دیگ بخار و کاربرد آن در  ساخت رب گوجه فرنگی با خلا

در این مقاله ما به دیگ بخار و کاربرد آن در ساخت و تولید رب گوجه فرنگی اشاره خواهیم کرد. همانطور که میدانید رب گوجه یکی از پرکاربردترین مواد غذایی است که از آن برای تهیه خوراکی های مختلف استفاده میشود. رب گوجه فرنگی در حقیقت به عنوان مواد اولیه غذاهای مختلف به کار برده می شود به طوری که امکان طبخ بسیاری از غذاها بدون استفاده از رب گوجه وجود ندارد.

از این رو رب گوجه فرنگی یکی از مهم ترین ها در صنایع غذایی به شمار می رود. و در کارخانه های مختلفی در سراسر کشور و در سراسر دنیا رب گوجه فرنگی تولید می شود.

با مار در این مقاله همراه باشید تا با نحوه ساخت رب گوجه فرنگی آشنا شده و از دیگ بخار و کاربرد آن در تولید رب گوجه اطلاعاتی را به دست آورید.

دیگ بخار و کاربرد آن در تولید رب

دیگ بخار دستگاهی است که از آن در صنایع غذایی به میزان زیادی استفاده میشود. یکی از مواد غذایی که در تهیه و تولید آن لازم است از که دیگ بخار بهره گرفت، رب گوجه فرنگی می باشد.

 کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی مربوط است به قسمت غلیظ سازی رب. یعنی از دیگ در تمام  مراحل تولید رب استفاده نمی شود؛. بله از این دستگاه در مرحله ای که قرار است آب گوجه غلیظ شده و رب گوجه آماده گردد؛ استفاده می شود.

دیگ بخار با توجه به نوع ساخت و تکنولوژی های به کار رفته در آن و نوع کارکردی که دارد، که با یکدیگر متفاوت هستند. و انواع مدل های گوناگونی از آن در بازار موجود می باشد. برای هر نوع تولید و هر کاربردی  ممکن است که ار یک نوع دیگ بخار متفاوتی استفاده شود.

 برای تولید رب گوجه فرنگی نیز از نوعی از دیگ بخار استفاده می شود که ویژگی های های زیر را دارا می باشد.ویژگی ها و قطعات دیگ بخار به کار برده شده برای ساخت و تولید رب گوجه به شرح زیر است:

  • دستگاه سختی گیر آب
  • لوله های پمپ
  • دستگاه تصفیه
  • دودکش بویلر
  • برج خنک کننده

 نحوه کارکرد دیگ بخار در ساخت رب

عملکرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی بدین صورت است که در ابتدا گوجه های سالم شستشو داده شده و سپس آب آن گرفته شده و صاف می شود. پس از مرحله صاف کردن، دیگ بخار کاربرد دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ در این مرحله به منظور غلیظ کردن گوجه فرنگی های صاف شده مورد استفاده قرار قرار می گیرد. در واقع دیگ بخار در این مرحله کمک می کند که رب گوجه فرنگی غلظت مورد نیاز را به دست آورد.

غلیظ کردن رب گوجه فرنگی با استفاده از دیگ بخار، فواید زیادی را به همراه دارد. مهم ترین فایده آن افزایش ماندگاری رب است. افزایش غلظت به ماندگاری بیشتر رب کمک می کند واز خرابی و کپک زدگی آن جلوگیری می کند.

دیگ بخار و کاربرد

دیگ بخار و کاربرد

 

تغلیظ رب گوجه فرنگی بااستفاده از دیگ بخار

در این بخش از مطلب دیگ بخار و کاربرد ان در تولید رب گوجه فرنگی، می خواهیم به نحوه عملکرد و کارکرد این دستگاه بپردازیم و شیوه انجام آن را بیان کنیم.

برای این منظور یعنی غلیظ سازی رب با استفاده از دیگ بخار، یک دیگ با ظرفیت بسیار بالا تعبیه شده است. که آن دیگ برای غلیظ کردن مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه براین دیگ، سه دیگ دیگر نیز وجود دارد. در این سه دیگ پخت تحت خلا انجام می شود و با نام بویل شناخته می شود.

بویلر که یک مخزن بزرگ استوانه ای دو جداره است برای پخت رب مورد استفاده قرار می گیرد. که با تامین حرارت؛ روند تولید رب را امکان پذیر می کند.

اما به غیر از دیگ بخار؛ یک دیگ دیگری نیز وجود دارد که این دیگ به صورت یک جداره بوده و به لوله هایی مجهز است. در ناحیه پشتی لوله ها بخار وجود دارد. این بخار برای غلیظ سازی رب مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار موارد گفته شده، در بویلر یک همزن نیز تعبیه شده است. همزن به منظور هم زدن رب گوجه غلیظ شده مورد استفاده قرار می گیرد. هم خوردن مرتب رب باعث میشود. که که کیفیت آن افزایش پیدا کند و به دیواره ها نچسبد و حرارت به شکل یکنواخت در تمام قسمت های رب پخش شود.

در فرایند تولید رب گوجه فرنگی با استفاده از دیگ بخار بخش دیگری به نام کندانسور نیز تعبیه شده است؛ که خلا مورد نیاز برای انجام این کار را تامین می کند؛ این خلا عددی بین 500 تا 550 میلی متر جیوه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ