موارد کاربرد دیگ بخار در پروسس ها

همانطور که می دانید، یکی از اجزای تشکیل دهنده پروسس های سه جداره، دیگ بخار یا بویلر است. شاید این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد که استفاده از دیگ بخار، چه تاثیری بر انجام فرآیندهای شیمیایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروسس های 3 جداره دارای سه عملکرد متفاوت هستند. گرم کردن، سرد شدن و میکس کردن مواد، از جمله عملکردهای این پروسس ها به شمار می روند.

در واقع، پروسس های 3 جداره، این عملکردها را به صورت همزمان انجام می دهند. برای انجام هریک از این عملکردها، اجزایی درون این نوع پروسس تعبیه شده است. این دیگ جزء اجزایی است که وظیفه گرم کردن سیال درون مخازن را بر عهده دارد. در این محتوا قصد داریم، به بیان کاربردهای متعدد استفاده از دیگ های بخار در پروسس ها بپردازیم. پس ما را همراهی کنید.

دیگ بخار

موارد کاربرد استفاده از دیگ بخار در صنایع لبنی و نوشیدنی ها

یکی از صنایعی که برای تولید محصولات خود به انواع پروسس احتیاج دارد، صنایع غذایی به خصوص در بخش تولید لبنیات و نوشیدنی ها می باشد. در واقع بزرگترین درصد استفاده از بخار در صنایع غذایی به این دو بخش مربوط می شود. در ادامه به بیان کاربردهای دیگ بخار در پروسس های موجود در صنایع غذایی می پردازیم.

  • فرآیند به جوش آمدن شیر برای پاستوریزاسیون محصولات لبنی: برای به جوش آمدن شیر، در حجم های بزرگ، نیاز به بویلر و این دیگ به شدت احساس می شود. فرآیند پاستوریزاسیون در گام اول نیاز به جوش آمدن شیر دارد تا میکروب ها و باکتری های موجود در آن از بین بروند. با استفاده از دیگ های بخار عملکرد جوش آمدن شیر در پروسس ها به خوبی انجام خواهد شد.
  • فرآیند حل شدن شکر و اسانس های افزودنی نوشیدنی ها: برای تولید محصولات نوشیدنی شیرین، مانند آبمیوه ها یا شربت ها از شکر و اسانس های خوراکی استفاده می شود. این مواد نیاز به حل شدن دارند و این حل شدن با گرما گرفتن مواد از طریق دیگ های بخار حاصل می شود.
  • تولید ماست و پنیر در گرمخانه ها: همانطور که می دانید، تولید ماست و پنیر، پس از پاستوریزاسیون نیز برای انسجام بافت بهتر به گرما نیاز دارد. برای این کار ماست و پنیر را در مخازنی به نام گرمخانه قرار می دهند که گرمای این مخازن نیز از این دیگ تامین می شود.

.

  • تولید شیر خشک: تولید شیر خشک، از جمله فرآیندهایی است که به پروسس های دیگ بخار نیاز دارد. البته پروسس های تولید شیر خشک اندکی متفاوت هستند و در اصطلاح به آنها اپراتورهای تولید شیر خشک گفته می شود. در این اپراتورها، نیاز به دمایی حدود 165 تا 175 درجه سلسیوس است تا فرآیند تولید شیر خشک به خوبی صورت گیرد. این گرما از طریق دیگ های بخار حاصل می شود.
  • پرورش قارچ: پرورش قارچ، از جمله اعمالی است که به رطوبت بالا و دمای متعادل نیاز دارد. با استفاده از این دیگ در سوله های پرورش قارچ می توان در کنار فراهم آوردن شرایط محیطی، عملیات ضد عفونی کردن قارچ را نیز انجام داد.
  • تولید رب و سس: برای تولید رب و سس، یکی از بخش های مورد نیاز در فرآِیند، پختن گوجه و تبدیل شدن آن به پوره می باشد. برای پخت گوجه در پروسس های سه جداره نیز از دیگ های بخار استفاده می شود.

دیگ بخار

استفاده از دیگ های بخار در تولید انواع دارو

استفاده از دیگ های بخار در تولید محصولات دارویی نقش موثری دارد. یکی از کاربردهای این دیگ در صنایع دارویی، گرم کردن محصولات برای استرلیزه شدن است. همچنین در تولید بعضی دارو به ذوب کردن مواد اولیه ای که حالت گرانولی دارند، نیاز است. این ذوب شدن نیز با استفاده از گرمای دیگ های بخار در پروسس های تولید دارو صورت می گیرد.

موارد کاربرد بویلر در صنایع پتروشیمی

دیگ های بخار یکی از ضروری ترین دستگاه های موجود در صنایع پتروشیمی به شمار می روند. این دیگ ها، تا حد زیادی باعث افزایش ایمنی فرآیند های شیمیایی خواهند شد. همانطور که می دانید، در صنایع پتروشیمی به دلیل استفاده از انواع مواد شیمیایی امکان احتراق و انفجار زیاد است. این دیگ با کنترل دما، ایمنی صنایع پتروشیمی را افزایش خواهد داد.

امید است مطالب ذکر شده، زمینه آشنایی شما با کاربرد بخار در پروسس های تاسیساتی را فراهم کرده باشد.

همچنین پیشنهاد میشود مقاله زیر را دنبال نمایید:

کاربرد بخار در صنایع غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ