کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟

کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟ احتمالا این سوالی است که ذهن بسیاری از شما را به خود مشغول کرده است. نقش دیگ بخار در دیگ های پخت، بسیار ضروری و غیر قابل انکار است. دیگ پخت یک دیگ صنعتی برای پخت برنج و انواع خورشت یا سایر خوراکی ها به شمار می رود. دیگ های پخت معمولا ساختاری شبیه به دیگ بخار دارند. در واقع درون دیگ های پخت یک مخزن بخار تعبیه شده است که نقش مهمی در پخت غذا ایفا خواهد کرد. دیگ های پخت انواع مختلفی دارند و ساز و کار آنها نیز کمی با هم متفاوت است. در این محتوا قصد داریم به سوال کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟، پاسخی اساسی دهیم. پس با ما همراه باشید.

کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟

کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟

بررسی انواع دیگ های پخت و کاربرد آنها

دیگ های پخت انواع مختلفی دارند. از مهمترین انواع این دیگ ها  می توان به خورشت پز صنعتی و پلوپز صنعتی اشاره کرد. دیگ پخت خورشت پز صنعتی همانطور که از نام آن پیداست، برای پخت انواع خورشت مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این دیگ های صنعتی خورشت پز از متریال استنلس استیل می باشد. کیفیت غذا در دیگ های صنعتی بسیار بالاست. فناوری ساخت دیگ های صنعتی خورشت پز به گونه ای است که به صورت دو جداره تهیه می شوند.

در بخش میانی بین دو جداره دیگ پخت، آب قرار می گیرد که همان عملکرد دیگ بخار را ارائه خواهد داد. بخار و گرمای آب باعث می شود تا حرارت به صورت یکنواخت در تمامی قسمت های دیگ پخش شود و پخت غذا به صورت یکنواخت انجام شود. از طرفی استفاده از متریال استیل برای تهیه خورشت، باعث حفظ خاصیت مواد غذایی می شود. در واقع شما با استفاده از این نوع دیگ می توانید غذایی با کیفیت و خاصیت بالا تهیه کنید.

کاربرد انواع دیگ پخت

 کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟ شما می توانید این کاربرد را در دیگ های صنعتی پلوپز نیز مشاهده کنید. این دیگ شامل بخش ها و اجزای مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. استفاده از دیگ های پخت پلوپز سبب می شود تا وقت و زحمت کمتری صرف پخت برنج شود. در واقع این دیگ ها می توانند به صورت چند منظوره عمل کنند. شما می توانید برای پخت برنج در حجم زیاد نیز از این دیگ های پخت استفاده کنید. چرا که این دیگ ها در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند.

بررسی اجزای دیگ پخت پلوپز

همانطور که گفته شد، از موارد کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت می توان به دیگ های پلوپز صنعتی اشاره کرد. ساختمان این دیگ های پخت به گونه ای طراحی شده که می توان به صورت چند وجهی از آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی اجزا و ساختمان این نوع دیگ می پردازیم:

  • مخزن دیگ: مخزن اصلی دیگ پخت پلوپز از استنلس استیل طراحی شده است. از آنجایی که عملیات پخت برنج همواره با آب و بخار سر و کار دارد، بهتر است در ساخت این دیگ ها از متریالی ضد زنگ استفاده شود.
  • آبکش استیل: این دیگ وظیفه آبکشی برنج را نیز به نحو احسن انجام می دهد. آبکش این دیگ از نوع تمام استیل می باشد تا در صورت مواجهه مداوم با آب و بخار دچار زنگ زدگی و فرسودگی نشود.
  • شیر تخلیه: همانطور که می دانید برای تخلیه آب برنج باید یک خروجی در دیگ وجود داشته باشد. این خروجی در دیگ به صورت یک شیر تخلیه تعبیه شده است. آب اضافی برنج از طریق این شیر تخلیه خارج شده و عملیات پخت برنج در کیفیت بالا صورت می گیرد.
  • لایه درونی دارای روغن یا آب: کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت از نوع پلوپز بسیار ضروری است. چرا که وجود بخار آب در لایه های درونی دیگ باعث می شود تا گرما و بخار به صورت کاملا یکنواخت در سراسر دیگ پخش شود. این گرمای یکنواخت از سوختن برنج جلوگیری خواهد کرد. همچنین باعث می شود تا کیفیت پخت برنج در این نوع دیگ افزایش یابد.
کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟

کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟

مزیت استفاده از دیگ پخت

دیگ های پخت در ظرفیت ها و حجم های گوناگونی تهیه می شوند. شما می توانید با توجه به حجم مورد نیاز خود، دیگ مناسب را انتخاب کنید. استفاده از دیگ پخت نه تنها کیفیت غذای شما را افزایش می دهد، بلکه باعث کمتر شدن زحمت شما در پخت غذا نیز خواهد شد. از طرفی با استفاده از این دیگ ها، لازم نیست وقت زیادی صرف پختن غذا کنید و می توانید با آسودگی خاطر به دیگر کارهای خود برسید. امیدواریم در مطلب ارائه شده به جواب سوال کاربرد دیگ بخار در دیگ های پخت چیست؟ رسیده باشید.

همچنین میتوانید مقاله زیر را دنبال نمایید:

همه چیز در مورد بلانچینگ با بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ