دیگ بخار افغانی چیست؟

دیگ بخار افغانی تعاریف مختلفی دارد و با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود. برخی از افراد دیگ بخار افغان را به اسم زودپز می‌شناسند. برخی دیگر اما تعریف متفاوت‌تری از دیگ بخار دارند. آنها این دیگ بخار را به عنوان مخازن برای استفاده در سیستم‌های گرمایشی می‌شناسند.

به منظور آشناییی کامل شما با دیگ بخار افغان؛ ما به هر دو مورد در این مقاله اشاره خواهیم کرد و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دیگ بخار افغانی یا دیگ زودپز

زودپز وسیله‌ای آشنا برای همه ماست. بیشتر ما در آشپزخانه‌های منازل خود زودپز داریم و یا در قدیم داشته‌ایم و از آن برای پخت غذاهای مختلف استفاده کرده‌ایم. اما برخی از افراد همین زودپزهای آشنا و کاربردی در منازل را به اسم دیگ بخار افغان می‌شناسند.

زودپزها یکی از وسایل پخت و پز است که می‌تواند روند پختن غذا را سرعت بخشیده و از این نظر برای صرفه جویی در وقت و تهیه سریع غذا؛ بسیار مفید باشد.

دیگ‌های بخار افغان از آلومینیوم و یا فولاد ساخته شده است. درب دیگ بخار مجهز به سوپاپ اطمینان می‌باشد.

وقتی دیگ زودپز را که حاوی آب و یا هر نوع غذای مایع است؛ روی حرارت قرار می‌دهید؛ آب داخل آن به سرعت به جوش آمده و بخار تولید می‌شود. نکته مهم این است که درب باید به طور کامل بسته باشد؛ تا بخار تولید شده در داخل زودپز محبوس و از آن خارج نشود.

همین امر موجب می‌شود که غذای داخل زودپز سریع‌تر پخته و مواد معدنی و ویتامین‌های آن به میزان زیادی حفظ شود.

 سوپاپ اطمینان که در دیگ بخار تعبیه شده است؛ برای خارج کردن بخار از داخل زودپز به کار گرفته می‌شود. پس از پایان پخت غذا و خاموش کردن حرارت از سوپاپ اطمینان به منظور خارج کردن بخارهای محبوس می‌توان استفاده کرد.

 کاربرد دیگر سوپاپ اطمینان؛ حفظ ایمنی در زودپز است. زمانی که آب داخل زودپز به جوش می‌آید و به دمای 100 درجه سانتی گراد می‌رسد، بخار زیادی در داخل زودپز ایجاد می‌شود؛ سوپاپ اطمینان از منفجر شدن دیگ جلوگیری می‌کند. اما چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ سوپاپ اطمینان با خارج کردن بخارهای اضافی به بیرون از دیگ، از منفجر شدن آن جلوگیری می‌کند.

دیگ بخار افغانی

دیگ بخار افغانی

مزایا و معایب دیگ بخار

با تعاریف گفته شده در ارتباط با این دیگ بخار ، مزیت‌ها و معایب آن تا حدی برای شما مشخص شد. اما با این حال به منظور درک بهتر؛ به مزایا و معایب آن به صورت موردی نیز اشاره کرده‌ایم.

مزایا:

  • کوتاه شدن زمان پخت غذا
  • حفظ ویتامین‌های غذا به دلیل پخت سریع
  • حفظ طعم اصلی غذا به علت استفاده از آب برای پخت غذا در زودپز
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

معایب:

  • نمی‌توان هنگام پخت؛ غذا را بررسی کرد.
  • احتمال ایجاد انفجار در صورت درست کار نکردن سوپاپ و یا عدم استفاده صحیح از زودپز

تعریف صنعتی از دیگ بخار افغانی

برای دیگ بخار افغان تعریف دومی نیز وجود دارد. این تعریف با تعریف ذکر شده در بالا؛ کاملا متفاوت است. در این تعریف دیگ بخار؛ وسیله‌ای صنعتی به شمار می‌رود که کاربردهای زیادی دارد.

در تعریف صنعتی از این دیگ بخار ، این وسیله برای سیستم های حرارتی استفاده می‌شود. این دیگ بخار صنعتی ، در واقع دستگاهی متفاوت از تعریف قبلی است.

 دیگ بخار صنعتی افغان همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ دستگا‌هایی بزرگ و صنعتی است که از قطعات مختلفی ساخته شده است.

این نوع از دیگ بخار، برای استفاده در صنایع گوناگون طراحی و ساخته شده است. برای مثال می‌توان انواع سیستم‌های حرارتی را اشاره کرد. صنایع غذایی، دارویِی، بیمارستان‌ها، کارواش و موارد مشابه از جمله کاربردهای دیگ بخار افغانی هستند.

عملکرد دیگ بخار صنعتی افغان

این دیگ بخار صنعتی ، یک مخزن دارد، که این مخزن؛ قسمت اصلی دیگ است و به شکل استوانه می‌باشد. ظرفیت مخزن استوانه‌ای به اندازه‌ای است که برای تولید آب و بخار، کافی باشد.

مخزن با آب پر شده و این آب با حرارت به نقطه جوش می‌رسد و به بخار تبدیل می‌شود. حرارت مورد نیاز برای به جوش آمدن آب مخزن و تبدیل آن به بخار توسط شعله‌ای که به دیگ متصل است؛ تامین می‌شود.

شعله دیگ نیز توسط انواع سوخت‌ها که در بیشتر موارد سوخت فسیلی و گاز است، ایجاد می‌شود.

این دیگ بخار در سه نوع دیگ بخار لوله‌ای، دیگ بخار آتشی و دیگ بخار برقی تولید و عرضه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ