مشخصات دیگ آب گرم و کاربرد آن در سیستم حرارتی مرکزی

مشخصات دیگ آب گرم، را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد. در کنار معرفی ویژگی ها ومشخصات این دیگ ؛ به کاربردهای آن در سیستم حرارت مرکزی نیز می پردازیم.

دیگ آب گرم چیست؟

دیگ آب گرم دستگاهی است که از اسم آن می توان تا حدودی به کاربردش و کارایی آن پی برد. وقتی کلمه دیگ آب گرم را می‌شنویم، در ذهن ما وسیله ای که می تواند آب را گرم کند، تداعی می شود.

این تصور و ذهنیت از دیگ آب گرم درست است، اما کامل نیست. بدون شک برای دیگ‌های آب گرم تعریفی کامل تر وجود دارد، زیرا که کارکرد و نوع کار این دستگاه در یک تعریف ساده خلاصه نخواهد شد.

جمله زیر یک تعریف کاملی است که برای بویلر آب گرم می توان بیان کرد:

 دیگ آب گرم به دستگاهی گفته می شود که می‌تواند انرژی حرارتی را دریافت کرده و آن را برای گرم کردن آب به کار گیرد.

اما نکته مهم و یا شاید سوالی که ممکن است در اینجا در ذهن شکل گیرد، این است که این وسیله دقیقا در چه مکان های آب را گرم می‌کند؛ چگونه این کار را انجام می‌دهد و در چه جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

.

با توجه به این سوال می‌توان گفت که تعریف کامل از این دیگ با کاربردهای آن گره خورده است. یعنی با بیان کاربرد و نحوه کارکرد دقیق این دستگاه، می توان تعریف کامل تر و دقیق تری برای آن بیان کرد.

 در بویلر آب گرم یک مخزن وجود دارد و این دستگاه همچنین به یه شعله حرارتی نیز متصل است. دیگ، حرارت را از شعله‌ای که به آن متصل دریافت کرده و به مخزن آب گرم، انتقال می دهد و بدین شکل می‌تواند آب را گرم کند.

 از آنجا که دیگ به پمپ برای حرکت درآوردن و چرخش آب به داخل لوله ها مجهز است؛ آب موجود در لوله ها را نیز می تواند گرم کند. بدین شکل با حرکت رفت و برگشت آب به دیگ؛ آب به طور دائم در طی یک سیکل داغ می شود و این عمل به طور مرتب تکرار می‌گردد.

موارد گفته شده تعریفی کامل از نحوه کارکرد این دیگ ها بود. اما دیگ برای این کارکرد خود، بدون شک به تجهیزات و قطعاتی نیاز دارد. که در ادامه، این تجهیزات را معرفی می کنیم . با دانستن اطلاعات کافی از قطعات به کار رفته در دیگ آب گرم، نحوه کارکرد آن نیز برای شما ملموس تر خواهد شد.

"<yoastmark

 

اجزای و قطعات تشکیل دهنده دیگ آب گرم شامل موارد زیر است :

  • بدنه دیگ
  • کوره که شامل دو کوره اصلی و فرعی است
  • لوله‌های انتقال حرارت
  • درب دیگ
  • اتصالات و پایه های کوره

 در بدنه و یا همان مخزن دیگ، آب نگهداری می‌شود. و به عنوان یک انتقال دهنده و یا جریان حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کوره اصلی، سوخت مورد نیاز به منظور ایجاد حرارت وارد و نگهداری می شود.

 کوره فرعی در همه دیگ ها وجود ندارد، بلکه فقط برای دیگ های با ظرفیت زیاد در نظر گرفته شده است.

کاربرد دیگ‌های آب گرم در  سیستم حرارتی مرکزی

مهم ترین کاربرد این دیگ ، در سیستم های حرارتی و گرمایشی مرکزی است. قبل از پرداختن به این کاربرد از دیگ،؛ در ابتدا بهتر است بدانیم اصلا سیستم حرارت مرکزی چیست و به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد.

 شوفاژ نام دیگر سیستم های حرارتی مرکزی است، شوفاژ یکی از تجهیزات گرمایشی بسیار پرطرفدار می‌باشد. که در ساختمان ‌های مختلف مسکونی غیر مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

 جالب است بدانید که شوفاژ لغتی فرانسوی است. که برای سیستم های حرارتی مرکزی در نظر گرفته شده است. در زبان انگلیسی نیز به این نوع از تجهیزات گرمایشی؛ Central heating گفته می‌شود.

این نوع دستگاه گرمایشی، می تواند حرارت و گرمای ایجاد شده را در کل یک ساختمان انتقال دهد. حالا چگونه این کار را انجام می دهد؟ با استفاده از رادیاتور و لوله هایی که در ساخت آن بکار رفته است.
نقش دیگ حرارتی در اینجا چیست؟ این دیگ در شوفاژ به منظور گرم کردن آب و ایجاد انرژی حرارتی برای انتقال به رادیاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین شکل با استفاده از تجهیزات مرکزی گرمایشی و این دیگ ، می توان گرما و حرارت را در بسیاری از مکان‌های مسکونی، صنعتی و… ایجاد کرد.

منابع مرتبط:

https://www.gregorheating.co.uk/boilers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ