بلانچینگ با بخار چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

بلانچینگ با بخار، عملی است که برای از بین بردن آنزیم های موجود در مواد غذایی در صنایع غذایی، مورد استفاده قرار می گیرد. از بین بردن آنزیم های موجود در سبزیجات، میوه ها، صیفی جات و… باعث جلوگیری از فاسد شدن آنها و افزایش ماندگاری این محصولات خواهد شد. دستگاه بلانچینگ با بخار، دستگاهی ساخته شده از استنلس استیل است که بسیاری از اعمال مانند شستشوی اتوماتیک میوه، سبزی، صیفی جات و… را انجام می دهد. در ادامه با بررسی کاربردهای مختلف این دستگاه در صنایع غذایی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

  • شستن میوه ها، سبزی ها و صیفی جات: این دستگاه قادر است به صورت اتوماتیک، شستشوی انواع مواد غذایی را انجام دهد. در این صورت تمام گل و لای موجود در این محصولات به طور کامل شسته شده و از بین خواهند رفت.
  • جدا کردن پوسته انواع مغزهای خوراکی: بلانچینگ با بخار، دستگاهی است که می تواند پوسته های خارجی مغزهای خوراکی را جدا کرده و آنها را برای فرآوری آماده کند.
  • گرفتن شوری بیش از حد گوشت و ماهی نمک سود: این دستگاه می تواند با شستشوی گوشت و ماهی نمک سود شده، شوری بیش از حد آنها را بگیرد.
بلانچینگ با بخار

بلانچینگ با بخار

  • جلوگیری از تغییر رنگ و بوی مواد غذایی: غیرفعال سازی آنزیم ها و متوقف کردن فعالیت آنها، باعث می شود بتوان به راحتی از تغییر رنگ و بوی مواد غذایی جلوگیری کرد.
  • افزایش طول عمر مواد غذایی: آنزیم های موجود در انواع مواد غذایی، به خصوص سبزی ها و میوه ها، در صورت فعالیت، باعث فاسد شدن و خرابی آن مواد می شوند. با استفاده از فرآیند بلانچینگ با بخار می توان این آنزیم ها را غیرفعال کرد و طول عمر و ماندگاری این مواد غذایی را افزایش داد.

روش های استفاده از دستگاه بلانچینگ با بخار

دستگاه بلانچینگ، از روش های مختلفی برای از بین بردن آنزیم های موجود در مواد غذایی استفاده می کند. بخش عمده ای از این روش ها به وسیله بخار صورت می گیرد. بنابراین می توان گفت علت استفاده از دیگ بخار، در عملیات بلانچینگ، نیاز آن به بخار می باشد. در ادامه به روش های مورد استفاده در صنایع غذایی برای بلانچینگ مواد با بخار اشاره خواهیم کرد.

  • بلانچینگ با آب داغ: در این روش، مواد غذایی به صورت مستقیم درون آب جوش موجود در دیگ های بخار قرار می گیرند. طول مدت قرار گرفتن مواد در آب داغ بسیار کوتاه است به طوری که بافت مواد غذایی هیچ تغییری نخواهد کرد. سپس بلافاصله آنها را در آب سرد فرو می برند تا آنزیم زدایی شود.
  • بلانچینگ با بخار: در روش بلانچینگ با بخار، مواد غذایی به صورت مستقیم در آب جوش قرار نمی گیرند. بلکه در یک آبکش و با فاصله از آب در حال جوش در دیگ بخار قرار می گیرند و بخار حاصل از جوشیدن آب، عملیات آنزیم زدایی را انجام خواهد داد. مزیت روش بلانچینگ با بخار نسبت به روش بلانچینگ با آب داغ این است ک در این روش به دلیل عدم قرارگیری مواد غذایی در آب جوش، مواد مغذی آنها حفظ خواهد شد.
بلانچینگ با بخار

بلانچینگ با بخار

البته از دستگاه بلانچینگ برای بلانچ کردن خشک نیز استفاده می شود. اما در این محتوا قصد داشتیم در مورد استفاده از دیگ بخار در عملیات بلانچ کردن توضیحاتی ارائه دهیم.

بررسی انواع مواد غذایی تولید شده با دستگاه بلانچینگ

دستگاه بلانچینگ، بطور کلی برای پاستوریزه کردن سبزیجات، میوه ها و صیفی جات مورد استفاده قرار می گیرد. اما در تولید بسیاری از محصولات غذایی نیز نقشی مهم و اساسی ایفا می کند. در این بخش از محتوا قصد داریم به معرفی بعضی از مهمترین فرآورده ها که با دستگاه بلانچینگ با بخار تولید می شوند بپردازیم.

  • تولید سبزی های خشک و چیپس میوه: این دستگاه تمامی فرآیندهای لازم برای تولید انواع سبزی خشک و چیپس های میوه را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. همچنین آنها را آنزیم زدایی می کند تا ماندگاری این محصولات افزایش یابد.
  • تولید چیپس: یکی از مهمترین محصولات غذایی که با استفاده از دستگاه بلانچینگ تولید می شود، چیپس می باشد. فرآیند شستشوی سیب زمینی، گرفتن پوست و برش زدن آن و آنزیم زدایی کامل آن، به صورت کاملا اتوماتیک و در دستگاه بلانچینگ انجام می شود.
  • تولید مغزهای بو داده خوراکی: جداسازی پوسته خارجی و آنزیم زدایی و بو دادن مغزهای خوراکی، توسط این دستگاه انجام می شود.

همچنین میتوانید مقاله زیر را دنبال نمایید:
کاربرد صنعت بخار در خیاطی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ