پیشگفتار:

بخار در صنایع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است استفاده از بخار به جهت ضدعفونی و استریل سازی محیط و پخت غیر مستقیم مواد و یا حتی تولید و استفاده از خود بخار همگی مواردی هستند که می‌توان به نقش تاثیر گذار بخار در ابعاد و زمینه‌های مختلف اشاره نمود. بویلر ها در ظرفیت‌ها و انواع مختلفی تولید می‌گردند تا بتوانند پاسخ‌گویی نیازهای مربوطه باشند با توجه به ظرفیت تولیدی و میزان و کارایی و کیفیت‌ها مختلف، دیگ‌های بخار دارای کاربردهای متنوعی هستند که این نکته در قیمت‌گذاری و نوع انرژی مصرفی آن‌ها مؤثر است. دیگ بخار کوچک از بویلر های پرکاربرد و کم حجم است که کاربرد فراوانی دارد.

دیگ بخار کوچک چه کاربردی دارد؟

یکی از انواع بویلرها دیگ بخار کوچک است عمدتاً در حالت ایستاده و با ظرفیت تولید بخار به میزان حداکثری 200 کیلو طراحی و تولید می‌گردند. دیگ بخار کوچک بیشتر برای مصارف عمومی و تولیدی که نیازمند بخار با تراکم و فشار پایین است مورد استفاده قرار می‌گیرد از موارد استفاده این نوع بویلر ها می‌توان به تولید رطوبت و استریلیزه کردن انواع سالن‌های قارچ، تولید و فرآوری مواد غذایی و پخت آن‌ها در آشپزخانه‌های کوچک و همچنین تامین گرمای مورد نیاز سازمان‌ها ادارات کوچک اشاره نمود.

این نوع دیگ‌ها با استفاده از منابع سوختی که به آسانی یافت می‌شود مانند گاز شهر یا مایع و گازوئیل افراد استفاده کننده را با مشکل تأمین منبع انرژی مواجهه نکرده و بهره‌برداری از این سیستم سهل‌تر می‌نماید

دیگ بخار کوچک با فشار 5 اتمسفر و به‌طور کاملاً اتوماتیک عمل می‌نماید و با برخورداری از سیستم صوتی اعلام کم آبی سیستم کنترل مرکزی از استرس و نگرانی کاربر بابت وقوع اتفاقات ناگوار می‌کاهد.

دیگ بخار کوچک معمولاً به ظرفیت‌ها ۳۰، ۵۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ کیلو بر ساعت تولید می‌شود و هرکدام متناسب با کارایی که دارند در اماکن مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند

عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری دیگ بخار:

دیگ بخار با توجه به انواع متنوعی که دارند دارای قیمت‌ها مختلفی نیز هستند که عوامل متعددی در قیمت گذاری آن‌ها تاثیرگذار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اصلی‌ترین عواملی که در قیمت گذاری دیگ بخار تأثیرگذار است محاسبه دقیق مقدار بخار تولیدِ شده برحسب ثانیه در انواع بویلر ها است. هر مجموعه‌ای متناسب میزان نیازی که به بخار دارد از دیگ بخار مخصوصی استفاده می‌نماید.
  2. ارزیابی نسبت انرژی مصرفی و بازده بخار تولید شده بسیار مهم است زیرا انرژی از بین نمی‌رود و درصورتی‌که منجر به تولید نشده باشد حتماً هدر رفت انرژی صورت گرفته هرچه مقدار هدر رفت پایین‌تر و میزان بخار تولید شده بیشتر باشد سیستم از راندمان بالاتری برخوردار است. در یک دیگ بخار استاندار سه پاس به‌طور میانگین دارای راندمان بالای 85 درصد است
  3. بویلر ها را حتماً از مراکزی خریدار نمایید که دارای علامت استاندارد تولید دیگ بخار باشند زیرا سازمان استاندارد برای تولید دیگ بخار پارامترهایی را تعریف و گاهی استفاده از برخی مواد را الزامی نموده که در قیمت گذاری بویلر ها تاثیر گذار بوده است با این اوصاف برخی از افراد سودجو با وجود تاکید سازمان استاندارد اقدام به تولید دیگ‌های بخار غیر استاندارد می‌نمایند که استفاده از آن‌ها خطرات جبران‌ناپذیر جانی و مالی فراوانی را در پی دارد.

 .

  1. توجه به ملزومات و اجناس مورد استفاده در ساخت بویلرها یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت انواع دیگ‌ها محسوب می‌گردد. استفاده از اجناس و ورق‌ها با کیفیت پایین اگرچه ممکن است در قیمت نهایی تولید و فروش دیگ‌های بخار تأثیر بسزایی داشته باشد اما باید توجه نمود که کیفیت اجناس نامرغوب موجب ایجاد هزینه‌های تعمیر و بازسازی و نگه‌داری از دیگ در سال‌های متمادی بعد شده و حتی گاهی هزینه‌های هنگفتی را در پی خواهد داشت. حتی گاهی مبلغی فراتر از یک خرید یک دیگ بخار جدید را بر شما تحمیل خواهد کرد.

 

کلام آخر …

استفاده از دیگ بخار استاندارد هم متضمن راحتی خیال شما در جلوگیری از ایجاد اتفاقات ناگوار شده و هم موجب برخورداری از راندمان بالا با صرف انرژی بسیار اندک می‌گردد و دیگ بخار کوچک اگرچه تولید کننده بخار با تراکم و فشار کمتری هستند اما توجه نکردن به موارد استاندار در هنگام خرید ممکن است خسارات بسیاری را به بار آورد بر همین اساس با آشنایی در مورد کاربرد انواع دیگ‌های بخار کوچک و قیمت‌های آن می‌توان سیستم مورد نیاز مجموعه را به‌راحتی خریداری نمود.

بویلر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ