کاربرد دیگ بخار در صنعت چوب

دیگ بخار در صنعت چوب جهت تولید بخار برای سیستم پردازش و سیستم قدرت به کار گرفته می شود. صنعت چوب و کاغذ در مرحله اول به تولید کاغذ ، مقوا و الوار چوب و در آخر بازیافت کاغذ گفته می شود. در صنعت چوب برای ساخت محصولات مختلف نیاز به صرف انرژی زیادی هستیم. که این انرژی فراوان را از دیگ بخار به دست می آوریم. همچنین در صنعت چوب، جهت بازیافت کاغذ بایستی مواد تخمیر شده را ضدعفونی کنیم که برای انجام این عمل بهترین گزینه بخار حاصل از دیگ های بخار است.

کاغذ از ملزومات زندگی بشری می باشد. و می توان عامل مهم پیشرفت انسان را کاغذ نامید. پس می توان به اهمیت تولید کاغذ در زندگی روزمره انسان پی برد. دیگ های بخار در صنعت چوب و کاغذ، جهت پخت چوب ، خشک کردن کاغذ شستشو، تولید خمیر کاغذ و ضدعفونی کردن کاغذ، نقش مهمی را ایفا می کند.

دیگ بخار با مصرف سوخت چوب

با تحت فشار قرار دادن و حرارت دادن تراشه های چوب و افزودن مقداری مواد شیمیایی می توان خمیر کاغذ را تولید کرد. در این مرحله جهت حرارت دادن مواد شیمیایی و همچنین نرم کردن تراشه های چوب بوسیله فشار همراه با حرارت بخار، از بخار حاصل از، دیگ های بخار استفاده می شود. که با این عمل استفاده از مواد شیمیایی جهت نرم کردن خمیر کاغذ، کاهش می یابد. و تولید خمیر آسان تر انجام می پذیرد.

پخت چوب با استفاده از بخار:

بخار حاصله از دیگ های بخار در صنعت چوب برای پختن چوب استفاده می شود. که در این بین نیز از مقداری مواد شیمیایی استفاده می گردد. بخار حاصله به محفظه خشک کن ارسال می شود که آبی که در ورق های ارسال شده از بخش فشار مکانیکی، زهکشی و خلاء باقیمانده است، را خشک کند. جهت ساخت کاغذ، و تبخیر رطوبت از خمیر، از بخار استفاده می گردد. و همچنین برای گرم نمودن درام خشک کن، جهت خشک کردن کاغذ از بخار استفاده می شود.

تولید برق در صنعت چوب توسط بخار:

از اصلی ترین مصارف بخار در صنعت چوب، تولید برق کارخانه می باشد. از بخار دارای فشار بالا در توربین بخار جهت تولید برق استفاده می شود. و از بخار با فشار کم جهت استفاده در فرایند گرمایش از قبیل نرم شدن تراشه های چوب و گرم کردن خمیر کاغذ استفاده می شود . سوخت مورد نیاز دیگ های بخار را می توان از طریق چوب های ضایعاتی مرتفع کرد. با تولید برق در صنعت چوب از طریق بخار هزینه تولید کاغذ به شدت پایین می آید و باعث صرفه جویی اقتصادی می گردد. و در شرایط بحرانی و قطع برق، کارخانه خود می تواند برق لازم را برای راه اندازی خطوط تولید برآورده کند.

ضدعفونی خمیر کاغذ توسط بخار:

از کاربردهای دیگر بخار در صنعت چوب، تمیز کردن و ضدعفونی نمودن تراشه های چوب است. که در تهیه کاغذ از آنها استفاده می گردد. با توجه به مصرف بالای کاغذ در جوامع امروز و همچنین امکان بازیافت کاغذ و استفاده از کاغذ های بازیافتی در صنایع بسته بندی و تهیه ظروف یکبار مصرف، باید در فرایند تولید و بازیافت عمل ضد عفونی کردن مواد اولیه و بهداشتی بودن مواد، به شدت مورد توجه قرار گیرد. که در این زمینه با توجه به اینکه خود بخار عامل ضدعفونی کننده خوبی می باشد سبب کاهش استفاده از مواد شیمیایی در این زمینه می شود که از دیگر مزایای بخار در صنعت چوب است.

خشک کن (یانکی):

صنعت چوب

صنعت چوب

خشک کن یانکی یک نوع مخزن فشار است که جهت تولید بافت کاغذ از آن استفاده می گردد. با استفاده از خشک کن یانکی حدود خشکی کاغذ از 42-45% به خشکی حدود 89% می رسد. در صنعت چوب، از سیلندر MG یا همان خشک کن های یانکی جهت کاهش رطوبت اضافی از خمیر کاغذ در زمان ساخت کاغذ استفاده می گردد. زیرا دستگاه های وکیوم و دستگاه پرس کاغذ نمی توانند ورقه ها را خشک کنند.

استفاده های دیگر دیگ بخار در صنعت کاغذ، می توان به تهیه بخار، تولید برق، گرمایش و منبع آب گرم و غیره نام برد. از منبع آب گرم بویلرها، پرسنل نیز می توانند جهت استفاده شخصی خود مصرف کنند.در فرایند تولید کاغذ، بخار در پردازش هایی مورد استفاده قرار می گیرد. که جهت تامین بخار به دیگ بخار نیاز دارند. برای مثال : در مرحله پخت پالپ، از گرمایی که توسط بخار منتقل شده است. استفاده می کنند . در سیستم گرمایش و اضافه نمودند مواد شیمیایی نیز به بخار نیاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ