پیشگفتار:

به دلیل کاربرد اتاق بخار در صنایع گوناگون این سیستم در ابعاد و ظرفیت های مختلفی تولید می شود اتاق های بخار محفظه‌های هستند که حرارت و گرمای داخل آن از طریق بخار تامین می شود برهمین اساس می توان بطور همزمان دما ، فشار و رطوبت داخل این اتاقک‌ها را بطورکامل کنترل نمود.

اتاق بخار

استفاده از اتاق بخار در صنایع غذایی:

در صنایع غذایی ثابت نگه داشتن دما ، فشار و تعیین مقدار رطوبت برای پخت یا فرآوری محصول بسیار مهم است برهمین اساس استفاده از اتاق های بخار برای پخت مواد غذایی این توانایی را به افراد می دهد که بتوانند در تمام مسیر پخت برمواد داخل اتاقک نظارت داشته و عوامل تاثیر گذار بر فرآیند پخت تحت کنترل کنند.

1)استفاده از اتاق بخار در قنادی و شیرینی پزی ها:

شیرینی جات و قنادی از مجموعه خوراکی هایی هستند که باید تحت شرایط ثابت پخته و آماده شوند در نتیجه  نمی توان اغلب آن‌ها را با حرارت مستقیم آماده نمود بلکه باید در معرض حرارت غیر مستقیم پخته شوند استفاده از اتاق بخار نه تنها حرارت لازم را برای پخت شیرینی و کیک تامین میکند بلکه میزان رطوبت موجود در آن مانع خشک شدن این خوراکی ها شده و شیرینی های پخته شده ترد و لطیف خواهدبود.

 

  • استفاده از اتاق بخار در نانوایی‌ها

نان یکی از اصلی ترین مواد غذایی مورد استفاده انسان است و در جایگاه اول هرم غذایی قرار دارد. نان‌ها در همه جای دنیا موجود هستند و با توجه به دستور پخت و شکل به انواع مختلف دسته بندی می شوند. یکی از نان‌های پرفروش دنیا نان‌های فانتزی یا به اصطلاح عامیانه نان ساندویچ است. برای پخت نان‌ها مخصوصا نان‌هایی مانند نان‌های فانتزی که علاوه بر فشار، دمای، رطوبت ثابت و بدون تغییر نیازمند ثبات شرایط و مهیا نبودن حالت تخمیر و ادامه آن در فرآیند پخت است. تا نان با حجم مناسب تهیه شود استفاده از اتاق های بخار تمامی شرایطی که برای پخت نان نیاز است را فراهم می نماید. امروزه 90 درصد نانوایی‌های دنیا برای آماده سازی نان از اتاق های بخار استفاده می نمایند

اتاق بخار

استفاده از اتاق بخار برای تهیه کمپوست:

کمپوست ها مجموعه خاک های حاوی مواد آلی هستند که توسط میکرو ارگانیسم‌ها تجزیه شده و در گلخانه‌ها و سالن های تولید قارچ و.. استفاده می شود. برای اینکه کمپوست ها عاری از هرگونه مواد و باکتری‌های بیماری زا باشند و در کشت و تولید محصولات خللی وارد نگردد  کمپوست را در مراحل تولید چند روز یکبار با بخار آب ضدعفونی می کند و قبل از بسته بندی هوموس آن را در اتاق بخار قرار می دهند و به صورت استریل در می آورند.

استفاده از اتاق بخار در بیمارستان ها و آزمایشگاهها:

در بیمارستان ها و آزمایشگاها این اتاق به دو صورت مورد استفاده قرار داده می شود که ابتدا به منظور ضدعفونی و استریل محیط و لوازم انجام میگیرد چرا که محیط بیمارستان ها و آزمایشگاه ها مملو از عوامل بیماری زا، آلودگی‌ها و عوامل خطرناک است درصورتیکه در ضدعفونی محوطه و محصولات کمترین اهمالی صورت گیرد امکان انتشار بیماری های واگیردار بسیار خطرناک درسطح جامعه افزایش می یابد برهمین اساس لوازم و مواد مورد استفاده را قبل و بعد از استفاده درون محفظه این اتاق قرار می دهند و تا دمای 1000 درجه سانتیگراد مواد را استریل می نمایند.

در مورد دوم بخار اینکه پسماند های آزمایشگاهی و بیمارستانی از آلوده ترین زباله‌های جهان محسوب می شوند ابتدا پسماند ها را داخل اتاق بخار تحت تاثیر دما و فشار بسیار قرار می دهند تا کاملا عوامل خطرناک و بیماری زا از بین رود سپس آنها را بصورت خیلی خاص پلمپ نموده و برای دفن زباله به فضای بسیار دور تر از مکان ها مسکونی انتقال داده می شوند.

سخن پایانی …

اتاق های بخار می توانند در صنایع مواد غذایی و سایر صنایع کمک شایانی به بهبود روند تولید و ارتقای کیفیت محصول نمایند تولید بخار با فشار و دمای ثابت و بالا می تواند بسیاری از مواردی که صنایع در فرایند تولید با آن رو به رو هستند را رفع نماید. شیرینی پزی و قنادی یکی از فعالیت هایی است که اختراع اتاق بخار توانسته بسیاری از چالش هایی که این کسب و کار با آن مواجه بود را بطور چشمگیری مرتفع کند و خطرات از بین رفتن مواد اولیه به دلیل تغییر دما و یا کمبود رطوبت و… را از میان بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ