدی
    دستگاه خرد کن
    مخازن مرحله بندی
    پمپ های پیچ و پمپ نوشیدنی
    فیلتر ریز(فیلتر با مش 300 استیل ضد زنگ)
    کل خطوط اتصال، کابل های بین دستگاه ها
    دستگاه پخت و نرم کن خط تولید شیره خرما (دیگ پخت خرما)
    واحد تغلیظ خرما در خلاء (کنترل درجه حرارت دیجیتال و اسکرابر)
    واحد استخراج چند منظوره (در قالب فرم های کنترل درجه حرارت دیجیتالی)
    سیستم فرآوری میوه تازه (شناورسازی، انتشار، اسپری شستشو و هوادهی)
    اهداف ساخت خط تولید شیره خرما
    رفع بخشی از نیاز تغذیه ای جامعه
    افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری به کشور
    ایجاد اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم
    جلوگیری از هدر رفت ضایعات خرما توسط خط تولید شیره خرما
    مانع از فاسد شدن خرمای تولیدی کشاورزان و ایجاد ارزش افزوده
    ایجاد تعادل مابین عرضه و تقاضا و اطمینان بخشیدن به کشاورزان خرما برای فروش محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ