تصفیه روغن خوراکی با بخار چگونه است؟

ناخالصی ها در روغن خوراکی سه نوع هستند؛ فسفاتیدها یا صمغ، اسیدهای چرب مجزا شده از زنجیره و آزاد و املاحی مفید که روغن را دارای رنگ و بو می کنند. /تصفیه روغن خوراکی

تصفیه روغن خوراکی به دو صورت انجام می شود. یکی به صورت فیزیکی و دیگری شیمیایی می باشد. در مجموع روغن خوراکی دارای مقداری مواد زائد و ناخالص است که با تصفیه آن از یکی از این دو روش میتوان سطح کیفی آن را افزایش داد.

مرحله تصفیه روغن خوراکی به صورت فیزیکی در واقع حذف ناخالصی ها و مواد اضافی موجود در روغن توسط پروسه ای به نام جوانه زنی و از بین بردن اسیدهای چرب آزاد در یک عملیات فسفر زدایی بوسیله بخار می باشد.

مرحله دوم فرایندی شیمیایی می باشد. که سبب حذف نمودن اسیدهای چرب آزاد بوسیله اسید و جداسازی آن بوسیله سیستم فرار از مرکز میسر می گردد.

جوانه زنی در تصفیه روغن خوراکی به این گونه است که بوسیله افزودن آب داغ و در دست گرفتن وضعیت و رسوبات هیدروسول صورت می پذیرد.

چربی زدایی؛ افزایش میزانی از اسید آبکی برای رسوب مواد هیراته است.

خنثی سازی؛ جهت خالص سازی روغن از اسیدهای چرب آزاد و فسفو لیپیدهای اولیه از آب و اسید شل و رقیق که سود نیز نام دارد. در گرمای 65 درجه در همزن برای رسوب مواد هیدراته یا همان ناخالصی ها و صابون به کار برده می شود. دو دیواره در این سیستم سبب جذب نشدن مواد زائد به دیواره آن می شود.

البته روش های سفید کردن و بی بو کردن روغن خوراکی نیز فرایندهای خاص خود را دنبال می کند، تا روغن به وضعیت تصفیه برسد.

تصفیه روغن خوراکی

توصیف دیگ بخار تصفیه روغن خوراکی

دیگ بخار تصفیه روغن خوراکی دستگاهی است که برای فرستادن حرارت بین روغن خاص گرمایشی و گازهای تولید شده از احتراق مشعل به کار برده شده است. در این دیگ ها با تامین مقدار گرمای لازمی که منتقل می گردد، میتوان دمای تامین شده را از احتراق مشعل به روغن گرمایشی سیال منتقل شده و باعث افزایش دمای آن می گردد. در واقع مهم ترین دستاوردی که در این فرایند عاید ما می شود، حذف مواد ناخالص و غیر مرغوب از روغن اصلی خوراکی است. البته اکثر این دیگ ها نمی توانند جواب میزان حرارت و گرمای بالای این روغن ها را بدهند.

برای تصفیه روغن خوراکی با بخار توسط دیگ بخار می بایست تجهیزاتی کاملا منطبق با استانداردهای جهانی و بین المللی را در اختیار داشت. دیگ بخار برای این نوع تصفیه از اساسی ترین و مهم ترین بویلرها مابین انواع دیگ بخار و بویلر می باشد. این دیگ ها اکثرا دارای تاییدیه از کشورهای اروپایی هستند و در طراحی آنها کشورهای توسعه یافته نظارت بسیار دارند.

تصفیه روغن خوراکی

امتیازات این نوع تصفیه با بخار

– تولید گرمای بسیار زیاد با فشار پایین.

– نداشتن مواد ناخالص و یا خوردگی لوله ها و کویل ها.

–  کم شدن فرسایش به دلیل محتویات شیمیایی روغن.

– درصد انفجارکاب پایین می آید.

– کاربری راحت نصب این دیگ و راه اندازی آن.

– عملکرد ساده این دیگ نیز از نقاط قوت این دستگاه می باشد.

– افزایش دوام این دیگ بخار در این نوع تصفیه از مزایای دیگر این دیگ محسوب می شود.

همچنین این دیگ بخار دارای استفاده های فراوانی می باشد؛

– در صنایع مختلفی مثل قیرسازی، آسفالت، ایزوگام، روان سازی و گرما دادن به ترکیبات نفتی سنگین در مخازن عظیم الجثه.

– همچنین کاربرد در صنایع چوب، تولید و خشک کردن ورق های چوبی، نئوپان و ام دی اف.

– این دیگ بخار که برای این نوع تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد، در صنایع نساجی مانند دستگاه و سیستم رنگرزی و صنایع غذا و دارو و صنایع شیمیایی نیز به کار برده می شوند.

قیمت دیگ بخار تصفیه روغن خوراکی

قیمت دیگ بخار تصفیه روغن خوراکی بر حسب گنجایش، نوع و برندی که دارد، متفاوت است. البته سایز و سطح کیفی نیز در قیمت آن تاثیر دارد. هر چه برند و سایز و کیفیت بهتری داشته باشد، مسلما هزینه بالاتری را برای آن می بایست بپردازیم. البته نوسانات ارزی دلیل اصلی این افزایش قیمت ها می باشد.

سازندگان و تولید کنندگان چاره ای جزء این گونه قیمت گذاری ندارند. و مصرف کننده و خریدار نیز می بایست برای جنس با دوام و دارای طول عمر خوب و بالا هزینه کند. این هزینه نمودن ها مطمئنا برای درست به اتمام رساندن فرایندها بی فایده نیست، زیرا در بین کارها و عملیات بزرگ ما با اطمینان کامل فرایند را به اتمام می رسانیم. در نهایت این یعنی دیگ بخار در حین عملیات با مشکل مواجه نمی شود. ودر صورت خرابی زمان انجام عملیات گرفته می شود و این موضوع خود مشکلات جبران ناپذیری را در فرایندهای این نوع تصفیه در کارخانه های بزرگ ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ