کاربرد بخار در پالایشگاه – انواع بویلر در پالایشگاه

کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه: صنایع شیمیایی و مواد پتروشیمی یکی از مهم ترین صنایع مورد نیاز بشر است که کاربردهای زیادی را دارد. پالایشگاه ها انرژی مورد نیاز ما را تامین می کنند. این تامین انرژی توسط پالایشگاه ها طی انجام عملیاتی و با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات گوناگون انجام می شود.
ما در این مقاله قصد داریم به کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه  برای ایجاد و تبدیل انرژی، اطلاعاتی را ارائه دهیم و با کاربردها و نحوه کارکرد انواع بویلر در پالایشگاه ها بیشتر آشنا شویم.

 

کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه و انواع آن

بخار؛ ماده ای کاربردی است که در فرآیندهای متعدد در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها برای ایجاد حرارت؛ حرکت توربین و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اصلی ترین کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه ها مربوط می شود به حرکت درآوردن توربین برای ایجاد انرژی مورد نیاز.

در پالایشگاه؛ بخار از پره های توربین رد می شود و سپس توسط یک کندانسور سرد می گردد. از آنجا که این عمل یعنی تولید توان مصرفی توسط بخار و توربین؛ هزینه زیادی را در بر دارد. این فرایند به شکل یک جریان بسته و در طی یک سیکل انجام می گیرد.

منظور از سیکل و یا جریان بسته این است که بخار پس از عبور پیدا کردن از پره های توربین و کنداکس شدن مجددا به دیگ بخار باز می گردد و دوباره برای کندانس شدن از توربین عبور می کند. این فرایند طی یک جریان رفت و برگشت به شکل دائم انجام می گیرد.

 

انواع دیگ بخار در پالایشگاه ها

برای تامین بخار مورد نیاز به منظور به چرخش در آوردن توربین ها در پالایشگاه، چندین مدل دیگ بخار به کار گرفته می شود. در ادامه به انواع دیگ بخار و  نحوه کارکرد آنها اشاره می کنیم.

در این نوع دیگ بخار؛ آب در داخل لوله جریان دارد و گاز نیز در خارج لوله ها قرار دارد. اجزای تشکیل دهنده بویلرهای واترتیوب به شرح زیر است:

  • مخزن بخار
  • لوله های پایین رونده
  • لوله های بالا رونده
  • مخزن احتراق
  • لجن

دیگ بخار واترتیوب

این نوع از دیگ های بخار؛ دارای ساختار متنوعی هستند. ساختار آنها با توجه به تعداد لوله ها،  نوع آنها و محل قرار گیری محفظه بخار؛ متفاوت است.

بویلرهای واترتیوب با توجه به ساختارهای متفاوتی که دارند؛ به چند دسته تقسیم می شوند. برای  مثال لوله های به کار رفته در دیگ بخار واترتیوب، به صورت خم و یا به شکل خمیده است. گردش آب در لوله های می تواند به حالت های مختلف اجباری و یا طبیعی انجام شود.

برخی دیگر از انواع دیگ های بخار واترتیوب به نام دیگ تک مسیره نامیده می شوند. در این مدل؛ همان طور که از اسم آن  مشخص است؛ آب تنها یک دفعه عبور می کند. برای تمامی دماها نیز مناسب بوده و قابل استفاده است.

این نوع از بویلرها دارای ظرفیت بالایی می باشند؛ برای نصب فضای کمی را اشغال می کنند. محفظه احتراق این بویلر مکعبی شکل است. شکل مکعبی امکان جاسازی کردن مشعل ها را به سادگی فراهم می کند و از این نظر کار را برای طراح ساده می کند.

بویلرهای واترتیوب می توانند؛ تولید بخار را با میزان فشار بالایی انجام دهند. این نوع از دیگ های بخار، برای تولید بخار های پر فشار با میزان زیاد، به کار گرفته می شوند. به منظور تولید بخار با فشار بالا؛ لوله ها از قطر کمی برخوردار هستند. قطر کم لوله ها در بویلر؛ امکان ایجاد بخار همراه با فشار زیاد را فراهم می کند.

برای ایجاد فشار در بخار تولید شده؛ لازم است که قطر لوله ها نیز کمتر شود.

کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه

کاربرد دیگ بخار در پالایشگاه

دیگ های بخار فایرتیوب

اجزای تشکیل دهنده اینو نوع از دیگ های بخار، یک محفظه احتراق و مخزن بخار است. دیگ مجهز به لوله هایی است. لوله از یک سمت دیگ وارد می شوند و از طرف دیگر خارج می شوند.

 فضای زیادی از دیگ؛ با لوله ها پر می شود و فضای دیگ از دیگ که خالی  باقی می ماند، برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد.

در محفظه احتراق، بر اثر سوزانده شدن سوخت؛ حرارت ایجاد می شود و این حرارت به لوله های دیگ وارد شده و بدین ترتیب در تمام دیگ  پخش می شود.  بدین ترتیب باعث گرم شدن دیگ وآب، و ایجاد بخار برای مصارف مختلف از جمله حرکت دادن توربین در پالایشگاه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ