اسید شویی دیگ بخار چیست؟

رسوب گیری لوله های دیگ های بخار و افزایش خوردگی فلزات بکار رفته در مخازن و راکتورها در صنعت مشکلات فراوانی را به وجود می آورد و بایستی در این خصوص فکری نمود، که بهترین راه اسید شویی می باشد.در حال حاضر انتخاب حلال مناسب جهت اسید شویی مخازن تا حدی تجربی است، در صورتی که باید تستهای آزمایشگاهی انجام شود  و کارآیی بر روی نمونه ها و حتی دمای موثر و مفید نیز مشخص گردد، و از جهت دیگر انتخاب حلال مناسب به نوع بویلر،ایمنی و محیط زیست و ساختمان شیمیایی رسوبات و… بستگی دارد.

.

 

در دیگها از سوخت هایی با پایه گاز یا مایع استفاده می شود که این سوخت ها تولید دوده و خاکستر می کنند. از طرفی هیدروژن موجود در سوخت با اکسیژن هوا واکنش داده و تولید آب می نماید و این آب با   so3  واکنش داده و اسید سولفوریک تولید می کند، که همین اسید باعث خوردگی لوله ها می شود و بایستی در اسرع وقت اسیدشویی گردد. در اسید شویی به روش شیمیایی برای حذف دوده و ترکیبات اسیدی به وجود آمده نیاز به محلول خنثی کننده و تمیز کننده داریم که تشکیل شده از آب ، ماده ضد خورندگی اسید و کربنات دوسود سبک.

جهت تهیه این محلول خنثی کننده به ازاء هر متر مکعب آب حدود 50 کیلوگرم کربنات دوسود سبک و به میزان 3 کیلوگرم ماده ضد خورندگی اسید، با یکدیگر ترکیب کرده و توسط پاشش پمپ دوده ها را تمیز و اسید را خنثی نمود. یکی دیگر از عامل های مهم در انتخاب حلال در فرآیند شستشو، جنس لایه های رسوب گذاری شده است که مرسوم ترین آنها رسوبات اکسید مس و آهن می باشد. این خرابی ها در سیستم آب ورودی باعث خوردگی آلیاژهای مس در کندانسور و اتصالات مبدل های حرارتی شده و این خوردگی ها به بویلر انتقال داده می شود.

زمان شستشوی شیمیایی

دانسیته رسوب ها، یکی از معیارها در تعیین زمان مناسب جهت شستشوی شیمیایی بویلرها می باشد. بویلر هایی که با فشار بالا کار می کنند در مقابل رسوبات دارای تحمل کمتری هستند.  عواملی از قبیل دمای بالا در بویلرها و دبی زیاد حرارتی و فشار بالا باعث افزایش دما، از حد مجاز و افزایش خوردگی زیر رسوبی می شود. با آنالیز رسوبات می توان به جنس رسوبها و موقعیت تشکیل رسوبات پی برد که کمک شایانی در انتخاب نوع حلال شستشوی شیمیایی می نماید.

مواد مورد نیاز اسید شویی دیگهای بخار:

.نیترات سدیم

.فسفات تری سدیک

.دترژان بدون کف

.کربنات سدیم

.آمونیوم دی فلوراید

.اسید کلریدریک

.بازدارنده اسید

.ماده مرطوب کننده

جهت کنترل اسید شویی و جلوگیری بیش از حد خوردگی در بویلر نیاز به آزمایشات تعیین ترکیبات اسید داریم. اسید پایه ای که در دیسکلر استفاده می شود اسید کلریدریک است که در صورتی که غلظت آن بیش از 20ppm    گردد باعث خوردگی می شود. اسید شویی بدون خوردگی نیست و بهتر است آب دیگ را مطابق استاندار حفظ کرد تا کمتر به اسید شویی نیاز شود. دیسکلر تهیه شده جهت اسید شویی باید از شرکت های معتبر تهیه گردد و در شرایط مناسب نگهداری شوند که خاصیت خود را از دست ندهند درضمن بعد از انتقال اسید به موقعیت استفاده، بهتر است دوباره آزمایش گردد. متداول ترین حلال ها که در اسید شویی استفاده می شود عبارتند از: اسید سیتریک،اسید هیدروکسی استیک،اسید کلریدریک،اتیلن دی آمین تترا استیک اسید، اسید فرمیک، برومات آمونیوم و پرسولفات آمونیوم که شستشو دهنده مس است.

اسید شویی

اسید شویی

اسید کلریدریک

از جمله حلال های مهم در شستشوی شیمیایی بویلرها ، اسید کلریدریک است. که باید محلول 5 تا 10 درصدی از این ماده را در دمای حدود 150 تا  160درجه  فارنهایت پر شود. از این اسید بصورت ساکن نمی توان استفاده کرد و باید سیستم چرخش داشته باشد. حباب تولید شده توسط نیتروژن نیز سبب اختلاط می گردد.به علت وجود خوردگی، استفاده از یک بازدارنده خوردگی همراه با اسید الزامی است و چون این اسید، اسیدی قوی است باید تعداد و زمان های مراحل شستشو زیاد طولانی نشده و به چندین ساعت محدود شود.

دلایل اسید شویی دیگ بخار

. در زمانی که دیگ ها، جهت استفاده نصب شده اند و نو هستند جهت تمیز کردن روغن و گریس ها و بقیه مواد آلاینده در هنگام ساخت ، اسید شویی می شوند.

.در هنگام رسوب گیری دیگ بخار از روش اسید شویی استفاده می شود.

.جهت شستشوی شیمیایی قسمت دود، که جهت از بین بردن ترکیب های اسیدی سوخت های مایع و گاز در قسمت دود دیگ انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ