کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی

صنایع غذایی،یکی از صنایع اصلی و مادر است که با توجه به وسعت آن با حوزه های مختلفی در ارتباط است و زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. صنایع غذایی با صنایع بزرگی مانند صنایع غذایی گردشگری ، تولید مواد غذایی و کشاورزی و غیره ارتباط مستقیم دارد. در گذشته استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش گازهای گلخانه ای جهت تولید مواد غذایی مرسوم بود. دود  و دی اکسید گوگرد و گازهای آلوده کننده محیط زیست، هوا را آلوده می کرد. ولی امروزه با استفاده از صنعت بخار می توان آلودگی محیط زیست را کاهش داد و به حداقل رساند.

راه حل نهایی جهت رفع مشکل آلودگی هوا استفاده از دستگاه های بویلر صنعتی است و بازخورد آن، صرفه جویی در انرژی و بهینه سازی مصرف سوختهای فسیلی مانند گاز و زغال سنگ است. دیگ های بخار سازگار با محیط هستند و مهندسان HTS نیز آنها را تایید نموده اند. ابعاد بویلرها باید با توجه به نیاز بخار و حرارت در واحد زمان ساخته و طراحی شوند.

دیگ بخار در صنایع غذایی

دیگ بخار، یکی از المان های تولید محصول خوب و از مهمترین بخش  های صنایع غذایی محسوب می شود. تولید بخار فقط برای پخت و پز در صنایع غذایی استفاده نمی شود. بلکه کوچکترین استفاده آن در بخش پخت و پز می باشد. کاربردهای دیگر بخار در صنایع غذایی: شستشو و تمیز کردن، رطوبت زنی، حرارت دادن و کنترل دما، ضدعفونی کردن و استریل کردن، جهت گرم نگهداشتن محیط، بسته بندی و کنسروهای خوراکی می باشد.

کاربرد دیگ بخار در انواع صنایع غذایی:

دیگ بخار علاوه بر پخت و پز در صنایع غذایی در جهت تولید فرآورده های دیگر نیز کارایی دارد  از جمله می توان به تولید و پرورش قارچ، پرورش گیاهان گلخانه ای، تولید رب ، تولید سس، پرورش گوجه فرنگی، تولید کلوچه، تولید لبنیات و تولید قند اشاره کرد.

پرورش قارچ: جهت پرورش این محصول نیاز به کنترل دما و حفظ رطوبت هوا می باشد که جهت رسیدن به این هدف از دیگ بخار استفاده می شود. علاوه بر موارد بالا جهت پرورش قارچ بایستی جهت ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری های موجود در خاک و هوا از دیگ های بخار که بسیار مقرون به صرفه تر از موارد دیگر است استفاده کرد.

گیاهان گلخانه ای: در تولید و پرورش این گیاهان در گلخانه نیز علاوه برنیاز به محیط مناسب برای کشاورزی، دما و رطوبت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است که به وسیله  دیگ بخار می توان دمای محیط و رطوبت مورد نیاز را برای پرورش گیاهان گلخانه ای فراهم کرد. از دیگر کاربردهای دیگ های بخار در گلخانه ها ضدعفونی کردن محیط و از بین بردن آفت های درون خاک گیاهان، نام برد.

.

تولید کیک و شکلات: در این صنعت یعنی صنایع غذایی تولید کیک و شکلات، از بخار حاصل از دیگ های بخار، در قسمت پخت و پز کیک و شکلات و همچنین بسته بندی محصول و غلیظ کردن مایع شکلات  استفاده می شود. در قسمت غلیظ کردن مایع شکلات، مایع شکلات را در قالب های مخصوصی می ریزند و به گرم خانه ارسال می کنند. جهت تولید حرارت در گرم خانه ها و تغلیظ شکلات ها از دیگ بخار استفاده می کنند.

تولید فرآورده های لبنی: در این فرایند با توجه به نیاز به حرارت دهی شیر، از حرارت حاصل از دیگ بخار استفاده می شود. حرارت مورد نیاز در گرمخانه ها برای تبدیل شیر به محصولات لبنی از قبیل ماست و پنیر و غیره توسط دیگ های بخار تامین می شود. جهت تولید شیر خشک نیز از بخار حاصل از بویلر های صنعتی استفاده می کنند. و همچنین برای هموژنیزه کردن و پاستوریزه کردن شیر از بخار حاصل از دیگ های بخار بهره می برند.

تولید سس و رب گوجه فرنگی: برای تولید رب، نیاز به حرارت بالایی داریم که تامین این حرارت بر عهده دیگ های بخار می باشند که با تولید بخار حرارت لازمه را ایجاد می کنند و همچنین برای تبدیل گوجه فرنگی به پوره و له کردن گوجه فرنگی، گوجه ها را در حرارت مناسب قرار می دهند که این حرارت نیز توسط دیگ های بخار تولید می شود.

تولید رب

صنایع غذایی

صنایع غذایی

تولید قند: جهت تولید قند بایستی ابتدا شربت قند را توسط شکر و آب درست کرد. و سپس آن را توسط حرارت غلیظ نمود تا در داخل قالب ریخت و به گرمخانه ها ارسال کرد. برای تولید حرارت در گرمخانه ها از دیگ بخار استفاده می کنند.

لازم به ذکر است در تمامی صنایع غذایی، که نیاز به حرارت و دما و رطوبت باشد می توان از دیگ های بخار استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ