روش اسید شویی دیگ بخار

از دلایل اسید شویی دیگ بخار رسوب در داخل دیگ های بخار به علت وجود عناصر کلسیم، منیزیم و سیلیکا در آب و ترکیب شدن آن ها با فلز داخل بویلر بخار است که هنگامی که این مواد به دیواره بویلر می چسبند بایستی اسید شویی دیگ بخار انجام گردد.این رسوبات باعث خوردگی و رسوب گذاری در بویلر می گردد و موجب سوراخ شدن دستگاه بویلر و یا کاهش دمای حرارت خروجی و کاهش بازدهی دیگ بخار می گردد. رسوبات هدایت حرارتی پایین تری نسبت به فلزات دارند که سبب بالا رفتن دمای فلز در دیواره احتراق می گردد که موجب بالا رفتن میزان سوخت جهت تولید بخار می گردد در حقیقت ضریب انتقال حرارت کاهش می یابد.

بخار در درجات بالا با یون آهن واکنش می دهد و لایه ای از اکسید آهن به نام مگنتیت ایجاد می کند این لایه ایجاد شده به شدت چسبنده و تیره رنگ و نازک می باشد که به عنوان لایه پسیو روی فولاد را پوشانده و از ادامه خوردگی آن جلوگیری میکند تشکیل این لایه در دیگ مذاب مزیت نیز محسوب می شود چون باعث ایجاد یک سطح سمت دیواره می گردد که خود نیز پوششی محسوب می شود هر چند که با گذر زمان لایه مگنتیت رشد کرده و سوراخ سوراخ و یا جدا می گردد ولی به صورت موضعی ضخیم می گردد و تاثیر منفی بر روی انتقال حرارت می گذارد و همچنین غیر یکنواخت بودن ضخامت رسوب باعث رسوب دیگر رسوبات ناخواسته می گردد.هنگامی که بازدهی بویلر کم می شود و یا گرفتگی یا لوله سوراخ می گردد تمیز کاری بویلر انجام می شود .

مراحل اسید شویی دیگ بخار

جهت اسید شویی دانستن میزان رسوبات در واحد سطح الزامی است و مراحل زیر را باید انجام داد:

.چربی گیری

.اسیدشویی با مخلوط هایی از اسید HF,HCL

.پسیو کردن با نیترات آمونیوم

.به وسیله تکنسینها توسط چکش مخصوص

در اسید شویی دیگ بخار با چرخش اسید کلریدریک و فلوریدریک گرم صورت می گیرد، لایه مگنتیت با اسیدهای نامبرده واکنش داده و غلظت آهن در محلول شوینده افزایش می یابد.جهت محافظت از فولاد تمیز شده از رسوبات در مقابل اثر اسید،یک محافظت کننده ی اسیدی به آن افزوده می شود.این محافظت کننده اسیدی نرخ خوردگی را تا حدود 50mpy   کاهش می دهد.

شستشوی بویلرهای بخار که عمدتا از جنس فولادهای کربنی می باشند به عواملی از قبیل میزان دفعات استفاده از دستگاه،جنس دستگاه،دفعات نشتی ها و شدت آن در لوله های کندانسور ،میزان نفوذ هوا در آب و میزان سختی آب بستگی دارد.

منظور از سختی آب وجود کلسیم و منیزیم در آب می باشد کاتیون های دیگری چون آهن و منگنز هم میتواند باعث بالا رفتن سختی آب شود ولی غلظت آنها در آب بسیار کم است.در اسید شویی دیگ بخار به وسیله مواد شیمیایی از موادی به نام اسید دیسکلر استفاده می شود که استفاده زیاد از آن موجب خوردگی در دستگاه بویلر می گردد و همچنین بخارات سمی مضر از آن ساطع می گرددو در صورت تماس با بدن تکنسین خطرناک می باشد. عملکرد این ماده بسیار سریع می باشد و شدیدا واکنش نشان می دهد و بایستی در هنگام استفاده از ماسک و دستکش استفاده گردد.

اسید شویی

اسید شویی

پیشگیری از رسوب گیری

جهت کاهش میزان رسوب گیری دستگاه و یا کم کردن دفعات رسوب گیری می توان روشهایی از قبیل پوشاندن داخل بویلر توسط مواد خاص و عدم چسبندگی رسوب ، احیاء خاصیت اسیدی آب، جداسازی اکسیژن از آب داخل بویلر که موجب کاهش رسوب گیری می شود، حذف کاتیون های مضر (کلسیم، منیزیم) از آب،ته نشین نمودن رسوباتی که در آب ایجاد شده در کف مخزن و شل نمودن رسوبات که از قبل در داخل دستگاه چسبیده بوده است را استفاده نمود.

اقدامات لازم پس از اسید شویی دیگ بخار

زمانی که میزان آهن در محلول ثابت شد نشان دهنده این است که تمام رسوبات حل شده و مرحله اسید شویی به اتمام می رسد. پس از مرحله اسیدشویی  سطح فولاد واکنش پذیر و مرطوب می شود و اکسیژن راحت تر ایجاد اکسید می کند و آخرین مرحله از رسوب گیری و تمیز کاری بویلر زدودن این اکسید و ایجاد یک لایه فیلم اکسید آهن پسیو است برای زدودن اکسید ایجاد شده از یک محلول اسید سیتریک استفاده می شود سپس اسید سیتریک با آمونیاک خنثی شده و ایجاد نیترات آمونیاک با PH قلیایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ