کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع:

دیگ های روغن داغ دمای بالا و ایمنی بالایی را دارند. و مجهز به سیستم کنترل ایمنی اتوماتیک هستند. دیگ روغن داغ در صنایع تولید مواد شیمیایی، صنایع نساجی، تولید قیر، صنایع غذایی، صنایع چوب، صنایع کاغذ و مقواسازی و غیره استفاده می شوند. دیگ روغن داغ جهت روان نمودن و گرم کردن مواد نفتی سنگین و گرمایش غیر مستقیم کوره های بزرگ پخت صنعتی و استفاده در خشک کن های صنعتی و چاپ در چاپخانه ها از جمله موارد کاربرد دیگ روغن داغ می باشد. در دیگ روغن داغ دمای بسیار بیشتری نسبت به دیگ بخار تولید می شود و کنترل حرارت بسیار ساده تر انجام می شود به همین علت در کارهایی که نیاز به جذب حرارت بسیار بالا و قابل کنترل به صورت غیر مستقیم باشد از دیگ روغن داغ استفاده می کنند.

روغن داغ

روغن داغ

کاربرد راکتور در صنایع:

راکتور به معنی واکنش گاه می باشد. از راکتور میتوان در تولید انرژی الکتریکی و تولید نوترون استفاده کرد. در هنگام شکافت، یک نوترون با یک هسته سنگین که جرم زیادی دارد جذب می شود و تبدیل به دو هسته کوچکتر می گردد که باعث ایجاد انرژی زیاد و شکافت نوترون های دیگر می گردد و این تولید انرژی  به طور متناوب ادامه دارد.

راکتورهای شیمیایی،  از بخش های اصلی در یک واحد صنعتی می باشند و برای انجام واکنش های شیمیایی استفاده می شوند. در راکتورهای شیمیایی، درصد یک ترکیب شونده، از حاصل تقسیم میزان مول مصرفی بر میزان مواد اولیه ترکیب شونده، ضرب در عدد صد ، حاصل می گردد. در کارخانه های صنایع شیمیایی، مواد خام اولیه ابتدا خالص سازی و جداسازی می شوند و سپس با استفاده از یک راکتور مناسب تغییرات شیمیایی مورد نظر را بر روی آنها اعمال می شود و محصول نهایی تولید می شود. در صنایع شیمیایی، از راکتورها به عنوان قلب فرایند شیمیایی و حساس ترین و با اهمیت ترین عملیات در کارخانه نام می برند. راکتورهای شیمیایی با توجه به نوع عملیات به سه دسته راکتور ناپیوسته و نیمه پیوسته و پیوسته تقسیم بندی می شوند.

راکتور ناپیوسته: در این راکتور ترکیب شونده ها از همان ابتدای عملیات وارد راکتور می شوند. مواد اولیه برای مدت زمان مشخصی به طور کامل و به شدت با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس تخلیه می شوند. یکی از کاربردهای این راکتور تولید PVC در کارخانجات پتروشیمی می باشد.

.

از کاربردهای دیگر راکتور ناپیوسته و دیگ روغن داغ استفاده در تصفیه آب و فاضلاب می باشد. راکتور ناپیوسته  طی 5 مرحله اقدام به تصفیه فاضلاب می نماید. در ابتدا پر شدن سیستم، سپس واکنش، و بعد ته نشینی و سرریز و سکون می باشد. در این سیستم تصفیه با ترکیب هر دو فاز بی هوازی و هوازی انجام می پذیرد. از راکتور ناپیوسته جهت حذف نیتروژن فسفر استفاده می شود.

راکتور نیمه پیوسته: این نوع راکتور بسیار متنوع هستند. مواد اولیه را  داخل راکتور می ریزند و بعد از آن به تدریج مواد دیگر را به آن اضافه می کنند. در نوع دیگر مواد اولیه به صورت همزمان وارد راکتور می شوند ولی تا انتهای عملیات هیچ ماده ای از آن خارج نمی گردد. در نمونه دیگر تمام مواد اولیه وارد راکتور می گردد ولی  هم زمان با انجام واکنش محصول که غالبا به صورت گازی است از راکتور خارج می گردد. از امتیازات این نوع راکتور کنترل واکنش های نامطلوب ، محدود کردن تولیدات ناخواسته و کنترل حرارت می باشد.

راکتورپیوسته: در این نوع راکتور مواد ترکیب شونده دائما وارد راکتور می شوند و به طور پیوسته محصول پس از انجام واکنش از راکتور خارج می گردد. از این نوع راکتور زمانی استفاده می شود که هدف کارخانه تولید مقدار زیادی محصول باشد. این نوع راکتور در انجام واکنش های سریع بسیار مناسب هستند و بیشتر در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، گاز و نفت استفاده می شود.

راکتور

راکتور لوله ای: به علت نگهداری آسان این راکتور جهت فرایند بزرگ مقیاس استفاده می شود. بالاترین درصد تبدیل مواد اولیه به محصول را، در راکتورهای پیوسته، به خود اشتغال داده است و از مزایای دیگر این نوع راکتور فضای کمی است که اشغال می کند. و تبادل گرما راحت تر انجام می شود.

راکتور مخزنی همزن دار مداوم: در این نوع راکتور یک یا چند جریان ورودی  به سیستم مواد اولیه را داخل راکتور می کند و پس از انجام واکنش ها از خروجی و یا چند خروجی  راکتور محصول خارج می شود. از این نوع راکتور در واکنش هایی که نیاز به اختلاط شدید و دارای حجم بالایی باشند استفاده می شود.

استفاده از دیگ های روغن داغ و راکتورها در صنایع به حدی رسیده است که بدون وجود آنها صنعت از کارایی باز خواهد ایستاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ