روش زیر آب زنی دیگ بخار

به زیر آب زنی دیگ بخار، بلودان نیز گفته می شود که شامل مرحله خارج سازی آبهای اشباع شده از نمکهای محلول و مواد معلق از دیگ بخار می باشد.

میزان رسوبات ایجاد شده در دیگ بخار با مواد جامد حل شده در آب (TDS) ومیزان تولید بخار، ارتباط مستقیم دارد. جهت تعیین دقیق ترین مدت زمان تخلیه بایستی به نوع شیر تخلیه و مشخصات شرکت سازنده شیر تخلیه مراجعه کرد تا بتوان دریافت که با توجه به نوع شیر به چند ثانیه تخلیه نیاز است.

در هنگام زیر آب زنی دیگ  بخار هنگامی که سطح آب در داخل بویلر پایین می رود، فرمان باز شدن لوله کنترل پمپ تغذیه بویلر صادر و آب به بویلر تغذیه می شود ولی در زمان بالا بودن مصرف به دلیل اختلاف دمای ورودی با آب داخل بویلر فشار دستگاه افت می کند که در صورت صحیح عمل نکردن دی اریتور و پایین آمدن آب تغذیه اتفاق می افتد و باعث ایجاد کاویتاسیون در پمپ تغذیه و پایین آمدن کیفیت بخار تولیدی می شود.که جهت حل این مشکل بایستی از سیستم بلودان پیوسته استفاده شود در صورت نصب نبودن این سیستم باید زیر آب زنی کوتاه تری انجام شود که زمان تخلیه کمتری احتیاج باشد و این مشکل رخ ندهد.

دیگ بخار

دیگ بخار

بلودان پیوسته به دو شکل انجام می شود:

.دستی: این نوع شیر در میانه بویلر هم راستای شیرهای آب نما نصب می شود و شیر را بر اساس درجه اهرم می توان تنظیم نمودار این نوع بلودان جهت بویلری که میزان تولید بخار و آب ورودی در تمام ساعات کار بویلر به یک میزان است کارایی بسیار دارد.

.اتوماتیک: این نوع شیر شامل یک الکترود هدایت و یک شیر با عملکرد تدریجی می باشد. الکترود هدایت هر لحظه آب داخل بویلر را کنترل می کند و با بالا رفتن TDS، دستور باز شدن شیر و خروج آب صادر می شود. نصب این سیستم هزینه اولیه بالایی دارد ولی دارای دقت بالا و کاهش میزان بلودان و امکان بازیافت انرژی می باشد.

نوع دیگر سیستم تخلیه زیر آب زنی دیگ بخار از نوع زمانی می باشد که شیر زیر آب زن بویلر در فاصله زمان های مشخص بصورت دستی  یا کنترل اتوماتیک بر اساس زمان از پیش مشخص شده صورت می پذیرد. این زمان بر اساس پیک عملکرد بویلر تنظیم می شود. این فرآیند در بویلری که تولید بخار در طول ساعات کاری برابر است و میزان آب جبرانی در تمامی ساعات کاری بویلر برابر است و باعث ثابت بودن زمان و مقدار زیر آب می شود دارای راندمان دقیقی می باشد.

نمایی از منبع بلودان

بلودان سپریتور(تانک فلش)

استفاده از این نوع تانک فلش ها بر روی بویلری که مجهز به بلودان پیوسته هستند امکان پذیر می باشد مخزن تانک فلش باعث جدایی بخار فلش و آب می شود.آب از زیر آب میانه تانک وارد مخزن شده و بخار فلش از آن جدا می گردد و بخار به سمت بالا می رود و آب نیز از قسمت پایین تانک  تخلیه می گردد.استفاده از این سیستم در مواردی که فشار کاری بلودان بالاست و باعث می شود که آنتالپی آب در فشار بویلر عدد بزرگی است و میزان بخار فلش بالاست توجیه پذیر است.

در مواردی که از بلودان سپریتور نمی توان استفاده کرد جهت انتقال آب بلودان به فاضلاب باید بخار فلش را به اتمسفر تخلیه و دمای آبی را که به فاضلاب انتقال می شود  را پایین بیاوریم که جهت دستیابی به این مهم از تانک بلودان استفاده می شود.تانک بلودان مانند بانک سپریتور می باشد با این تفاوت که تحت فشار نیست و بخار فلش از طریق ونت بالای مخزن به اتمسفر خارج می شود. جهت خنک سازی زیر آب باید از مقداری آب ساکن داخل تانک استفاده نمود و از یک یا دو مدار آب خنک کننده که با تانک متصل باشد می توان استفاده نمود که توسط شیر ترموستاتیک کنترل می شود که در زمان بالا رفتن دمای تانک شیر بطور خودکار عمل کرده و با کمک آب سرد دمای آب داخل تانک را کاهش میدهد.

در هنگامی که چندین بویلر به یک تانک متصل می گردد زیر آب زنی دیگ بخار نباید در یک زمان صورت گیرد بلکه به نوبت انجام می شود و برای هر خط زیر آب متصل به تانک یک شیر یک طرفه وصل میگردد تا از بازگشت آب ممانعت به عمل آید.

بلودان پیت

بلودان پیت مخزنی است که از جنس بتون می باشد و در کف زمین نصب می شود و وظیفه آن  مشابه تانک بلودان است ولی مدار شیر ترموستاتیک و ورود آب سرد به داخل پیت وجود ندارد و مقدار آب درون آن نیز باید به اندازه ای باشد که که تمامی انرژی زیر آب تخلیه شده و از اجازه تولید بخار فلش را ندهد و فضای خالی بالای پیت نیز باید دو برابر حداکثر زیر آب تخلیه شده از بزرگترین بویلر باشد.

منابع مرتبط:

https://www.boilerguide.co.uk/articles/immersion-heaters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ