کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع مختلف

دیگ روغن داغ یا هیتر روغن داغ یا بویلر روغن داغ دستگاهی است که وظیفه آن انتقال حرارت از سیال گرما دهنده به سیال گرما گیرنده می باشد. در این دیگ ها  با به وجود آمدن سطح انتقال حرارت لازم، گرمای به وجود آمده از گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال چرخش منتقل گشته و باعث افزایش دما می شود.

این دیگ دارای مزایا و ویژگی های منحصر به فردی می باشد. که دمای بالای تولید شده و ایمنی بیشتر آن در مقایسه با دیگ بخار، برای صنایع مختلف دارای اهمیت ویژه ای می باشد. با استفاده از دیگ روغن داغ در سیستم گرمایشی، میتوان به دمایی حدود 300 و حتی 400 درجه سانتیگراد دست یافت. این دیگ تشکیل شده از  پوسته و کویل مارپیچ که در سیستم آن یک پمپ سیرکوله  قرار دارد که روغن را در داخل کویل به چرخش در می آورد. روغن موجود  در داخل کویل توسط مشعل داغ می گردد. جهت نصب این دیگ بایستی فونداسیونی مسطح و هموار به ارتفاع حدود 10 سانتیمتر احداث کرد و دیگ روغن را روی آن بنا نمود.

اجزا دیگ روغن داغ:

. مشعل

. منبع انبساط

. ترموستات دیجیتال

. صافی

. الکتروپمپ

. مانومتر روغن

. مبدل حرارتی

. سوییچ فش

. ترمومتر

. پمپ سیرکوله

. منبع جدا کننده

. تابلو برق : جهت کنترل مشعل و سیستم چرخشی از تابلو برق استفاده می شود.

.

 دیگ روغن داغ با صرفه و دارای بازدهی حرارتی بالایی است و به سیستم کنترل ایمنی اتوماتیک مجهز می باشد. در بعضی از صنایع جهت تولید محصولات خود نیاز به دمایی بیشتر از دمای بخار دارند که برای دستیابی به این هدف انتخاب دیگ روغن گزینه مناسبی است. به جای دیگ بخار می توان جهت تامین حرارت مورد نیاز به صورت غیر مستقیم از دیگ های روغن داغ استفاده کرد. بویلر های روغن داغ  به صورت گازسوز، گازوئیل سوز و دوگانه سوز یا حتی سه گانه سوز  تولید می شود. اصطلاح پاس در دیگ روغن داغ به معنی تعداد مسیر رفت و برگشت از ورودی به خروجی را گویند. که اگر سیالی از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج گردد به آن تک پاس گویند. علت استفاده از چند پاس به وجود آوردن سطح تماس بیشتر در بین شعله مشعل و لوله ها می باشد. افزایش تعداد پاس باعث افزایش بازدهی دیگ روغن داغ می گردد. که افزایش تعداد لوله ها بر روی قیمت دیگ تاثیر گذاشته و افزایش می یابد. همچنین وقتی تعداد پاس ها را افزایش می دهیم توان پمپ نیز جهت سیرکوله کردن افزایش می یابد.

کاربردهای دیگ روغن داغ:

. صنایع مواد شیمیایی: در این صنعت به دلیل احتیاج به دما و حرارت بسیار زیاد از دیگ روغن داغ استفاده می کنند. در صنایعی مانند رنگ سازی، راکتورها، ماشین آلات پلیمریزاسیون، روغن های تصفیه شده، تولید حلال ها و تولید چسب و رزین  مواد شیمیایی تولید می کنند، از دیگ روغن داغ جهت تولید حرارت می توان استفاده کرد.

. صنعت تولید قیر، ایزوگام و آسفالت، گرمایش استخر قیر، روان سازی و گرم کردن مواد نفتی سنگین در مخزن های بزرگ

. جهت تولید گرمایش کنترل شده در راکتور مواد شیمیایی و گرمایش اتوکلاو

. خشک کن های بزرگ صنعتی

. تولید چیپس و سرخ کردنی ها در صنعت غذایی، کارخانجات تولید روغن خوراکی،

. تولید چرم، روغن موتور، سیمان و غیره

. تولید روغن های خوراکی

. جهت روان کنندگی مواد نفتی سنگین در مخزن های بزرگ و همچنین  گرم کردن آنها

. جهت تولید ورق های چوبی، خشک کردن ورقهای چوبی، نئوپان و MDF

. تصفیه روغن موتور

. صنایع نساجی، گرمایش تجهیزات رنگرزی

. تولید نبات در صنایع غذایی: جهت تولید نبات استفاده از این دیگ دارای مزایایی از قبیل کاهش هزینه انرژی،کاهش هزینه تجهیزات،عدم نیاز به مواد رنگبر صنعتی ، عدم نیاز به پودر قند، کاهش زعفران مصرفی، افزایش ضریب بازدهی می باشد.

"<yoastmark

از مزایای دیگ روغن داغ می توان موارد زیر را نام برد:

. تامین دمای بالا در فشار کار پایین

. عدم کاهش انتقال حرارت

. عدم رسوب گرفتگی

. به دلیل ساختار شیمیایی روغن داغ امکان خوردگی کاهش می یابد.

. عدم نیاز به دی اریتور، منبع کندانس و سختی گیر

. در مواقع خاموش بودن امکان یخ زدگی وجود ندارد.

. نگهداری آسان و کاربری بسیار راحت

. طول عمر بالا

. اطمینان و ایمنی بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ