چرا دیگ بخار لوله هایش فرسوده می شود

دیگ بخار یا بویلر مخزنی با ظرفیت های متعدد است که جهت تولید بخار آب ساخته می شود. بدنه این مخزن از جنس چدن و یا آلیاژهای فولاد می باشد. این دستگاه با دو بخش آب و آتش بخار آب لازم را تولید می کند. در واقع نیروی گرمایشی از سوختن مواد مذاب یا ذغال سنگ ایجاد شده و به آب منتقل می شود. دیگ بخار در صنایع مختلف کاربردهای متفاوت دارد. بویلر صنعتی ظرفیت های متعددی داشته و هر ظرفیت آن قیمت متفاوتی دارد. در این بخش می خواهیم در مورد فرسودگی لوله های دیگ بخار صحبت کنیم.

دیگ بخار

دیگ بخار

فرسودگی لوله های دیگ بخار

آب مورد نیاز در مخزن دیگ بخار باید به وسیله دستگاه سخت گیر کنترل شود تا هیچگونه سختی داخل آب باقی نماند. مقدار کمی سختی داخل آب موجب رسوب گذاری و فرسودگی می گردد. بدین صورت که با بالارفتن دمای آب از حلالیت املاح آب کاسته می شود. در این صورت مواد کم محلول رسوب کرده و در نهایت فرسودگی ایجاد می کند. با رسوب گذاری امکان عبور حرارت از بین می رود در واقع با رسوب لوله ها کارایی دستگاه کاهش می یابد. انرژی های هدر رفته موجب می شود بخار آب بسیار کمی تولید شود.
مشخص نیست که چه نوع رسوبی رخ خواهد داد در نتیجه نمی توان نوع مشخصی از آب را تعیین نمود که دیگر رسوب گذاری اتفاق نیفتد. در مواقع مختلف با استفاده از یک نوع آب، رسوب در مناطق مختلفی از دیگ بخار دیده می شود. ضخامت رسوب در میزان سوخت مورد نیاز تاثیرگذار است. هر چقدر رسوب ضخیم تر باشد به سوختن و حرارت بیشتری نیاز است تا بخار لازم تولید گردد. حال چه اقدامی برای جلوگیری از رسوب گذاری لازم است ؟ در ادامه همراه ما باشید تا در این مورد شما را راهنمایی کنیم.
توصیه های لازم برای جلوگیری از رسوب گذاری در دیگ بخار
عمل سختی گیر آب را با دقت بیشتری انجام دهید تا هیچ سختی در آب باقی نماند.
چنانچه مقداری سختی در آب دیگ بخار باقی ماند به کمک مواد شیمیایی همچون فسفات آن مقداری سختی را کنترل کنید. ترکیب این مواد شیمیایی و پراکنده کننده و سختی آب نامحلول جدیدی را ایجاد می کند که دیگر به جداره لوله دیگ بخار نمی چسبد.
کنترل کردن غلظت املاح با ضربه به زیر دیگ یکی دیگر از راه های جلوگیری از رسوب گذاری است. بر اثر واکنش شیمیایی فلزات با محیط اطراف فرسودگی ایجاد می شود.

عوامل خوردگی سیستم دیگ بخار

اکسیژن اولین عامل ایجاد کننده خوردگی است. چنانچه اکسیژن در آب تغذیه این دیگ حل شود موجب اکسید شدن فلز می شود. در دمای 60 درجه به بالا میزان خوردگی بیشتر نیز می شود. این نوع خوردگی خطرناک بوده و با گذشت مدت کوتاهی مخزن و لوله ها سوراخ می شوند با کنترل اکسیژن در آب تغذیه این اتفاق رخ نمی دهد.
گازهای کربنیک دومین عامل خوردگی است. همه ما می دانیم که با حل شدن این گاز با آب تغذیه دیگ بخار خاصیت اسیدی اتفاق می افتد . با تفکیک اسید تولید شده در آب هیدروژن خارج می شود.
با آزاد شدن یون های هیدروژن پی اچ آب کاهش می یابد. با کاهش پی اچ آب اسیدی می شود. چنانچه بی کربنات در آب تغذیه موجود باشد گاز کربنیک اسید ایجاد می شود. بی کربنات در مجاورت با حرارت ناشی از سوختن به کربنات تبدیل شده و در نهایت گاز کربنیک آزاد می شود. این گاز کربنیک همراه با بخار آب تمام قسمت های دیگ بخار را پوشش می دهد. این گاز در دماهای خیلی پایین در آب حل شده و موجب پوسیدگی و خوردگی فلز می شود. همچنین ضخامت دیواره های مخزن و لوله ها کاهش می یابد.
با هیدرولیز شدن نمک عمل خوردگی و پوسیدگی ایجاد می شود. نمک هایی همچون کلرید منیزیم در اثر مجاورت با حرارت ناشی از سوختن به هیدرولیز تبدیل می شوند. هیدرولیز شدن نمک در آب تغذیه اسید کلریدریک را تولید می کند. اسیدهای تولید شده به سطح فلز حمله کرده و موجب پوسیدگی و زنگ زدگی می شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی دیگ بخار چه اقدامی نیاز است؟

در همان ابتدای راه اندازی سیستم به کمک مواد شیمیایی، لایه ی محافظتی روی سطح حرارتی این دیگ ایجاد کنید ، عملی کردن این روش نیاز به پرداخت هزینه زیادی دارد. همچنین با دقت در انتخاب فلز می توانید از پوسیدگی پیشگیری نمایید. نصب درست سختی گیر و تصفیه درست آب تغذیه این دیگ از دیگر روش های جلوگیری از خوردگی این دیگ می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ