دیگ بخار سنگشویی چیست؟

دیگ بخار سنگشویی وسیله ای است که امروزه برای سنگشور کردن انواع پارچه جین مورد استفاده قرار می گیرد. حتما شما نیز جزء افرادی هستید که با پارچه های سنگشور سر و کار داشته اید. شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد، که این پارچه ها چگونه تغییر رنگ داده و به شکل مذکور در می آیند. باید گفت که روش سنگشور کردن پارچه در گذشته اندکی متفاوت تر از زمان حال می باشد.

در گذشته برای سنگشور کردن انواع پارچه جین، از سنگ استفاده می شد. در واقع با کوبیدن سنگ به پارچه های جین و ایجاد ضربه روی آن، بافت و رنگ پارچه را تغییر می دانند تا به حالت سنگشور درآید. اما این روش با اشکالاتی مواجه بود. اشکال اول این بود که بافت پارچه در اثر برخورد سنگ، تضعیف می شد. به همین خاطر پارچه هایی سنگشور قدیمی از استحکام خوبی برخوردار نبودند و خیلی زود مورد آسیب قرار می گرفتند.مشکل دیگر، این بود که سنگ های مورد استفاده در سنگشور کردن، دوباره به چرخه طبیعت بازگردانده می شدند. این سنگ ها با وجود مواد شیمیایی و رنگی می توانستند محیط زیست را مورد آسیب قرار دهند.

دیگ بخار سنگشویی

استفاده از دیگ های بخار سنگشویی

 اما امروزه برای سنگشور کردن انواع پارچه جین، از دیگ بخار سنگشویی استفاده می شود. دیگ بخار سنگشویی مشکلات استفاده از سنگ در سنگشور کردن پارچه های جین را ندارد. در این محتوا در مورد موارد کاربرد دیگ های بخار سنگشویی توضیحاتی ارائه می دهیم، پس ما را همراهی کنید.

نحوه سنگشور کردن پارچه با دیگ بخار سنگشویی

همانطور که گفته شد، در سالهای اخیر استفاده از دیگ بخار سنگشویی بسیار مرسوم شده است. در این روش سنگشور کردن پارچه از آنزیم های مختلف برای تغییر رنگ و بافت پارچه استفاده می شود. در واقع این آنزیم ها دارای سطح اسیدی یا PH خاصی هستند. این آنزیم ها باعث شسته شدن نشاسته از بافت پارچه می شوند و در نتیجه اندکی بافت و ظاهر پارچه را تغییر می دهند. یا به اصطلاح پارچه را سنگشور می کنند.

مشکلی که در استفاده از این دیگ بخار وجود دارد، فعال شدن آنزیم ها پس از گذشت زمان، یا قرار گرفتن در شرایط دمایی خاص می باشد. بنابراین باید آنزیم های روی سطح پارچه را غیر فعال کرد. این غیر فعال سازی آنزیم ها توسط دیگ بخار صورت می گیرد. در واقع یک این دیگ بخار با تولید بخار بالای 90 درجه سلسیوس، آنزیم ها را غیر فعال کرده و بافت پارچه را منسجم می کند. دیگ های بخار سنگشویی نقشی اساسی در تولید و ساخت پارچه های جین سنگشور شده دارند.

دیگ بخار سنگشویی

تولید پارچه های سنگشور

مزیت های استفاده از دیگ های بخار سنگشویی

امروزه، کاربردی ترین روش برای تولید پارچه های سنگشور، استفاده از این دیگ بخار می باشد. یکی از دلایل استفاده از این دیگ های بخار برای تولید پارچه های سنگشور شده، مزیت های بیشمار آن می باشد. در ادامه به مهمترین مزیت های این دیگ های بخار سنگشویی اشاره می کنیم.

  • عدم تخریب محیط زیست: استفاده از این دیگ بخار ، برخلاف استفاده از انواع سنگ برای تولید پارچه سنگشور، هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. بنابراین با استفاده از این دیگ ها، هم می توان کار تولید پارچه های سنگشور را راحت تر انجام داد و هم آسیب آن به محیط زیست کمتر خواهد بود.
  • تثبیت بافت پارچه: استفاده از سنگ برای سنگشور کردن پارچه جین، به دلیل ضربه های وارد شده به پارچه باعث کاهش استحکام آن می شد. بنابراین دوام و استحکام پارچه کاهش می یافت و پارچه در سریع ترین زمان ممکن پاره می شد.اما استفاده از آنزیم ها برای تولید پارچه سنگشور، به بافت پراچه آسیبی وارد نمی کند. بنابراین دوام و استحکام پارچه نیز مورد آسیب قرار نخواهد گرفت.
  • افزایش راندمان کار: با استفاده از این دیگ بخار ، می توان در مدت کوتاهی تعداد زیادی پارچه را سنگشور کرد. پس استفاده از این نوع دیگ برای سنگشور کردن انواع پارچه جین، می توان راندمان یک مجموعه کاری را افزایش داد.

از دیگ های بخار سنگشور، در مکان های مختلفی مانند خشک شویی ها استفاده می شود. این دیگ های بخار می توانند با صرف هزینه ای کم، عملیات سنگشور سازی را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. بنابراین استفاده از این دیگ ها بسیار کاربردی و مفید می باشد. امید است، مطلب تهیه شده، زمینه آشنایی شما با دیگ بخار سنگشویی را فراهم کرده باشد.

همچنین مقاله زیر را دنبال نمایید:

بررسی انواع روش های محلول سازی با بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ