بررسی نقش دیگ بخار در فرآیند گلاب گیری

دیگ بخار یکی از ملزومات اساسی در فرآیند گلاب گیری محسوب می شود. فرآیند گلاب گیری یا در اصطلاح، گرفتن عرق گل محمدی، با روش تقطیر انجام می شود. همانطور که می دانید، روش تقطیر بر مبنای دادن گرما به سیالات و سپس سرد کردن آنها برای ایجاد قطره هایی با خلوص بالا از همان سیال انجام می شود. نقش دیگ بخار در تولید گلاب، نقشی موثر و اساسی است. در انجام فرآیند گلاب گیری، ابتدا گلبرگ ها به همراه مقدار مشخصی آب در دیگ بخار، تحت گرمای شدید قرار می گیرند تا اسانس آنها گرفته شده و به بخار تبدیل شود. سپس کندانسورهای موجود در این دیگ ها به وظیفه سرد سازی خود عمل کرده و آن بخار را به قطرات مایع تبدیل می کنند. در این محتوا به بررسی ساختار دستگاه های گلاب گیر و نقش دیگ بخار در آنها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

دیگ بخار

بررسی ساختار و عملکرد دستگاه های گلاب گیر با بخار

فرآیند گلاب گیری با بخار، توسط دستگاه های گلاب گیر انجام می شود. این دستگاه ها و تجهیزات شامل قطعات و بخش های هستند که ساختمان دستگاه را تشکیل می دهند. برای آشنایی با عملکرد این دستگاه ها و انجام فرآیند گلاب گیری، لازم است که با قطعات آن آشنا شوید. در ادامه به بررسی اجزا و عملکرد این دستگاه ها خواهیم پرداخت.

  • دیگ بخار: دیگ بخار مهمترین بخش موجود در دستگاه های گلاب گیر به شمار می رود. گلبرگ ها و آب در مقادیر مشخص در دیگ بخار ریخته می شوند و تحت حرارت بالا قرار می گیرند. متریال مورد استفاده در این دیگ ها از آلومینیوم یا استنلس استیل می باشد. از دیگ های آلومینیومی در کارگاه های کوچک و از مخازن استیل در کارخانه های بزرگتر استفاده می شود. مراحل ترکیب آب و گلبرگ و جوشیدن آن در دیگ های بخار صورت می گیرد. برای تهیه گلاب با درجه خلوص بیشتر باید میزان گلبرگ ها به حد زیادی بیشتر از آب باشد.
  • مخروط تقطیر: در قسمتی از دیگ بخار، بخارهای حاصل از فرآیند جوشیدن آب و گلبرگ ها، جمع شده و در آن مکان تقطیر می شوند.
  • کندانسور: کندانسور یا سرد کننده، جزئی است که با سرد کردن قسمت مخروط تقطیر، باعث انجام عملیات تقطیر بخارهای حاصل می شود.
  • لوله و شیر خروجی: مخروط تقطیر موجود در دیگ بخار، به یک لوله و شیر خروجی متصل است که پس از سرد سازی و تقطیر بخار، با باز کردن آن شیر، مایع گلاب از طریق لوله خارج می شود و می توان فرآیند جمع آوری گلاب در ظرف را انجام داد.

با توجه به اجزای معرفی  شده و بررسی عملکرد آنها، متوجه می شویم که فرآیند گلاب گیری با بخار چگونه صورت می گیرد.

دیگ بخار

نکاتی مهم در بهبود عملکرد دیگ های بخار در فرآیند گلاب گیری

برای تهیه یک گلاب با درجه خلوص بالا که در اصطلاح به آن گلاب دو آتیشه گفته می شود، باید نکاتی را رعایت کرد. این نکات می تواند شامل محتویات و مواد اولیه یا نکاتی در مورد عملکرد دستگاه باشد. در ادامه به بیان این نکات مهم در تهیه گلابی با خلوص بالا خواهیم پرداخت.

  1. دور انداختن قسمت های اضافی گل: بعضی مجموعه ها در فرآیند گلاب گیری، همراه با گلبرگ از برگ و ساقه گل نیز استفاده می کنند. این کار درجه خلوص گلاب را کاهش می دهد. برای گرفتن گلابی با خلوص بالا، باید تنها از گلبرگ و آب استفاده کنید.
  2. نسبت بیشتر گلبرگ به آب: یکی دیگر از راه های دسترسی به گلاب با خلوص بالا این است که، از درصد بیشتری گلبرگ نسبت به آب استفاده کنید. هرچه نسبت گل به آب در دیگ بخار بیشتر باشد، میزان خلوص گلاب نیز بیشتر خواهد شد.
  3. جلوگیری از پر کردن کامل دیگ: باید دقت کنید که بخشی از دیگ را خالی نگه دارید تا هنگام جوشیدن، آب جوش به کندانسور انتقال پیدا نکند. انتقال آب جوش به کندانسور ممکن است باعث خرابی آن و کاهش کیفیت فرآیند گلاب گیری شود.
  4. بررسی کردن شیر خروجی دستگاه: قبل از انجام فرآیند حتما بررسی کنید که شیر خروجی باز نباشد. تا از به هدر رفتن گلاب جلوگیری شود.
  5. جلوگیری از ته گرفتن گلبرگ ها: باید دقت کنید که دیگ بخار را در مدت زمان معینی خاموش کنید تا از ته گرفتن گلبرگ ها جلوگیری شود. ته گرفتن گلبرگ ها می تواند تا حد زیادی بر کیفیت گلاب حاصل تاثیرگذار باشد.

همچنین این مقاله را دنبال نمایید:

کاربرد بخار در پروسس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ