درباره دیگ بخار کارخانه الکل

دیگ بخار در اوایل قرن اول میلادی توسط فردی به نام هرو او الکساندریا بوجود آمد ولی تنها مثل یک نمونه به کار برده شد. تا قرن هفدهم که تمرکز بسیاری به پتانسیل توان بخار جهت کار عملی نشده بود. نخستین دیگ با شیر ایمنی توسط دانشمند فرانسوی در سال 1679 مدلسازی شد. در اواخر قرن 18 در انگلستان تولید شد و مورد کاربرد قرار گرفت. در واقع این دیگ از آهن فرفورژه ساخته شد. فشار بیش از حد بر روی این آلیاژ سازندگان این محصول را به فکر آلیاژ مقاوم تری مانند فولاد انداخت.

این آلیاژ در فشار فوق العاده زیاد و حرارت بسیار بالا مقاومت می کند. این دیگ دارای نام های دیگری نیز می باشد، ژنراتور بخار یا بویلر بخار نیز نام دارد. این دیگ یا بویلر جهت مبدل نمودن یک مایع سیال به بخار در کارخانه الکل یا نیروگاه های بخار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع در این کارخانه کوره ای که سوخت را در خود می سوزاند، سطحی جهت منتقل کردن حرارت از لوازم احتراق به آب و محفظه ای که بخار قادر است ساخته شود را فراهم می کند. این دیگ ها با استفاده از سوخت های متفاوت کار می کنند.

در واقع نقش اصلی یک دیگ بخار در کارخانه های مختلف یا کارخانه الکل مانند لوله آتش، می باشد. در واقع آتش لوله های آب فولادی را در بر گرفته است. که توسط این لوله های آتش گازهای داغ از کوره روانه می شوند. بخار جمع آوری شده در بخش استوانه ای بالای آب قرار می گیرد. شیر ایمنی در این دستگاه کارش تخلیه بخار بیش از حد ناشی از فشار های عملیاتی می باشد.

درباره دیگ بخار کارخانه الکل

عملکرد این دیگ کارخانه الکل مانند عملکرد کلی این دیگ در تمام کارخانه های صنعتی است. با این تفاوت که این دیگ در کارخانه الکل نقش تولید الکل را بر عهده دارد. در کارخانه الکل معمولا از مازوت یا گازوئیل استفاده می شود. در نهایت در مواقعی یک راکتور هسته ای قادر است مانند یک مخزن حرارتی عمل نماید و حرارت تولیدی را جهت ایجاد بخار زیر فشار قرار دهد.  دیگ کارخانه الکل بسیار آسان برای کارکرد روزانه آماده می شوند. و نحوه شروع به کار راحتی دارند. این دیگ ها کارشان همانند دیگ های بخاری است که در موارد کوچکی مثل گرم کردن منازل مسکونی و تولید انرژی ضروری جهت پروسه های مرتبط به دیگ در کارخانه ها می باشد.

 

دیگ بخار کارخانه الکل

نوع دیگری از دیگ ها هستند که لوله ای می باشند و در لکوموتیوهای بخار هم کاربرد دارند.

تجهیزات دیگ کارخانه الکل

دیگ بخار کارخانه الکل از دو دیگ آتش سمت لوله با محصول بخار اشباع با توجه به شرایط عملیاتی تشکیل شده است. حالت عملیاتی حالتی است که در شرایط ویژه پیش می آید. قسمت بزرگی از بخار به کار برده شده در واحد های فرآیندی بعد از کاربرد به واحد دیگ برگردانده می شود و در محفظه ای به نام کندانس دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.

البته در مراحل بعدی علاوه بر آن مواد قبلی مقداری آب خام نیز برای جبران کمبود آب تغذیه این دیگ، به این واحد افزوده می گردد و در نتیجه بوسیله دو پمپ به محفظه دی اریتور برای اکسیژن زدایی انتقال می یابد و از آنجا به همراه پمپ های تغذیه به دیگ های بخار کارخانه الکل منتقل می شود. شیر ایمنی در این دیگ باعث جلوگیری از انفجار این دستگاه می گردد. زیرا در هنگام افزایش فشار از این شیر بخار و گازهای اضافی خارج می گردند.

دیگ بخار

کاربرد در الکل سازی

در دنیای امروزی با تمرکز به هزینه های گزاف تولید انرژی برا آماده سازی محصول مورد نیاز کارخانه های مختلف صنعتی، و بالخصوص کارخانه الکل ضرورت بازیافت انرژی موردنظر در این صنایع کاری اجتناب ناپذیر است. در واقع در وضعیت امروزی برای تولید الکل هزاران کارخانه الکل دست به دست هم داده اند تا این نیاز برای جامعه امروز فراهم نمایند.

در کلیه این کارخانه ها وجود یک دیگ که عهده دار تولید بخار با دما و فشار مناسب است، نیازی ضروری است. تولید الکل توسط دیگ های بخار بسیار گسترش یافته است. بنابراین برای صرفه جویی هر چه بیشتر در کم کردن مصرف سوخت مشعل دیگ از پیش گرم خواهد شد. بنابراین در تولیدات کارخانه های مختلف می بایست بسیار این موضوع را مد نظر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ