کاربرد دیگ بخار در صنعت داروسازی

کاربرد دیگ بخار در صنعت، مواردی متعددی را شامل می‌شود. داروسازی، از جمله صنایعی است در خط تولید آن از دیگ بخار استفاده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا از کاربرد دیگ بخار در داروسازی اطلاعات جالبی را به دست آورید و با دیگ بخار، این دستگاه بسیار پرکاربرد بیشتر آن آشنا شوید.

 

دیگ بخار چیست؟

قبل از پرداختن به کاربرد دیگ بخار در صنعت دارو، اطلاعاتی را به شکل خلاصه در مورد دیگ بخار ارائه می‌کنیم؛ تا درک کاربرد دیگ بخار در صنعت داروسازی؛ راحت‌تر باشد.

دیگ بخار دستگاهی است که از مخزن و تعداد زیادی قطعات و تجهیزات جانبی تشکیل شده است. دیگ بخار طی فرایندهایی مشخص؛ بخار را برای استفاده در صنایع مختلف تولید می‌کند. برای اطلاع دقیق از نحوه عملکرد آن؛ می‌توانید  دیگر مقالات سایت مرتبط با دیگ بخار را مطالعه کنید.

داروسازی صنعت بزرگی است که در فرآیند تولید آن؛ از ماشین آلات صنعتی متعددی استفاده می‌شود. در حقیقت تولید دارو علاوه بر دانش پزشکان و داروسازان؛ به دستگاه‌هایی نیز نیاز دارند. دستگاه‌هایی مثل دیگ بخار؛ نقش حیاتی را در این صنعت برای ارائه بهترین خروجی بازی می‌کند.

دیگهای بخار برای کاربردهای شیمیایی و دارویی، بخار سفارشی تولید می کند تا آب گرم، بخار و گرما قابل اطمینان، کارآمد و مناسب برای فرآوری مواد شیمیایی و دارویی را فراهم کند.

 

 

کاربرد دیگ بخار در صنعت

کاربرد دیگ بخار در صنعت

 

کاربرد دیگ بخار در صنعت داروسازی به چه شکل است؟

همان طور که اشاره کردیم؛ دیگ بخار برای صنایع دارویی، وسیله‌ای حیاتی و ضروری است. اما چرا داروسازی برای تولیدات خود به دیگ بخار نیاز دارد؟

داروسازی، صنعتی است که برای تکمیل شدن فرآیند تولید خود؛ به بخار و همچنین حرارت  با فشار قوی و بالا نیاز دارد. حرارت و بخار داغ در این صنعت، برای خشک کردن و استرلیزه کردن انواع داروها  از جمله قرص‌، پماد‌، آمپول، کپسول و … به کار برده می‌شود.

همچنین بخار با درجه حرارت زیاد؛ برای نرم کردن، گرانول سازی، شستشو و … در صنایع دارویی و شیمیایی مورد استفاده می‌گردد.

با توجه به ضرورت بخار در تولید داروها، دیگ بخار به یکی از تجهیزات و ماشین آلات ضروری در این صنعت تبدیل شده است. به دلیل حساس بودن این صنعت و ارتباط داشتن با جان انسان‌ها؛ لازم است که ماشین آلات به کار رفته در آن از جمله دیگ بخار؛ دقیق و استاندارد باشد. استفاده از دیگ بخار مناسب و استاندارد؛ کنترل درجه حرارت بخار به راحتی امکان پذیر خواهد بود و بدین شکل بخشی از فرایند تولید داروها که با دیگ بخار در ارتباط است؛ به خوبی انجام می‌گیرد.

 

 

 

انواع دیگ بخار در صنایع داروسازی

از آنجا که در صنعت تولید دارو، به چندین نوع بخار نیاز است و در این صنایع از بخار خالص، بخار تمیز، بخار قوی استفاده می‌شود؛ لازم است که از دیگ‌های بخار متنوعی نیز به کار گرفته شود. دیگ‌های بخاری که قابلیت تولید هر کدام از بخارها را به طور جداگانه دارند.

 

دیگ بخار فشار قوی

دیگ‎‌‌های بخار فشار قوی، یکی از رایج‌ترین موارد برای حرارت دهی در صنعت داروسازی است. این دیگ‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، حرارت تولید کنند. و با توجه نوع نیاز در محیط‌های مختلف کارخانجات داروسازی استفاده می‌شوند. این نوع از بویلر برای گرم کردن محیط کارخانه‌ها در فصل‌های سرد سال نیز استفاده می‌گردد.

دیگ بخار تمیز

برای ایجاد و استفاده از بخار تمیز در تولیدات داروها، باید از بویلرهایی استفاده شود که می قابلیت ایجاد بخار تمیز را دارند. بخار در صنعت دارویی و همچنین صنایع بهداشتی، غذایی به منظور استرلیزه کردن استفاده می‌شود.
به طور کلی بخار تمیز یک گزینه ضروری برای تولید هر نوع محصول استریل می‌باشد.

دیگ بخار خالص 

بخار خالص را می‌توان یک درجه بالاتر از بخار تمیز در نظر گرفت. این بخار از کیفیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع بخار برخوردار است. معمولا در صنایعی که از نظر استرلیزه حساسیت بیشتری دارند؛ استفاده می‌شوند. صنعت دارویی و بیوتکنولوژی از جمله این صنایع است.

 

 

جمع بندی

بخار یکی از عناصر مهم و حیاتی در بسیاری از صنایع است. استفاده از بخار فقط محدود به داروسازی نیست. در تولیدات بسیاری از کالاهای مورد نیاز ما، مواد غذایی و خوراکی و بسیاری از موارد دیگر، بخار برای تکمیل و یا حتی شروع فرایند تولید استفاده می‌شود.

در هر صنعت با توجه به نوع محصولات تولیداتی؛ باید دانست که چه نوع بخاری مورد نیاز است و برای آن بخار از بویلرهایی استفاده کرد که توانایی تولید بخار مورد نظر داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد دیگ بخار در صنعت دارویی می‌توانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ