بیشترین کاربرد دیگ بخار-کاربرد اصلی دیگ بخار

بیشترین کاربرد دیگ بخار را نمی توان به صنایع خاصی مرتبط دانست. زیرا دیگ بخار از جمله دستگاه های صنعتی است که در همه صنایع به کار گرفته می شود. به گونه ای که دیگ بخار یکی از ضروری ترین دستگاهها و ماشین آلات در تولید انواع مواد غذایی، دارویی، شیمیایی، پلاستیکی،کاغذی، نفتی، ساختمانی و… به شمار می رود.

در واقع بیشترین کاربرد دیگ بخار را باید مرتبط با تمام صنایع دانست. زیرا در صنایع مختلف از صنایع غذایی گرفته تا صنایع پتروشیمی؛ دیگ بخار به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در خط تولید محصولات متعددی به کار گرفته می شود.

به منظور آشنایی بیشتر با بیشترین کاربرد دیگ بخار، در ادامه به چند تا از مهم‌ترین صنایعی که،دیگ بخار را به کار می گیرند؛ اشاره می کنیم.

 قبل از پرداختن به مهم ترین صنایع، باید بدانید دیگ بخار مورد استفاده برای صنایع گوناگون؛ متفاوت است و از هر کدام از دیگ های بخار در صنعت خاصی استفاده می شود. ضمن اینکه کاربردهای گوناگونی دارند.

 به طور کلی دیگ بخار کاربرد مشترکی دارد. اما در خط تولید محصولات متعدد می تواند این کاربردها مختلف باشد. برای مثال در برخی موارد کاربرد آن برای ایجاد گرمایش محیط کارخانه خواهد بود. در برخی موارد نیز کاربردهای دیگری مثل خشک کردن و یا پاستوریزاسیون را دارا خواهد بود و همچنین صدها کاربرد دیگری که دیگ بخار در صنایع گوناگون دارد.

بیشترین کاربرد دیگ بخار

بیشترین کاربرد دیگ بخار

بیشترین کاربرد دیگ بخار در صنعت غذایی

بخار ماده ای است که بکارگیری آن برای تولید محصولات غذایی متعددی ضروری است. بخار در خط تولید مواد غذایی آماده؛ لبنیات و… به کار گرفته می شود و در خیلی موارد به منظور ضد عفونی مورد استفاده قرار گیرد.

شاید این تصور در ذهنتان ایجاد شود که بخار فقط در مواد غذایی کارخانه و آماده به کار گرفته می شود؛ اما باید بدانید کاربردهای بخار از این موارد فراتر است و در بسیاری از مواد غذایی طبیعی و در صنعت کشاورزی نیز به کار گرفته می شود. برای مثال می توان پرورش قارچ و یا تولید قند و شکر را اشاره کرد که به بخار نیاز دارند.

با توجه به کاربردی بودن بخار؛ انواع دیگ بخار نیز به یک دستگاه ضروری در صنایع غذایی تبدیل شده است.

برای پاستور کردن، ضدعفونی سازی، ایجاد رطوبت، تامین گرما مورد نیاز، تامین حرارت مورد نیاز و بسیاری موارد دیگر؛ انواع دیگ بخار با توجه به نوع کاربرد و نوع محصولات غذایی به کار برده می شود.

کاربرد دیگ بخار در داروسازی

داروسازی از جمله دیگر صنایعی است که در بخشی از فرآیند تولید آن دیگ بخار مورد نیاز است. برای تولید انواع داروها به ویژه داروهایی مثل قرص و پمادها؛ عملیات خشک کردن باید صورت گیرد که در این مرحله، دیگ بخار به عنوان یک نوع دستگاه صنعتی گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ بخار و صنایع سلولزی

آیا با صنایع سلولزی آشنایی دارید و می دانید این صنایع چه محصولات و چه حوزه ای را در بر می گیرد؟

صنایع سلولزی در حقیقت همان صنعت کاغذ سازی است. که انواع کاغذها مثل کاغذ معمولی دفتر تا کاغذهای دیواری و تزیینی را شامل می شود.

بیشترین کاربرد دیگ بخار

بیشترین کاربرد دیگ بخار

برای تولید کاغذ باید خمیر تهیه شود و از خمیر الیاف سلولزی استخراج شود. به منظور درک بهتر از این صنایع و موارد استفاده دیگ بخار در آن، مراحل تولید کاغذ را به صورت مرحله به مرحله شرح داده ایم:

مرحله اول:

تنه درختان باید به خرده ها و قطعات کوچک چوب تبدیل شوند.

مرحله دوم:

این خرده های چوب باید با مواد شیمیایی مخصوصی ترکیب شود تا خمیر کاغذ تولید شود که به آن الیاف سلولزی گفته می شود.( تهیه خمیر کاغذ در برج پخت خمیر صورت می گیرد)

مرحله سوم:

خمیر کاغذ لازم است طی فرایندهایی و با استفاده از تجهیزات خاص پرس شود؛ تا ورقه های کاغذ به دست آید.

اینها مراحل تولید کاغذ به شکل خلاصه بود که دیگ بخار در مرحله دوم و سوم برای تولید خمیر و همچنین ایجاد ورقه های کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد. دیگ بخار حرارت و فشار مورد نیاز را برای تولید خمیر فراهم می کند. ضمن اینکه از دیگ برای ضد عفونی کردن خمیر و خشک کردن کاغذ نیز استفاده می شود.
جالب است که بدانید که دیگ بخار موجب صرفه جویی در انرژی نیز می شود. زیرا قابلیت تامین برق کارخانه کاغذ سازی را نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ