معرفی دیگ بخار

اساس کار دیگ بخار یا بویلر (Boiler) مبتنی بر ویژگی های مخازن تحت فشار است. برای معرفی دیگ بخار می توان گفت دیگ بخار در حقیقت یک مخزن بسته است که آب داخل آن با استفاده از حرارت ناشی از احتراق سوخت مصرفی دیگ بخار گرم شده و در نهایت به بخار آب با فشار بالا تبدیل می شوند.

بخش داخلی دیگ بخار شامل دو قسمت می باشد: طرف آتش و طرف آب.

به همه سطوحی که در طرف آتش دیگ بخار قرار دارد سطح گرمایی گفته می‌شود.

همه قسمت‌های داخلی یک دیگ بخار که تحت فشار بالا قرار می گیرند از آلیاژهای آهنی ساخته شده است.

جنس دیگ‌های بخار معمولا از دو نوع چدنی و فولادی هستند. دیگ بخار چدنی بدلیل مقاومت کمتر برای تولید بخار کم فشار ساخته می‌شود. در حال حاضر اکثر دیگ‌های بخار از جنس فولاد هستند.

دیگ یخار

کاربرد دیگ بخار در صنایع

برای درک درست از مفهوم دیگ بخار باید ابتدا بدانیم هدف استفاده از دیگ بخار چیست؟ صنایع مختلف دیگ بخار را به چه منظور استفاده می نمایند؟

در صنایع مختلف برای انجام عملیات عادی خود نیاز به حرارت و گرما و انرژی وجود دارد. این عملیات می تواند گرمایش و پخت مواد اولیه، ذوب نمودن، یا به حرکت در آوردن باشد.

طراحان در فرآیندهای گوناگون با مزیتهای استفاده از روش های حرارت دهی غیرمستقیم در مقابل روش های مستقیم واقف هستند.

به همین دلیل ترجیح می دهند از طریق سیالات مختلف از قبیل آب، گاز یا روغن این انرژی حرارتی را فراهم آورند.

در این میان بخار آب بعنوان سیالی که شکل گاز دارد و حرارت آن بسیار بالاتر از آب داغ می باشد و همچنین انرژی جنبشی بالایی دارد مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

انرژی جنبشی بخار در کارخانجات مختلف برای به گردش درآوردن توربین های محلی جهت تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین انرژی گرمایی بالای بخار در صنایعی که نیاز گرمایشی دارند برای حرارت دهی و پخت و پز کاربرد دارد.

تمیزکننده بخار

معرفی دیگ بخار: کاربرد دیگر دیگ بخار استفاده از آن به عنوان تمیز کننده بخار می باشد. دستگاه تمیزکننده بخار کاربردهای فراوانی دارد.

من جمله استفاده در کارواش ها، استفاده در اماکن عمومی برای تمیز کردن ، استفاده در هتل ها، رستوران ها، فروشگاه ها و همچنین استفاده در کارخانجات برای چربی زدائی.

این شرکت برای رفع نیاز صنایع مختلف با توجه به بازخورد دریافت شده از مشتریان دستگاه تمیز کننده بخار با قابلیت تولید بخار فوری تولید و در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است.

لذا یک ديگ بخار (steam boiler or steam pot) يكي از اصلی ترین و مهم ترين تجهيزات و ماشين آلات صنعتی است. كه مورد استفاده کارخانجات مختلف در صنايع غذايي، نساجي، نفت، پتروشيمي، شیمیایی، يونوليت، بتن سازی، توليد قارچ و …. قرار مي گيرد.

دیگ یخار

انواع دیگ بخار

با توجه به نوع طراحی طراحی بویلرهای بخار اصولاً اين محصول در دو نوع لوله آبی (WaterTube) و لوله آتشی (Fire Tube)، طراحي مي گردد.

اساس کار دیگ بخار لوله آبی (واترتیوب)

دیگ‌های لوله آبی از ظروفی به نام درام تشکیل شده اند که بوسیله لوله به یکدیگر وصل می شوند.

گاز داغ در اطراف لوله ها جریان دارد و آب درون لوله ها جاری می باشد ، در نتیجه آب داخل لوله ها در مجاورت با هوای داغ اطراف لوله، بخار آب تشکیل می دهد.

ظرفیت دیگ‌های لوله آبی آزادی را می توان افزایش داد. و این یکی از مهمترین دلایل برتری این نوع دیگ بخار است.

یک دیگ‌ لوله آبی با ظرفیت نیم تن در ثانیه توانایی تولید بخار با فشار ۱۶۰ اتمسفر و دمای۵۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

البته پکیج دیگ‌های لوله آبی در ابعاد کوچک‌تر برای استفاده در صنعت نفت و پتروشیمی ساخته می‌شوند.

اساس کار دیگ بخار لوله آتشی (فایرتیوب)

محفظة احتراق و لوله‌هاي بويلر داخل یک محفظة نسبتاً بزرگ استوانه اي با قطر زياد قرار دارند.

ساختمان دیگ به گونه‌ای است که گازهاي داغ ناشی از احتراق از داخل لوله ها عبور داده می شود. و بدین وسیله به آبی كه در خارج از لوله ها قرار دارد حرارت منتقل مي شود.

ديگ‌هاي لوله آتشي در صنایع مختلف براي مقاصد گرمايش بصورت دیگ ثابت و ديگهاي قابل حمل توليد و بکار مي روند.

دیگ بخار فایرتیوب در ظرفیت های متفاوتی و حداکثر ۲۵ تن در ساعت می تواند ساخته شود.

ديگ هاي بخار لوله آتشي بدلیل اینکه از یک مخزن بزرگ آبِ تحت فشار تشکیل شده از نظر فشار و ظرفيت محدوديت دارند و معمولاً مناسب فشارهاي پايين مانند ۶ آتمسفر و كمتر و نهایت تا ۱۰ الي ۱۲ آتمسفر طراحي مي شوند.

البته می توان با افزایش ضخامت جداره این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد که در این صورت از نظر اقتصادی محدودیت وجود دارد.

دیگ بخار

افزایش راندمان دیگ بخار

دارا بودن نشان استاندارد یکی از ملزومات و مزیت های یک دیگ بخار می باشد.

اساس کار دیگ بخار استاندارد مبتنی بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است.

مواد مورد استفاده در دیگ استاندارد از نظر ایمنی و کیفیت قابل قیاس با محصولات مشابه غیر استاندارد نیستند.

همچنین در کنار کیفیت استاندارد باید به راندمان حرارتی دیگ نیز توجه داشت زیرا پایین بودن راندمان باعث بالا رفتن مصرف سوخت و هدر رفتن انرژی می شود.

در حال حاضر با در نظر گرفتن آخرین دستاوردهای طراحی و ساخت تجهیزات برای افزایش راندمان مانند نصب اکونومایزر، نصب توربولاتور و تجهیزات پیش گرمایش هوای ورودی مشعل تلاش شده تا حد امکان راندمان حرارتی دیگ های بخار افزایش پیدا کند.

بویلر ایران با داشتن مدیریتی مجرب و مشتری مدار همواره سعی داشته. تا در طول این سال ها علاوه بر بهره گیری از علوم فنی و آخرین تکنولوژی های روز دنیا، نظرات کارشناسانه و حرفه ای مشتریان را در جهت بهبود کیفیت و ارتقاء تولیدات خود پذیرا بوده و بکار گیرد. تا رضایت مشتریان را همچون گذشته در استفاده از تولیدات خود بدست آورد.

محصولات ایران بویلر:
دیگ بخار
دیگ آب گرم
دیگ روغن داغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ