چگونگی کاربرد بخار توسط کنسرو سازان

امروزه در اکثر صنایع از بخار استفاده های مختلفی می شود. یکی از این کاربردها در کارخانجات کنسروسازی می باشد. زیرا این کارخانجات تولید کننده اکثر مواد غذایی های پر استفاده در نیازهای روزانه توسط یک آشپز در منازل یا رستوران ها و … هستند. بنابراین می بایست این محصولات کنسرو شده توسط بخار عاری از هر گونه میکروب و سموم گردند.

این عوامل تخریب کننده در کنسروسازی در اثر گرما و حرارت دادن از بین می روند. این میکرو ارگانیسم ها و آنزیم در اثر بخار کشته می شوند. با این کار اکسیژن از مواد کنسروی خارج می گردد و سرانجام باعث از بین رفتن واکنش های شیمیایی داخلی ظروف می گردد و اگر ظروف با ماده غذایی موجود در درونش ترکیب نشود و در مقابل آن مقاومت نماید، در معرض بخار قرار گیرد، دیگر دچار فساد نمی گردد. البته بعضی از این کنسرو سازان از مواد نامرغوبی در تولید این مواد استفاده می کنند و بعد مدتی این فلزات از خود مواد شیمیایی ساطع می کنند که در طعم و بو و رنگ مواد غذایی موجود در کنسرو تغییر ایجاد می کنند.

 

استفاده از بخار در کنسروسازی

پس بخار دادن در کارخانجات کنسرو سازی جزء مهمترین قسمت های این کار می باشد. زیرا از تمام اتفاقات ناگواری که در درون یک کنسرو می افتد، جلوگیری می کند. به این صورت قدم های متوالی در کنسروسازی دنبال می گردد. از قدم اول که برداشت ماده اولیه از مزارع می باشد، شروع می گردد، محصول توسط ماشین های حجیم و سایر لوازم و تجهیزات برای حمل آن به کارخانجات مختلف انتقال می یابد و نخستین قدم در کارخانه، شستن ماده خام جهت جدا کردن ناخالصی ها و گل و خاک آلوده شده به آنها است.

در قدم دوم، مواد بد و نامطلوب تفکیک شده و ماده خام ابتدایی اولویت بندی می شود و دوباره به قدم آنزیم بری انتقال می یابد و بعد پوست و هسته شان جدا می گردد. بعد از این گام، به گام بسته بندی ظروف مرغوب با ماده اولیه می رسیم. در این مرحله می بایست ظروفی از جنس فلز و شیشه را برای بسته بندی انتخاب کنیم.

در این مرحله که ظروف پر از ماده اولیه شد، به تونل بخار که هوا و اکسیژن بالای ظرف یا قوطی کنسرو را با بخار تعویض می کند، می رسیم. در واقع قوطی ها بعد از این مرحله دربندی می شوند و وارد مرحله پروسه حرارتی می گردند. سرانجام قوطی ها خنک که شدند، برچسب ها را روی آنها زده می شود و در درون بسته بندی های کارتن  قرار می گیرند تا اینکه از طرف مشتریان و مصرف کنندگان خریداری و مصرف شوند.

بخار

بخار

انواع کنسرو که از آن ها میتوان نام برد؛

– کنسرو میوه ها مثل کمپوت.

– کنسرو تن ماهی.

– لوبیا چیتی و نخود فرنگی.

– رب، سس و خیارشور و … می باشد.

دستورالعمل های کارخانه کنسرو سازی برای مصرف کنندگان بسیار از اهمیت خاصی برخوردار است و می بایست تمام آن دستورات را برای مصرف و تهیه یک کنسرو مورد توجه قرار دهند تا از محصولات نامرغوب در خرید خود جلوگیری به عمل آورند.

فرایند کنسرو سازی در کارخانجات با کمک بخار

یکی از این دستورالعمل ها قبل از مصرف کنسرو است، که می بایست آن را 10 الی 15 دقیقه جوشاند. زیرا سمومی در کنسروهای مختلف و به ویژه ماهی جمع آوری می شوند، که بوتولیسم نام دارند و با بخار دادن به آن و جوشاندن در آب در حال جوشیدن این سموم از بین می رود. البته هیچ وقت نباید خود قوطی را بر روی حرارت مستقیم یا درون مایکروویو قرار دهید، زیرا سبب انفجار و ترکیدن آن می گردد. در واقع اگر این کار را کنید، ممکن است ریزترین فلز های موجود در این قوطی ها تجزیه و در مواد غذایی درون کنسرو آزاد گردد.

پس از گشودن درب قوطی کنسرو دلخواه بلافاصله مواد درون آن را در ظرف دیگری بریزید تا مواد بطنی فلز قوطی در مواد غذایی در معرض هوا واکنش شیمیایی مضر و سمی ایجاد نکند. ظروف شیشه ای نیز بعد از گشودن قوطی کنسرو برای محتویات درون قوطی بسیار مناسب است.

مناسب ترین زمان مصرف کنسرو دو سال بعد از تاریخی است که این کنسرو در آن تولید شده است. بنابراین کنسروهای بیش از زمان که در انبارها موجود هستند را مصرف نکنید. این کنسرو ها تاریخ مصرف گذشته هستند. در نهایت می بایست گفت که قوطی های دچار زنگ زدگی را خریداری نکنید و دچار شکستگی، تو رفتگی و ضربه نباشند.

در کارخانجات بخار بر روی این قوطی ها باعث از بین رفتن تمام مواد سمی و مضر درون قوطی ها می گردد، اما اگر یکی از این موارد در یک قوطی کنسور وجود داشته باشد، سبب از بین رفتن اثر بخار می گردد و می بایست مصرف نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ