مزایای دیگ بخار نسبت به دیگ روغن و دیگ آب گرم چیست؟

انرژی حرارتی بخار بسیار زیاد است و بدلیل سبک وزن بودن و تراکم پایینی که دارد سرعت حرکت بالایی دارد و به نسبت آب و روغن راحت‌تر حرکت می‌کند. همچنین برای حرکت روغن و آب نیاز به پمپ می باشد در حالی که بخار با فشار خود دیگ بخار انتقال پیدا می‌کند. دیگ بخار در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد:

۱-فرآوری شیر و تولید صنایع لبنی

دیگ بخار در صنعت لبنیات کاربرد گسترده‌ای دارد و در قسمت‌های مختلف از جمله گرمخانه های تولید ماست و پنیر، برای گرم کردن آب مصرفی و شستشوی ظروف مورد استفاده، جهت پاستوریزه و هموژنیزه کردن شیر و همچنین تولید شیر خشک استفاده می شود .

 

دیگ بخار در صنایع غذایی

۲- دیگ بخار تولید قند،نبات و آب نبات

دیگ بخار در صنایع غذایی مثل قند و نبات برای حرارت دادن و غلیظ کردن شربت مورد استفاده قرار میگیرد ، در مرحله بعد شربت تغلیظ شده درون قالب ریخته می‌شود و پس از گرفتن آب آن با به گرمخانه‌ای که توسط بویلر گرم شده فرستاده می شود تا فرآیند تبلور انجام شود. برخی از این فرآیندها توسط دیگ روغن داغ نیز قابل انجام است.

۳- دیگ بخار در تولید کیک و کلوچه وشکلات‌

حرارت مورد نیاز جهت فرآوری و تغلیظ مایع شکلات و همچنین پخت کیک و کلوچه توسط دیگ‌های صنعتی تهیه می شود.

 

دیگ بخار

۴- دیگ بخار در تولید میوه های گلخانه‌ای

جهت تولید گیاهان گلخانه ای داشتن رطوبت و گرمای مناسب یکی از اساسی ترین نیازهاست . اینکار توسط دیگ بخار امکان‌پذیر است. همچنین ضدعفونی نمودن خاک و از بین بردن آفات بدون استفاده از مواد شیمیایی از دیگر مزایا و کاربردهای بخار در گلخانه‌ها می باشد.

۵- دیگ بخار در تولید قارچ

همانند گلخانه ها برای تامین رطوبت و گرمای مناسب و همچنین کنترل آن در سالن های تولید قارچ از دیگ بخار صنعتی در استفاده می شود . همچنین بخار میتواند برای ضدعفونی نمودن کمپوست و بستر تولید قارچ مورد استفاده قرار گیرد.

۶- دیگ بخار در فرآوری گوجه فرنگی و تولید رب و سس

در فرآیند تغلیظ آب گوجه فرنگی و تهیه رب از حرارت تولید شده بوسیله بویلر ها یکی دیگر از کاربردهای دیگ بخار در صنایع غذایی استفاده می شود . آب گوجه فرنگی از مسیرهایی که معین شده عبور داده می شود و طی آن به غلظت مورد نظر رسیده و با حرارت کافی فرآیند آماده شدن رب صورت می‌پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ