پودر خون با دیگ بخار

یکی از پرسود ترین دستگاه های مورد استفاده در کشتارگاه و دامداری ها، خط تولید پودر خون می باشد.در کشتارگاه ها علاوه بر فرآورده های اصلی  مانند تولید گوشت،مواد دیگری وجود دارد که با بهره برداری بهینه میتوان تولیدات جانبی دیگری نیز استخراج نمود که باعث کاهش هزینه های اولیه تولید گوشت دام و سایر فرآورده ها می شود. پودر خون از خشک کردن خون و جمع آوری آنها از دامهایی که کشتار می شوند حاصل می شود. خون منبع قابل توجهی از پروتئین می باشد.

تجهیزات اصلی جهت تهیه پودر خون

. دستگاه تصفیه خون

. سیستم اتوماتیک PLC

. صفحه نمایش و خنک کننده

. دستگاه های بسته بندی اتوماتیک

. لوله های خط تولید

. نوار نقاله

. صفحه دوار

. برج شستشو

. گردو غبار زدا

. اجاق پخت مواد

. مخزن ذخیره مواد

. برج های خنک کننده

. دستگاه های انعقاد کننده

. ایستگاه های خلاء

. آسیاب کن

. فن توربو

. پمپ

. رها ساز

. کندانسور

پودر خون

پودر خون

خط تولید پودر خون:

ابتدا خون در بخش تصفیه کننده خون، تصفیه شده و سپس به بخش انعقاد خون منتقل می شوند. در مرحله بعد آب و خون جداسازی شده و خون پخته می شود و سپس خنک سازی می شود. و خون خنک سازی شده آسیاب و بصورت پودر در می آید و بسته بندی می شود.

دلایل فرآوری خون دام ها:

از دلایل تبدیل خون به پودر خون خطر زیست محیطی خون برای طبیعت را میتوان نام برد. چرا که بسیار آلوده و باعث گسترش امراض میگردد و با توجه به درصد نیتروژن بالایی که دارند باعث تغییر در اکوسیستم محل می گردند.پودر خون دارای حدود 300%پروتئین بیشتر از گوشت تازه است که می توان به عنوان کنسانتره خون در نظر گرفته شود. از این پودر برای تامین غذای دام ها و حیوانات خانگی و طیور وحتی  بعنوان کود خاک  استفاده نمود.

پودر خون به رنگ قهوه ای تیره فاقد بوهای غیر عادی، گندیدگی،فساد می باشد و ذرات آن از الک شماره 2/8 میلیمتری عبور می نماید. و فرآیند تولید آن شامل مخزن ذخیره، مخزن پنوماتیک، دیگ بخار، دیگ پخت، بسته بندی می باشد.پودر خون به دو روش قابل تهیه میباشد: 1-خشک کردن یک مرحله ای(با استفاده از اسپری های درایر-با استفاده از دیگ پخت) 2- استفاده از حرارت اولیه، جدا کردن و انعقاد خون به طریق سانتریفیوژ یکی از روش های استفاده از دیگ پخت در تولید یک مرحله ای پودر خون می باشد. که شامل مراحل، مخزن ذخیره خون،مخزن پنوماتیک،تغلیظ خون(به واسطه دیگ پخت)،  و بسته بندی پودر خون می باشد.

مخزن ذخیره خون:

خون استحصال شده از کشتار دام ها در کشتارگاه ها توسط نوعی پمپ پیستونی به مخزن ذخیره خون و قسمت تولید پودر خون منتقل می شود. در این مرحله از پمپ های رنده ای و سانتریفیوژ به دلیل وجود مواد جامد در خون و غلظت خون نمی توان استفاده نمود. جنس پمپ ها باید از مس برنج باشد. مخزن ذخیره خون بایستی دارای همزن باشد تا از رسوب و انعقاد خون جلوگیری بعمل آورد. که ظرفیت آن در حدود 4 تن است. در مرحله بعد خون به واسطه هوای فشرده به مخزن های پنوماتیک سرازیر می شود.

مخزن پنوماتیک:

در زیر مخزن ذخیره خون قرار دارد و ظرفیت آن حدود 2 تن است و به دو منظور قابل استفاده است، 1- انتقال خون با استفاده از هوای فشرده، 2- به عنوان مخزن ذخیره دوم استفاده  می شود . خون به وسیله هوای فشرده از بالای مخزن، وارد مخزن می شود و سپس خون به مخزن تغلیظ و یا دیگ پخت هدایت می شود. خون به واسطه لوله هایی از جنس آلیاژهای برنج و مس با قطر حداقل 6 اینچ منتقل می شود و زانوها باید بلند و باز باشند تا انتقال راحت تر صورت گیرد.

دیگ پخت(تغلیظ خون):

تغلیظ خون جهت تهیه پودرخون در دیگ های پختی که دارای دو جداره 6 پره ای با ظرفیت 6 متر مکعبی هستند انجام می پذیرد. پره های میکسربه صورت دو طرفه قابل حرکت هستند. که جهت ممانعت از چسبیدن خون به جداره دیگ پخت و سوختن خون است. در داخل پره ها و شفت میکسر، بخار در جریان است. پره ها به صورت سه جفت در امتداد شفت قرار دارند و با یکدیگر در یک راستا قرار نمی گیرند. در پشت پره زائده ای مثلثی شکل وجود دارد که از سمت قاعده به پره متصل می شود. در هنگام تخلیه و بسته بندی، میکسر در خلاف جهت حرکت قبلی ، می چرخد که با کمک این زائده مواد به سمت خروجی جریان پیدا میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ