کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی چیست؟

یکی از عوامل داشتن یک جامعه سالم توجه به صنعت غذایی آن است. و صنایع غذایی هم بایست از دستگاهی بهره ببرند که بتواند نیازهای روزمره آنها را برآورده کند. دما و حرارت اصلی ترین احتیاجی است که برای تولید در صنایع غذایی ضرورت دارد. دیگ بخار صنعتی این امکان را فراهم کرده است که گرما را در هر مرحله از پروسه تولید مواد ایجاد شود و می تواند به صورت مستقیم یا از طریق آب گرم در دسترس باشد.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی بسیار متنوع می باشد. و می تواند در بیشتر فرآیند تولید محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد. اما به این معنی نیست که فقط برای پخت و پز مواد غذایی مورد استفاده قرارمی گیرند. بلکه کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی برای خشک کردن مواد غذایی و ایجاد رطوبت برای بالا بردن دمای محیط و ضدعفونی کردن محیط و وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرند. و کم کردن خطر دچار شدن مواد غذایی به میکروب و باکتری ها می شود.

از دیگر کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی گرمایش محیط و سالن ارزشمند است. و باعث ایجاد محیطی با دمای مناسب برای رشد و از بین نرفتن محصولات غذایی می شود. همچنین در بسته بندی مواد غذایی از گرما و بخار نیز می توان بهره برد. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی این امکان را به وجود آورد تا صنایع غذایی هر روز با رشد رو به رو باشند. چه از نظر کیفیت و همین طور در سرعت تولید افزایش پیدا کرد و باعث شد تا بهره وری از این صنعت بیشتر شود و افراد زیادی به این نتیجه برسند که این کسب و کار ارزش سرمایه گذاری را دارد.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع لبنی چیست؟

برای اینکه محصولات لبنی تولید شوند باید شیر را گرم و فرآوری کرد. راه حل قابل اطمینان استفاده از دستگاه پر قدرت و با کیفیت است. دیگ بخار برای این کار به طور قطع مناسب ترین روش است. بهداشت در این صنعت حرف اول را می زند زمانی که شیر را به نقطه جوش برسانید ، باکتری ها و میکروب ها را از میان می برید و از فاسد شدن شیر جلوگیری می شود. و به طبع عمر و مدت زمان استفاده از شیر بیشتر می شود. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی به تهیه شیر خشک، پنیر، کره، خامه، ماست و پاستوریزه کردن مواد و استریل وسایل کمک کرده است.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی مثل لبنیات باعث شده که محصولات به صورت پاستوریزه به دست مصرف کننده برسد. و از سلامت و بهداشت آن اطمینان داشته باشد. در بحث تولید هم منجر به بالا رفتن میزان تولید شده تا جوابگوی نیازهای غذایی همه مردم باشد .

دیگ بخار صنعتی

کاربرد دیگ بخار صنعتی در تولید رب گوجه فرنگی

حرارت مهمترن عاملی است که برای تولید رب گوجه فرنگی بسیار اهمیت دارد. و برای داشتن این المان باید از دیگ بخار کمک گرفت. حال در ادامه مطالب بیشتر با فرآیند تولید رب و کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی آشنا می شوید. در ابتدای مرحله تولید گوجه فرنگی ها را شستشو داده و بعد از آن گوجه های خراب را جداکرده و سپس آنها را تکه تکه و کوچک می کنند. حال نوبت به بویلر صنعتی می رسد تا با بالا بردن دما گوجه ها را به شکل خمیر در آورده که حرارت زیاد باعث می شود. باکتری های موجود از بین بروند و محصول ضد عفونی شود.

در مراحل دیگر مواد اضافی مانند پوست و دانه ها جدا می شوند و خمیر گوجه فرنگی را تحت خلاء جوش داده تا به غلظت برسد. در پایان خمیر گوجه فرنگی از لوله هایی عبور می کنند که با بخار گرم می شوند که باعث استریل شدن مواد شده تا از سلامت محصول تولیدی اطمینان حاصل شود. همچنین کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی سبب شده تا سرعت و حجم تولید به شکل مناسبی افزایش پیدا کند. با توجه به مزایای ارائه شده درباره تولید ری با استفاده از دیگ بخار که شامل ضدعفونی کنندگی، افزایش سرعت تولید رب، از بین بردن باکتری های مضر و حرارت بالا جهت پخت و پز باید از کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی بیشتر اهمیت قائل شد.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی پرورش قارچ

لازمه پرورش قارچ داشتن محیطی با دما و رطوبت ثابت است. برای داشتن این محیط نیاز است. که از دستگاهی استفاده شود که بتواند این نیازها را برای شما بر طرف کند. دیگ بخار صنعتی تمام خواسته شما را پاسخگو است. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی به اینجا ختم نمی شود و توانایی مهم دیگر آن ضدعفونی کردن و از میان بردن باکتری ها است.

در پرورش قارچ همیشه باید دما در یک مقدار معینی قرار داشته باشد با زیاد شدن دما مواد داخل و روی سطح کمپوست از بین می رود. و با کم شدن آن رشد قارچ کمتر می شود. اما دمای مناسب به تنهایی برای پرورش قارچ کافی نیست، رطوبت هم باید در کنار دما در محیط باشد. تا هوای سالن پرورش قارچ خشک نشود. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که روش های دیگری هم وجود دارد برای پرورش قارچ اما هیچ کدام به تنهایی جواب گوی نیازهای سالن پرورش قارچ و به خوبی این روش نیستند و هزینه های این کار را افزایش و خطرات خود را دارند.

 

 دیگ بخار

کاربرد دیگ بخار صنعتی در تولید قند و تولید کیک و شکلات

قند محصول استفاده از نیشکر خام می باشد. نیشکر را با آب مخطوط کرده. و به کمک دیگ بخار صنعتی آنها را حرارت می دهیم. تا به چیزی مثل آب قند برسیم. در ادامه با دادن حرارت و تبخیر شدن کم کم آب مواد به شکل بلوری در می آیند که در نهایت قند را به این شیوه تولید می کنند . کیفیت آب مورد استفاده در این صنعت غذایی بسیار با اهمیت است. و با دیگ بخار صنعتی به این امر دست پیدا خواهید کرد. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی کمک زیادی به این صنعت کرده تا بتوان محصولی با کیفیت و سالم به دست آورد.

یکی دیگر از کاربردهای بویلر صنعتی تولید کیک و شکلات می باشد. اما سوال اینجاست چرا باید برای تولید کیک و شکلات از دیگ بخار استفاده نمود؟ تولید کیک و شکلات به گونه ای است. که باید اول مواد را با هم مخلوط کرد و پس از آماده شدن و طبخ کردن باید آن را به شکل خمیری در آورد. مواد خمیری شکل بعد از آماده شدن برای پخته شدن در داخل ظروف مخصوص ریخته می شوند و وارد اتاق پخت و پز می شوند. در تک تک این مراحل از انواع دیگ بخار برای تولید کیک و شکلات استفاده می شود. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی برای تولید کیک و شکلات با این مراحل پایان نمی یابد بلکه با کمک این دستگاه محصولات تولیدی را خشک کرده و بعد از آماده شدن به کمک دیگ بخار بسته بندی می شوند.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در تولید گیاهان گلخانه ای

در داخل گلخانه گیاهان برای رشد علاوه بر اینکه باید از خاک و کود مناسب استفاده کنند. باید دما و رطوبت هم در مقدار معین تولید و تنظیم شود. شما با کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی می توانید احتیاج گلخانه را در مورد دما و رطوبت را به راحتی حل نمایید ، این دستگاه دما را با گرم کردن آب و از طریق لوله هایی با جنس مقاوم که در سرتا سر محیط کشیده شده اند تامین می کند. لوله ها در کف و در ارتفاع نصب شده اند.

در این روش دیگ بخار می تواند دما را در همه نقاط به میزان ثابت نگهدارد و از وارد شدن سرما به درون گلخانه جلوگیری کند تا بر روی کیفیت محصولات تاثیر نگذارد. کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی فوایده دیگری هم دارد نظیر مصرف پایین سوخت و پخش نشدن گاز منو اکسید کربن به دلیل احتراق در بویلر صنعتی، تمام این ویژگی های گفته شده دلیلی بر انتخاب دیگ بخار صنعتی شده است که به عنوان یک سیستم مرکزی در داخل گلخانه ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

دیگ بخار

مزایای استفاده از دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی

صنعت مواد غذایی از گذشته تا به حال که از دیگ بخار صنعتی به صورت گسترده استفاده می شود. بسیار پیشرفت کرده است و آن هم به دلیل کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی می باشد. اما در این بین از فواید این دستگاه در صنایع غذایی نمی شود. گذشت که آنها را برای شما باز گو می کنیم. این دستگاه به شکلی ساخته می شود. که بازده حرارتی بالا و همچنین طول عمر بسیار خوبی دارد. آن هم بخاطر این است که جنس آن از فولاد است. این وسیله از ظرفیت بالایی برخوردار است که توانسته نیاز به آب گرم و رطوبت را به سادگی رفع کند. از آنجایی که در صنایع غذایی بهداشت و کیفیت آب بسیار مهم است و برای شستشو وسایل و پخت و پز مواد غذایی آب به صورت مستقیم به کار می رود.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی همیشه این اطمینان را برای تولید کنندگان به همراه داشته است. که محصولات سالمی به دست مصرف کنندگان می رسد. مصرف سوخت این دستگاه نسبت به دیگر روش ها به میزان قابل توجه ای کمتر است و قابلیت این را دارد که از چندین نوع سوخت در آن مورد استفاده قرار گیرد.

دیگ بخار صنعتی در حالی که نیاز به آبگرم و رطوبت را بر طرف می کند. باعث ضدعفونی محیط و مواد شده از ایجاد میکرب و باکتری جلوگیری کرده و آنها را نابود می کند. و آخرین مزیتی که به آن اشاره می کنیم پایین بودن هزینه های نگهداری این وسیله است که به صورت دوره ای انجام می شود. و برای بالا بردن طول عمر و کارایی آن بسیار مفید می باشد. بودن این مزایا در این وسیله اهمیت کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی را بیش از پیش برای ما مشخص می کند.

نگهداری و بازرسی دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی

برای صنایع غذایی مهم است که محصول تولیدی همیشه در بهترین کیفیت ممکن تهیه شود. که این امر ارتباط مستقیم با نگهداری دستگاهای مورد استفاده درخط تولید دارد. به همین دلیل آنها را طبق یک دستور عمل دوره ای به کمک تکنسین ها بازرسی و نگهداری می کنند. مهمترین چیزی که باید به آن توجه شود کیفیت آب داخل دستگاه است. که اگر به آن توجه نشود باعث به وجود آمدن چندین مشکل می شود. و در طول زمان در بدنه رسوب ایجاد می شود که خیلی سفت و محکم به بدنه چسبیده اند و باید به روش مکانیکی و با استفاده از مواد شیمیایی قوی آنها را از بین برد.

در طول فرآیند پاکسازی رسوب باید مراقب بود که آسیبی به دستگاه نرسد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد خوردگی در بدنه می باشد که به خاطر سوخت های مورد استفاده است که حاوی موادی مانند فسفر و گوگرد هستند که به اجزا آسیب میرساند. وضعیت لوله های انتقال آبگرم باید بازرسی شود این کار بستگی به طول عمر آنها دارد که چند سال است که در حال کار می باشند.

کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی ممکن است در طول زمان با کاهش راندمان مواجه شود که این مشکل را با نگهداری و بازرسی های مداوم به صورت دوره ای قابل حل شدن است. در بعضی مواقع دیده شده است که همین نگهداری که ضروری است. در صنایع غذایی با ساده گرفتن و به بعد موکول کردن انجام بازرسی های دورهای باعث ایجاد زیان های غیر قابل جبران شده است. که گاهی مالی و گاه جانی می باشد. انجام به موقع نگهداری و بازرسی های دوره ای سبب می شود. هزینه های این کار کمتر شده و به نوعی کسب و کار خود را بیمه می کنید.

سوخت دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی

به طور کلی سوخت مصرفی دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی برای ایجاد گرما و رطوبت و سوخت های فسیلی می باشد. بیشترن سهم استفاده از سوخت ها به گاز طبیعی تعلق دارد. به دلیل اینکه دسترسی ساده تری دارد و کمتر دستخوش تغییر قیمت می شوند. و بعد از آن سوخت های زیست توده ، زغال سنگ و نفت سیاه قرار دارند. مصرف سوخت در دیگ بخار صنعتی نسبت به سایر روش های سنتی کمتر می باشد و باعث کاهش هزینه های تولید شده و در طولانی مدت مقدار زیادی از سرمایه شما حفظ می شود.

محصولات ایران بویلر:
دیگ بخار
دیگ آب گرم
دیگ روغن داغ
آب نما مغناطیسی
پرشر سوئیچ
پمپ آب طبقاتی
سوپاپ اطمینان
سیستم حرارت مرکزی آب گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ