نقشه لوله کشی دیگ بخار

نقشه لوله کشی دیگ بخار، از اصلی ترین مرحله ها در تولید دیگ بخار است که بایستی در اول کار توسط یک طراح مورد بررسی قرار بگیرد چرا که طراحی غیر اصولی می تواند احتمال بروز حادثه انفجار را افزایش دهد و باعث کاهش بازدهی تولید بخار گردد. دیگ های بخار به جهت تولید بخار در مصرف های مختلف به کار میروند.

برای بهبود بازدهی، در بخش طراحی باید استانداردهای لازمه را رعایت کرد این استانداردها به اجزا ساختمان و نحوه ی لوله کشی و مدیریت انرژی و…. مربوط می شود. طراح، در ساخت بایستی به ضخامت و جنس ورق استفاده شده در بدنه ، صفحات و کوره توجه نماید تا با برخورد اشیاء سنگین و ضربه های ناگهانی دچار ساییدگی و خمیدگی نگردد و تحمل وزن حجم بالایی از آب را داشته باشد.در ضمن با توجه به دمای بالای خروجی در سیستم دستگاه،ایمنی دستگاه بسیار مهم است. و بایستی بویلرهای تولید شده دارای گواهی نامه استاندارد و تحت نظارت شرکت بازرسی ایرانISQI باشند.

سیستم های کلی دیگ بخار

سیستم های قابل بررسی در ساختمان دیگ بخار با سه دسته، دسته بندی می شود:

. سیستم سوخت

. سیستم آب تغذیه

. سیستم بخار

نقشه لوله کشی دیگ بخار

سیستم سوخت:

یکی از با اهمیت ترین قسمت ها که توسط مصرف کننده درخواست داده می شود، این قسمت می باشد که شامل مشعل،فن،دودکش و نوع سوخت است و برای بهینه سازی دستگاه می توان با تغییرات مهندسی در این قسمت آن را به مرحله اجرا درآورد.

سیستم آب تغذیه:

این بخش تشکیل شده از پمپ تغذیه،گرم کننده های آب تغذیه و دی اریتور که در حالت نیروگاهی، برج خنک کننده و کندانسور از دیگر اجزاء محسوب می شود. وظیفه این قسمت تامین آب مورد نیاز، جهت گرم شدن و تبخیر است. که توسط کنترلرها بررسی و بصورت بهینه انجام میشود.

سیستم بخار:

این بخش بعد از بخش آب تغذیه وارد عمل می شود. وظیفه این بخش تبدیل کردن آب تغذیه شده، به بخار است. این بخش شامل  سوپرهیترها،لوله کشی داخل دیگ بخار،اکونومایزر و خود دیگ بخار می باشد. در طراحی ها بخش اصلی، سیستم بخار است که این سیستم بسته به نوع کاربرد و میزان بخار دستگاه مختلف است. میزان و سرعت عبور بخار در هر ثانیه بطور متوسط باید بین 25 تا 35 متر بر ثانیه از لوله های بخار باشد.در هنگامی که طول لوله کشی طولانی باشد بایستی قطر لوله ها را برحسب مصرف طراحی کرد.

برای کنترل لوله ها از بست های نگهدارنده استفاده می شود که این بست ها قابلیت چرخش و حرکت طولی دارند و بسیار کاربردی هستند. در نقشه کشی لوله های دیگ بخار از تله های بخار برای جلوگیری از تجمع آب در لوله ها استفاده می شود و همچنین از مفاصل انبساط و خم های ویژه جهت جلوگیری از ایجاد نوسانات و خطرهای احتمالی استفاده می شود در خم های کاربردی از ارتباطات انبساط شدنی نیز استفاده می شود که بازدهی را بسیار بالا می برد.

طراحی لوله کشی دیگ بخار:

 

طراحی نقشه لوله کشی دیگ بخار، در نرم افزارهای طراحی مانند اتوکد ترسیم می شوند و در اختیار واحد های تولیدی گذاشته می شوند تا مصرف کننده بتواند به دلخواه از آنها استفاده نماید. طراح در نقشه کشی لوله ها، بایستی پایه ها را مستحکم و استاندارد طراحی کند تا وزن دیگ را براحتی تحمل کرده و منبع انبساط را در قسمت بالای دستگاه بتوان نصب کرد. در طراحی نقشه ها باید تمامی جوانب را در نظر گرفت حتی ظاهر دستگاه نیز دارای اهمیت است، چرا که متقاضیان به زیبایی دیگ نیز توجه دارند. همچنین در تولید لوله کشی نباید از مواد شیمیایی استفاده کرد زیرا برای تجهیزات صنعتی مضر بوده و اگر به مخزن تغذیه راه یابند مشکلات فراوانی به بار آورده و جبران ناپذیر می باشد.

قسمتهای اصلی لوله کشی دیگ بخار:

لوله کشی دیگ بخار به دوقسمت سیستم اصلی آبرسانی و بخش قبل از ورود،می توان تقسیم بندی کرد. سیستم آبرسانی شامل: فیلترهایی از جنس شن (که برای جداسازی ذرات معلق جامد استفاده می شوند) و منبع آب صنعتی  و سختی گیرهای یونی( که جداسازی یون های موجود در آب شامل منیزیم و کلسیم از وظایف آن می باشد)می باشد.بخش قبل از ورود نیز شامل پیش گرمکن ها (که جهت جلوگیری از ایجاد شوک به سیستم استفاده می شوند) و دی اریتورها (که برای جدا نمودن اکسیژن از آب و جلوگیری از اکسیداسیون از آن استفاده می شوند)می باشد. موارد ذکر شده جهت بهبود عملکرد دستگاه و افزایش بازدهی و عمر مفید سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ