پروسس دیگ بخار چیست و چه کاربردی دارد؟

پروسس های دیگ بخار شامل مخازن دو جداره یا اغلب 3 جداره هستند که در فرآوری و تولید مواد غذایی، دارویی، شیمیایی و… مورد استفاده قرار می گیرند. این پروسس ها شامل دیگ های بخاری هستند که عملیات گرم کردن و افزایش دمای سیال موجود در مخازن را به عهده دارد. همچنین در جداره های داخلی این نوع مخازن، آیس بانک هایی طراحی شده اند تا به صورت همزمان در جداره ای دیگر عملیات سرد سازی ماده انجام شود. همانطور که می دانید، بسیاری از فرآیندهای لازم جهت تولید مواد غذایی یا بهداشتی، نیازمند فرآیندهای گرماگیر و گرما ده به طور همزمان و در قالب یک پکیج هستند که پروسس های دیگ بخار قابلیت انجام این کار را دارند. علت استفاده بخار در پروسس به نیاز برای گرم شدن ماده درون مخزن بر می گردد. در این محتوا قصد داریم در مورد ساختار پروسس های دیگ بخار و کارکرد آنها توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را همراهی کنید.

دیگ بخار

دیگ بخار

روش کار پروسس دیگ بخار

در پروسس دیگ بخار معمولا سه عمل گرم کردن، سرد کردن و میکس کردن به طور همزمان صورت می گیرد. در صنایع غذایی برای تولید یک محصول استاندارد، بهداشتی و پاستوریزه مانند لبنیات، شربت های اسانس دار، عرقیجات و… ابتدا نیاز است که محلول تا حد زیادی گرم شود که این گرم شدن توسط دیگ بخار موجود در پروسس انجام می شود. در واقع یکی از جداره های این مخازن سه لایه، با استفاده از بخار داغ، تا حدود 60 درجه سانتیگراد داغ می شود تا عملیات ترکیب افزودنی ها به نحو احسن انجام شود. برای عملیات پاستوریزه و استریلیزه کردن مواد غذایی نیز به دمایی بالاتر و حدود 80 درجه سانتیگراد نیاز است. در این مرحله مواد ضدعفونی و آنتی باکتریال می شوند تا سلامت محصول حفظ شده و با تضمین کیفیت در دسترس مصرف کننده قرار بگیرد. در مرحله آخر نیز مواد غذایی موجود در مخازن با استفاده از چیلرها و آیس بانک های تعبیه شده در این مخازن، تا دمایی بین 4 تا 40 درجه کاهش می یابند تا فرآیند سرد شدن و بسته بندی مواد انجام شود. لازم به ذکر است طی تمامی این مراحل عملیات میکس شدن نیز به طور مداوم انجام می شود.

در صنایع دارویی نیز برای تهیه امولسیون های بهداشتی و سوسپانسیون ها و شربت ها از پروسس دیگ بخار استفاده می شود. البته مخازنی که برای تولید محصولات دارویی و بهداشتی استفاده می شوند باید دارای ورودی و خروجی های کاملا بهداشتی باشند به همین دلیل، ورودی و خروجی این مخازن پولیش کاری می شود.

در صنایع شیمیایی نیز، به دلیل وجود ترکیب های اسیدی و بازی با PH های متفاوت از استنلس استیل هایی مقاوم در برابر خوردگی اسیدی و بازی استفاده می شود تا بدنه و جداره مخازن دچار فرسایش و خوردگی نشود.

دیگ بخار

دیگ بخار

مزایای استفاده از پروسس دیگ بخار

از مزایای استفاده از پروسس دیگ بخار در صنایع مختلف می توان به انجام سریع فرآیند اشاره کرد. عدم ایجاد رسوب در مخازن و پاستوریزه کردن کاملا بهداشتی محصولات نیز از دیگر مزیت های استفاده از این نوع مخازن می باشند. از طرفی با استفاده از این پروسس ها می توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد چرا که این دستگاه ها از جمله دستگاه های کم مصرف به شمار می روند. شستشو و پاکسازی این دستگاه ها نیز به آسان ترین روش های ممکن انجام می شود.

متریال و اجزای تشکیل دهنده پروسس های دیگ بخار

جداره های پروسس های دیگ بخار و بدنه آن از استنلس استیل ساخته می شوند تا در حضور آب یا انواع حلال ها مورد زنگ زدگی یا تخریب قرار نگیرند. در بین جداره های این دستگاه معمولا از موادی به عنوان عایق استفاده می شود تا عملکردهای متفاوت مخزن، باعث ایجاد اختلال در انجام عملیات نشوند. در اکثر موارد از عایق های شانه تخم مرغی برای این نوع دستگاه ها استفاده می شود. درون جداره های متفاوت این نوع پروسس، آیس بانک ها و چیلرهایی طراحی شده تا عملیات سرد سازی فرآورده توسط آنها انجام شود. شیرهای ورودی و خروجی این مخازن نیز از جنس بدنه محصول یعنی استنلس استیل طراحی شده اند. امید است مطالب ذکر شده، زمینه مناسبی برای آشنایی شما با انواع پروسس ها و کاربرد آنها در صنایع را فراهم کرده باشد.

همچنین میتوانید مقاله زیر را دنبال کنید:

کاربرد اتاق بخار در صنایع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ